OBS! För en bättre upplevelse, uppdatera din webbläsare. Klicka här

SIM-kort.

I dagsläget finns det tre olika SIM-kortstyper som är anpassade efter olika mobilmodeller. Det finns standard-SIM, micro-SIM, trio-SIM och nano-SIM.

När du beställer eller förlänger ett abonnemang med oss får du alltid ett SIM-kort.

För information om vilket SIM-kort som tillhör din mobil är du välkommen att kontakta vår kundservice eller 3Butik.

PIN-kod
En kod som används för att skydda din telefon. När du startar din mobil skriver du in din PIN-kod. Koden står på SIM-kortsbrickan du får med när du köper ett kortet.

PUK-kod
Har du angett fel PIN-kod för många gånger behöver du skriva in din PUK-kod. Du hittar koden på Mitt3.

Av säkerhetsskäl kan vi inte lämna ut PIN eller PUK-kod via mail. Din PUK-kod finns på Mitt3 om du saknar den.

1. Beställa SIM-kort.

Om du förlänger, köper en ny telefon/router eller beställer nytt abonnemang hos oss ordnar vi att du får rätt SIM-kort till din nya produkt. Men i vissa fall behöver man själv ordna ett nytt SIM-kort, till exempel vid förlust av telefon.

Ett nytt SIM-kort kostar 250 kr.

 

Beställ SIM-kort via Mitt3.

1. Logga in på Mitt3
2. Välj fliken abonnemang
3. Välj det abonnemang som ska ha ett nytt SIM-kort
4. Välj SIM-kort
5. Följ instruktionerna under "Beställ nytt SIM-kort"

Du kan även gå till en butik för att köpa ett nytt SIM-kort.

Har du ett kontantkort?
Då är du varmt välkommen att besöka en 3Butik eller ringa kundservice för hjälp med ett nytt SIM-kort.

2. Aktivera SIM-kort

När du får ett nytt SIM-kort, t ex vid en förlängning av ditt abonnemang, behöver du aktivera det för att komma igång. Du kommer att behöva ange ditt personnummer, din aktiveringskod och det nya 19-siffriga SIM-kortsnumret.

Aktivera via Mitt3
Logga in på Mitt3. Gå in under "Abonnemang" och välj vilket abonnemang SIM-kortet ska aktiveras på. Välj sedan "SIM-kort" och "Aktivera SIM-kort".

Registrera eller Logga in på Mitt3


Aktivera via telefon
Ring till 0735-300 321 och följ instruktionerna direkt via telefon. Innan du ringer in rekommenderar vi att du förbereder följande information:

  • Personnummer som abonnemanget är registrerat på
  • Aktiveringskod 
  • SIM-kortsnummer (19 siffror)

Företagskund
SIM-korten aktiveras av firmatecknaren eller av administratören av abonnemanget.
Läs mer

FAQ

Vad händer med nummer på mitt gamla SIM-kort?

Tänk på att information som finns sparat på det gamla SIM-kortet (eller mobil) bör flyttas över till din nya mobil innan du aktiverar det nya SIM-kortet.
Vad händer med nummer på mitt gamla SIM-kort?

Hur lång tid tar aktiveringen?

Från att SIM-kortet har aktiverats till att det börjar fungera tar upp till 1 timme. I vissa fall kan det ta upp till 24 timmar.
Hur lång tid tar aktiveringen?

3Svar

3Svar aktiveras automatiskt vid aktivering av ett nytt SIM-kort. Via Mitt3 kan du välja om du vill stänga av 3Svar igen.
3Svar

Hur aktiverar jag ett kontantkort?

För att aktivera 3Kontant måste du kontakta vår kundservice: 0771- 735 300.
Hur aktiverar jag ett kontantkort?

Hur hittar jag mitt SIM-kortsnummer?

SIM-kortsnumret hittar du på SIM-kortets baksida.
Hur hittar jag mitt SIM-kortsnummer?

Hur hittar jag min aktiveringskod?

Aktiveringskoden hittar du på SIM-kortets följebrev eller på ditt avtal.
Hur hittar jag min aktiveringskod?
Blev du hjälpt av informationen den här sidan?
Tack för din feedback!
Motivera gärna varför Skicka