Gå till innehållet

Svenskarna och internet. Våra nätvanor 2020

2020 blev ett annorlunda år i många bemärkelser. Även vi som mobiloperatör har märkt förändringar i våra användares ökade behov av uppkoppling. I den årliga rapporten Svenskarna och Internet från Internetstiftelsen i Sverige (IIS) studeras svenskarnas internetvanor.

Kategorier: Mobila nyheter

Publicerad 2021-03-25

Sedan år 2000 har IIS genomfört en stor undersökning av svenskarnas nätvanor. Genom 3 000 intervjuer av ett slumpvis urval som speglar befolkningen, kan man utläsa en hel del beteende förändringar från 2019, första och tredje kvartalet 2020. Anledningen till årets uppdelning i Q1 och Q3 2020 har med coronapandemin att göra, som delvis förändrat nätvanor och påskyndat digitaliseringen av mångt och mycket.

På Tre brinner vi för att möjliggöra ett smartare och smidigare uppkopplat liv med mobilen i centrum. Därför har vi gjort sju intressanta nedslag i statistiken från den senaste rapporten om vad vi använder vår uppkoppling till.

Ladda ner rapporten Svenskarna och internet 2020 hos Internetstiftelsen.

1. Fler pensionärer har börjat använda internet

De äldre har tagit större plats på den digitala arenan under 2020 än tidigare år. De flesta nya internetanvändare är 76 år eller äldre. Pensionärer är även den grupp som känner sig mer sociala av att spendera tid framför en digital skärm. De är även positiva till ökad skärmtid. Studenter är däremot mer frekventa internetanvändare men ställer sig mest negativa till den ökade skärmtiden under året och känner ett socialt utanförskap av ökad skärmtid.

2. Tio gånger fler jobbar hemifrån på heltid

Under året som gått har arbete hemifrån tiofaldigats och de flesta upplever att det har fungerat bra. Svenskarnas arbetssituation har påverkats under coronapandemin till att allt fler behövt arbeta hemifrån.

8 av 10 svenskar (83 procent) som arbetat hemifrån under pandemin tycker att det har fungerat bra. 4 av 10 tycker till och med att det har fungerat mycket bra. Färre än 1 av 10 tycker att hemarbete har fungerat dåligt, och endast 2 procent svarade att det har fungerat mycket dåligt.

3. Cirka 25% fler handlar online

E-handeln har enligt nyhetsmedier blomstrat under pandemin och de senaste åren har näthandel och digitala betallösningar ökat stadigt. 2019 använde 83 procent av Sveriges internetanvändare Swish, en siffra som idag är uppe på 92 procent (varav 2 procent under pandemin). Även användandet av mobilt bankID har ökat från 89 procent förra året till idag 95 procent (varav 1 procent under pandemin).

4. Digitala vårdtjänster och kommunikationstjänster

Färre använde vårdens e-tjänster under Q3 2020 jämfört med Q1 2020, men de allra äldsta pensionärerna ökade däremot sitt användande under pandemin. Det vi främst söker efter är information om sjukdom, boka fysiskt vårdbesök online och se sina recept online.

Bland kommunikationstjänster är videosamtal den tjänst som skjutit i höjden under pandemin. Bland användarna är det fler pensionärer än studenter som använder Skype. Mest populär är Facebook Messenger som 8 av 10 svarat att de använder mest. Användningen har ökat med 3 procent från Q1 till Q3 2020, från 77 till 80 procent.

5. Oro över att den personliga integriteten kränks

Under pandemin känner sig fler oroade över att få deras personliga integritet kränkt av storföretag så som Google och Facebook. Det är även svårare att avgöra om information på nätet är sann eller falsk, och känslan över att vara övervakad har ökat med 50 procent bland arbetande. De studerandes oro för storföretagen ökade från förra året till nu och ligger på 53 procent.

Pensionärer är betydligt mindre oroliga för både myndigheter och storföretag än arbetande och studerande, med endast en dryg tredjedel oroliga.

6. Digital media ökar och medielandskapet förändras

Traditionell media så som dagstidningar, radio och TV fortsätter samexistera under pågående digitalisering av dess motsvarigheter. Ofta påminner digitala tjänster mycket om sina föregångare till exempel digital jämfört med traditionell radio. Den stora skillnaden mellan digitala tjänster och de traditionella är valbarheten i utbudet sk. ”on demand” som innebär att du kan välja det du vill se eller höra när som helst.

TV-kanalernas olika playtjänster har gått om det traditionella TV-tittandet bland internetanvändarna över 16 år. Användandet har ökat med 8 procent från 2019 till 89 procent under 2020.

Papperstidningarna har tappat 5 procent medan pappersböcker fortsatt är betydligt mer populära än dess digitala motsvarigheter, e-böcker och ljudböcker. 8 av 10 föredrar fortsatt pappersböcker medan 5 av 10 lyssnar/läser böcker digitalt.

Digitala tjänster blir även alltmer sammanlänkade med varandra och en tjänst kan erbjuda flera olika sorters innehåll. Spotify är exempelvis en tjänst för musikstreaming, men erbjuder numer även ljudböcker och poddar i samma abonnemang. Återigen är det pensionärerna som mest ökar i användare av strömmad media så som SVT Play, Youtube och Netflix, även om de fortsatt håller fast vid traditionell TV med hela 97 procent.

7. Facebook fortsätt populärast

Facebook är även i år det mest populära sociala nätverk som de allra flesta använder minst någon gång (81 procent). Det näst mest populära sociala nätverket är Instagram (71 procent), och på tredje plats hamnar Snapchat (42 procent). På fjärde plats återfinns jobbnätverket LinkedIn (37 procent).

Samtliga sociala medier ökade i användande från Q1 till Q3 2020 vilket tydligt visar att fler använder sociala medier under pandemin. Det innebär att 9 av 10 internetanvändare nyttjar minst en social nätverksplats i Q3 2020. Sammantaget används sociala medier minst en gång varje dag av 74 procent av svenskarna i undersökningen.

Relaterade inlägg

Färgglad bakgrundsbild i orange och rosa.

Design iPhone 11 och iPhone 11 Pro

iPhone 11 är designad i aluminium och tåligt glas på både fram- och baksida. Enligt Apple håller det aluminium som används i iPhone 11 samma kvalitet som det som används inom rymdindustrin.

En kvinna med grått långt hår går ute i naturen och pratar i telefon och dricker kaffe samtidigt. Hon har en beige sjal virad runt halsen.

Doro 8080. Enkel och senioranpassad Android-smartphone.

Resultatet av flera års utvecklingsarbete är Doro 8080 - en smart seniormobil som Doro kallar för en "enkel smartphone med briljant design" som är "designad med dig i åtanke". I det här blogginlägget djupdyker vi i nya Doro 8080 och går igenom allt från mobilens funktioner till utseende och prestanda.