Till innehållet
Meny

Softphone-koppling till externa applikationer

Nyligen genomfördes en förändring i 3s nät som påverkar Softphone-kopplingen mot externa applikationer. Det gäller t ex Vitec-programvaran för fastighetsmäklare där kundkortet visas för numret som ringer in. Från och med ändringen så skickas telefonnumret från Softphone till applikationen på internationellt format. Det kan innebära att kopplingen slutar fungera. Man en enkel inställning i Softphone kan man få kopplingen att fungera igen. Gör så här:

  1. Logga in och öppna Softphone
  2. Välj Verktyg/ Inställningar/ Avancerat/ Externa (applikationer)
  3. Dubbelklicka på önskad extern applikation, t ex Vitec
  4. Gå in i tabellen under rubriken ”Vanliga uttryck” på raden $CALLINGNUMBER
  5. Skriv \+46 i kolumnen ”Uttryck för matchning” och skriv 0 i kolumnen ”Ersätt uttryck”
  6. Tryck OK för att spara.

Se bild nedan.