Till innehållet
Meny

Öppettider i 3FrontOffice.

Aktivera automatisk öppning och stängning av nummer i 3FrontOffice genom att använda funktionen Schema som finns på 3FrontOffice webb. Du väljer när numret ska öppnas, stängas och vad som ska hända när ni har stängt. Det är också i schemat du aktiverar välkomstmeddelande för numret. Gå in på Administratörsvyn, sedan Funktionsnummer > Scheman och klicka på önskat nummer. Där ser du schemat med aktuella händelser för det valda numret.

vanliga öppettider
Klicka för att förstora.

När du lägger till händelser i schemat måste du tänka på att växeln läser händelserna uppifrån. Om händelsens tidpunkt stämmer med aktuell tidpunkt så kommer växeln att utföra det som står i händelsen. Om ni t ex vill ha stängt på ett speciellt datum ska du lägga in datumet som en händelse högst upp i schemat. Man ändrar ordning på händelser genom att klicka på händelsen, hålla nere musknappen och dra händelsen uppåt eller nedåt.

Tips inför större helger.

Gå igenom era ordinarie öppettider i 3FrontOffice. Kontrollera att de stämmer med hur ni vill ha öppet i helgen som kommer. Vill ni ha stängt under dagar då ni normalt har öppet behöver du lägga till en ny tidsperiod (schemahändelse) i schemat. Nedan beskriver vi i två exempel hur du lägger till schemahändelser vid ändrade öppettider. Men först beskriver vi hur ni spelar du ett speciellt helgmeddelande.

Spela in ett speciellt helgmeddelande.

Ni kan ha ett speciellt välkomstmeddelande som spelas upp för de som ringer när ni har extrastängt. Du väljer det speciella helgmeddelandet i de schemahändelser då ni har extrastängt.

  1. Gå in på 3FrontOffice Adminwebb och logga in.
  2. Gå in under Adminvy > Organisation > Röstmeddelanden och spela in det meddelande du vill ska spelas upp för kunder som ringer er när ni har extrastängt.

spela in hälsningsmeddelande
Klicka för att förstora.

Guide: Inspelning av meddelanden (.pdf)

    Exempel 1 - Lägg till en schemahändelse för stängt hela helgen.

    I detta exempel är numret normalt öppet 8-17 varje veckodag med lunchstängt 12-13. Under den kommande helgen vill man ha helgstängt från klockan 15:00 på torsdag till tisdag morgon 08:00. Vi lägger då till en schemahändelse överst i schemat som gör att numret är stängt hela denna tid. Händelse gäller bara för den datumperiod som är angiven i händelsen.

    1. Gå in under Adminvy > Funktionsnummer > Scheman.
    2. Klicka på numret ni vill ändra öppettiderna för.
    3. Klicka på +-tecknet för att lägga till en ny schemahändelse där numret ska vara stängt.


      schemahändelse
      Klicka för att förstora.

    4. Döp händelsen till ett lämpligt namn, t.ex. "Påskstängt".
    5. Välj Upprepa: Aldrig.
    6. Skriv in tidsperioden då ni vill ha stängt.
    7. Välj ditt tidigare inspelade svarsmeddelande.
    8. Välj Stängt som åtgärd, och spara sedan.
    9. Klicka och dra händelsen för Påskstängt högst upp i händelselistan.
    10. Klart!

    Nu ser händelselistan ut så här:

    scheman
    Klicka för att förstora.

    Exempel 2 – Tidigare stängt torsdag och fredag och därefter stängt hela helgen.

    Precis som i exemplet ovan är numret normalt öppet 8-17 varje veckodag med lunchstängt 12-13. I det här exemplet vill man dock ha öppet torsdag och fredag under helgen men stänga tidigare vid 15:00. Därefter har man stängt hela helgen. Vi lägger därför till en händelse för torsdagen med extrastängt från 15:00 till 17:00. Sen lägger vi till ytterligare en händelse som har stängt från 15:00 på fredagen och sedan stängt hela helgen till tisdag morgon 08:00. Tänk på att lägga de extra schemahändelserna högst upp i händelselistan.

    Nu ser händelselistan ut så här:

    schemahändelser
    Klicka för att förstora.

    Guide: Ändra öppettider och scheman (.pdf)

    Hitta fler nyttiga funktioner i 3FrontOffice med våra användarguider.

    Till användarguiderna