Till innehållet
Meny

Missa inga affärer.

6 smarta tips för egenföretagare.

Alla har vi varit där: vaktat telefonen som en hök en hel dag för att inte missa det där extremt viktiga telefonsamtalet, men sedan lämnat den på skrivbordet för ett snabbt toabesök. Självklart återvänder man då till tre missade samtal och två hetsiga sms.

Det här får förstås inte hända för en egenföretagare. Per Malm, teknisk produktansvarig på 3Företag håller med.

Mobilen är livsviktig som arbetsredskap. Det är rent krasst: ett missat samtal kan vara en missad affär.

Men hur gör jag för att inte missa samtal, mejl, sms – och affärer? Per har samlat de bästa tipsen!

1. Var alltid tillgänglig

Som företagare vill du inte missa ett samtal, för det kan vara en missad affär. Får kunden inte svar direkt så ringer hen förmodligen till något annat företag. Om hen ändå försöker att få tag på dig några gånger utan att få svar så skapar det ett irritationsmoment.

Därför är det bättre att ha en hänvisning om du är på möte – eller har dålig täckning – om när du är tillbaka igen. Då kommer personen förmodligen att ringa tillbaka. Att få hänvisningar är otroligt viktigt, oavsett om företaget har två eller 1 000 anställda. Konkurrensen är stenhård och det gäller att ta tillvara på alla möjligheter till sälj.

2. Skaffa ett fast mobilnummer

Som företagare vill du säkert profilera dig som ett stort och seriöst företag – och då är ett fast kontorsnummer att föredra. Det brukar oftast inte vara så "fast", utan snarare vara ett nummer som går raka vägen till en ringgrupp som består av dig och dina kollegors mobiltelefoner.

3. Se till att ha en säker lösning om du tappar din mobil

Mobil säkerhet – mobile device management – har blivit en allt viktigare fråga. Du vill självklart både tömma mobilen och låsa den om du blir av med den. Mobilen är ditt viktigaste jobbredskap. Här har du bilder och dokument som du snabbt vill få bort från din borttappade mobil och in i den nya.

För större företag finns funktioner som gör att du kan ha kontroll över om/när medarbetarna har tappat mobilerna – och kan låsa vissa funktioner så att inte känslig information läcker ut. Förr kostade de här lösningarna en hel del, men utvecklingen går framåt – och då går priserna ner.

4. Skaffa en extern telefonist

Många företag väljer att använda sig av en extern receptionist som tar emot och skickar telefonsamtalen till sökt person. Nu finns flera alternativ om du vill använda dig av det, med pressade priser och bättre service. Tjänsten Responda passar perfekt för småföretag som vill vara nåbara dygnet runt. Då är telefonpassningen väldigt bra – inte minst om du är ute och reser och befinner dig i en annan tidszon.

Du kan också använda dig av en jourtjänst – där du väljer mellan telefonpassning och växelfunktionalitet; det vill säga en grupp där du eller din kollega svarar på journumret.

5. Spela in samtalet

I 3Frontoffice finns även en integrerad softphone, en mjukvarutelefon. Den fungerar som en telefon – men finns i datorn med headset kopplat till den. Det gör att du kan spela in hela samtalet – perfekt för att exempelvis säkerställa servicenivåerna på de samtal en kundserviceagent har. När du spelat in samtalet hamnar det automatiskt i inkorgen, i appen i mobilen eller som en ljudfil.

6. Effektiva telefonkonferenser – nu och i framtiden

Ett sätt att spara pengar är att slippa resa till konferenser och i stället kunna ha möten på distans. Vår växelplattform har en telefontjänst, en konferenstjänst där du kan gå in och bjuda in till telefonkonferens direkt från appen i mobilen eller i datorn. Då får alla en bokning i sin kalender. Du kan ha upp till 20 deltagare i konferensen.

Lär dig mer om våra företagslösningar.

Läs mer:

WiFi-samtal for dummies
Nyhetsbrevsskolan del 1
Lyckas med annonsering på Facebook