Till innehållet
Meny

7 steg för en lyckad E-handel.

Att ha en egen webbshop kan vara både roligt och lönsamt. Och det behöver inte alls vara så svårt att komma igång. Vår uppstartsguide ger dig koll på det du behöver – från webbplats och innehåll till betalning, fakturering och bokföring. 

Den svenska e-handelsmarknaden är idag värderad till över 100 miljarder kronor och mer än hälften av svenska konsumenter handlar via mobila enheter. Har du också en produkt eller tjänst du skulle vilja sälja på nätet? Grattis! Att bedriva e-handel behöver nämligen inte alls vara så svårt. Med rätt förberedelser, tjänster och en enkelt strategi kommer du snabbt igång och kan snarare än du anar bli ett riktigt e-handelsproffs. Här en guide som hjälper dig på vägen.

1. Vad ska du sälja?

Är det en produkt inom ett område, flera inom samma eller många inom olika avdelningar? Är det kanske en produkt som är så stor att det du egentligen gör i webbshoppen mest är att visa upp ett skyltfönster? Eller är det inte alls en produkt utan en tjänst? Är den fysisk eller digital eller kanske både och?

Vad du ska sälja har stor betydelse för hur du lägger upp, planerar och så småningom marknadsför din shop i i konkurrensen med andra inom samma område.

2. Välj plattform

Idag finns ett brett utbud av e-handelssystem anpassade efter olika önskemål och behov. Vad som passar just dig beror bland annat på vad, hur, hur mycket och till vilka du planerar att sälja. Här är några saker som kan vara bra att ta ställning till inför valet av plattform:

Budget: Hur mycket pengar kan du lägga på plattformen?

Kvantitet: Hur många produkter vill du erbjuda och hur mycket pengar förväntas jag omsätta?

Design och upplevelse: Vill du utgå från en färdig mall eller är det viktigt att kunna utforma och uppdatera själv?

Tekniskt samspel: Ska e-butiken integreras med en befintlig sajt, Facebooksida eller kanske ett Instagramkonto? Eller vill du ha en helt fristående lösning som inte kräver någon annan webbplats?

Support: Hur viktigt är det att snabbt kunna få hjälp, när och var som helst, och på mitt eget språk?

Några exempel på populära e-handelsplattformar är:

  • Tictail: Passar dig som vill komma igång riktigt snabbt och inte har några större krav på speciella funktioner och design. Är ett helt fristående system vilket betyder att du inte behöver ha en sajt eller dylikt kopplad till den om du inte vill.
  • Woo Commerce: En av världens mest använda plattformar. Är ett tillägg (plugin) till Wordpress – i sin tur ett av världens populäraste CMS (innehållshanteringssystem). Aningen mer komplicerat, men ger å andra sidan större möjligheter att själv utforma och anpassa din shop som du vill.
  • Magento: En annan så kallad ”open source”-plattform som går att integrera med de flesta andra webbplatser och system. Används i huvudsak av större företag och organisationer men erbjuder även lösningar för småföretagare.

3. Se över automatiska tjänster

Med e-handeln kommer en hel del andra arbetsuppgifter som man kan tycka mer eller mindre om. Och framför allt – som man kan vilja lägga mer eller mindre tid på själv. Några saker du kan vilja hitta automatiska lösningar för, i den utsträckning det går, är till exempel:

  • Orderhantering: Får du in många ordrar är det av hög vikt att enkelt kunna få ut exempelvis adress- och plocklistor.
  • Frakt: Hur dina varor ska levereras och av vem och hur ska du betala för det?
  • Fakturering: Vi på 3 kan hjälpa dig med både fakturering och inkasso
  • Bokföring: Allra helst vill du koppla ihop din e-handelslösning med ditt faktureringssystem. Se över möjligheterna innan du startar

4. Välj betallösning(ar)

Hur vill du att dina kunder ska kunna betala? Det finns en rad olika alternativ som även här är anpassade efter behov – och budget. 

Tänk på följande i valet av betallösning:

  • E-handelsplattform: Fungerar betallösning X ihop med just din plattform?
  • Kostnad: Hur mycket kostar det dig att använda betallösning Y? Och hur ser deras villkor gentemot dina kunder ut – till exempel, vad tar de i förseningsavgift?
  • Medel: Är det viktigt för dig att dina kunder kan betala via faktura, föra över direkt från sin bank eller kanske rentav swischa?

Erbjudande, kostnad och funktion kan skilja sig rätt rejält mellan olika leverantörer, så ta dig tid att läsa det finstilta och fråga runt.

5. Utforma innehåll

En webbshop skiljer sig inte särskilt mycket från någon annan webbplats när det kommer till innehåll. Med andra ord: det är jätteviktigt! Bra innehåll gör dig mer sökbar och gör det enklare för dig att engagera besökare på andra platser att besöka din butik.

Tänk på detta när kommer till innehåll:

  • Bild och text: Lägg extra krut på fina bilder och bra, unika texter som intresserar, inspirerar och lockar till köp. Nöj dig inte med fyndiga produktnamn och tydliga rubriker – fördjupande beskrivningar är minst lika viktiga.
  • Betyg och omdömen: Vad andra tycker om varan X eller tjänsten Y har stor betydelse för nya konsumenters vilja att själva våga testa. Många e-handlare har vittnat om att till och med de produkter som fått dåliga eller medelbra betyg och omdömen sålt bättre än de produkter som inte fått något omdöme alls!
  • Strategi för spridning: Hur ska andra hitta till just din shop? Oavsett vad du säljer kan du räkna med att konkurrensen är stor. Så det gäller att ha en bra strategi för hur och var du ska sprida ditt innehåll och hur du ska jobba med SEO (sökoptimering).

6. Planera försäljningen

En bra försäljare blir sällan rik av ren slump. Tvärtom: att vara förutseende är ofta en framgångsfaktor att ta fasta på. Med lite förberedelse kan du öka dina chanser att sälja vid precis rätt tidpunkt – det vill säga då många är benägna att handla.

Här är några tips på tillfällen då det kan vara smart att ha förberett en kampanj/ett erbjudande för att locka besökare till din shop:
  • Högtider: Jul, påsk, pingst, semmelpremiär, kräftskiva … det finns gott om glada stunder som går att koppla till ett extra glatt erbjudande.
  • Kring löning: När kan människor handla mest? När de har mest pengar i plånboken förstås! 
  • Vid rätt klockslag: Beroende på hur din målgrupp ser ut har de förmodligen speciella tidpunkter som är bättre än andra att handla på. En föräldraledig person kan ha all tid i världen (nåja) under dagen medan en annan är mer benägen att shoppa sent på kvällen. Eller är det kanske i morgonrusningen som din produkt eller tjänst gör sig allra bäst?

7. Analysera och utveckla!

”Rör dig annars dör du” säger man ibland. Det gäller även i e-handelsbranschen. Se över din business så ofta du kan, lär dig och utveckla längs vägen. Efter en tid kan du förmodligen dra vissa slutsatser utifrån vilka som handlat i din butik och när, vad och hur mycket de köpt, vad de inte köpt och så vidare. Finns det något du kan förändra för att göra köpprocessen smidigare eller få fler att hitta fler produkter i din shop?

Tänk på att de flesta är intresserade av nyheter – så att fylla på eller förbättra befintliga produkter och erbjudanden är oftast bra för affärerna. Och generellt: desto fler produkter du erbjuder, ju mer säljer du.

Läs mer:

Hur sökbar är du egentligen?
Därför ska du satsa på video i sociala medier
Digital hygien