Till innehållet
Meny

Hitta självförtroendet på marknaden.

Läs om när Appletrees öppnade popup-butik.

Hur får man sina kunder att upptäcka hela ens sortiment? Klädföretaget Appletrees hittade lösningen: En popup-butik! 
– Vi ville komma förbi alla led och starka filter som finns mellan skaparen av produkten och återförsäljarna, säger Charles Murray, en av delägarna. 

Appletrees är ett svenskt klädföretag skapat av duon Sandberg/Murray. Deras produkter finns i högre premiumsegmentet. All produktion sker i norra Italien, deras bomull odlas i Egypten – ja, ni fattar konceptet.

Duon har erfarenhet från flera bolag sedan tidigare, även globala på en internationell marknad. De hade helt enkelt gjort sin hemläxa när de startade företaget. Men de upplevde att de hade svårt att komma åt slutkonsumenten. 

– Återförsäljarna köper ofta in delar av sortimentet – sällan hela, säger Charles Murray och fortsätter:

– Med en popup-butik fick vi möjlighet att visa hela vårt sortiment. Inte bara de delar som våra återförsäljare valt ut. Vi var noga med att det var jag eller Victor som verkligen kunde produkterna som fanns på plats. De som har skapat produkten har också lättare att sälja den.

Triss i succé.

Och tur var det. När de slog upp portarna till sin popup-butik på Sibyllegatan i Stockholm, i maj 2015, var succén ett faktum. Den följdes av ytterligare en framgång när de öppnade upp igen under hösten. Vid årsskiftet använde de istället Systembolagets gamla lokaler i NK passagen till sin tredje popup. Framgången var ett faktum.

– När vi insåg hur väl kunderna mottog våra produkter vågade vi ta steget till vår första fysiska butik på Artillerigatan, säger Charles Murray.

Direkt feedback.

Trots att det bara gått drygt två år sedan de startade företaget har de redan knutit till sig riktigt bra återförsäljare i 12 länder, och de har svarta siffror på slutraden. Och så har de byggt upp en egen webbshop.

– Allt det här är synergieffekter av vår popup-butik. Vi har helt enkelt fått ett helt annat självförtroende.

Varför är en popup-butik ett så bra alternativ?

– Det blir en realtidsundersökning. Förutom fördelen med den nära kundkontakten får vi direkt feedback om vad kunderna gillar och efterfrågar. Det är oerhört värdefullt för oss.

Vad använde ni för betallösning?  

– Inget hade fungerat om vi inte hade haft en smidig betallösning. Vi letade på marknaden och såg iZettle som enda alternativ. De har den typ av betallösning vi behöver och anpassar kostnaderna efter hur mycket vi säljer. Att bara behöva ladda ner en app och sedan lägga in produkterna är smidigt. Sedan kopplar man ihop kortläsare med mobilen och mailar eller sms:ar ett kvitto till kund, det är allt.

Hur löste ni kassaregistret?

– iZettle har ett kassaregister godkänt av Skatteverket som vi kopplade upp oss mot. Vi hade omöjligt kunnat fixa ett eget kassaregister för en popup-butik. Med det här systemet funkar det utmärkt. Administration får inte ta för mycket tid – vi lägger tid på att skapa, produktutveckla och att sälja!

Charles Murray tips för dig som skapar din egen popup-butik.

  • Var noga med att skicka ut inbjudningar i god tid
  • Se till att all teknik fungerar, det vill säga att iZettle och din telefon synkar
  • Ha tillräckligt mycket varor hemma. Det är en kort tid du finns på plats, då ska allt fungera smärtfritt
  • Placeringen får du leta upp – Det finns inga vettiga forum som förmedlar tomma lokaler. Som med allt annat när man är företagare måste man ha tentakler ute överallt. Det finns inga traditionella eller givna vägar framåt
  • Det är bra att ha en strategi för popup-butiken och vad den ska generera. Vi har alltid haft en tydlig plan, men den ändrar sig i och för sig helatiden. Omvärlden förändras snabbt, och vi måste följa med.

Är du nyfiken på att testa popup-konceptet? Läs gärna mer om våra mobila betallösningar här.

Läs mer:

Digital hygien
Därför ska du satsa på video i sociala kanaler
Lär dig ta betalt