Till innehållet
Meny

Creative Headz växlar upp.

När hårsalongskedjan Creative Headz växte från en till åtta salonger på bara några år blev behovet av en företagsväxel akut. 

– Som företagsledare tänker man att växeln inte kan bli ett avgörande problem, men en fungerande växel har betytt oerhört mycket för vår expansion, säger Joceline Akgün, vd på familjeföretaget som grundats av hennes syster, Nathalie Akgün.

När Joceline Akgün tittar bort från mobilen i tio minuter hinner 17 nya, jobbrelaterade, SMS dimpa in. Det beror på att hon tillsammans med Nathalie leder hårsalongkedjan Creative Headz som vuxit snabbt på bara några få år. Och fler salonger ska det bli med målet att etablera kedjan i Norden. 

Jocelines arbetsdagar är långa och intensiva.

– Att vara vd är ett roligt men krävande jobb. Ironin är att jag är född och uppvuxen i frisörbranschen som jag älskar trots att jag aldrig trodde att jag skulle jobba inom den.  

Hennes mobil på bordet vibrerar regelbundet där vi befinner oss i en källare på Drottninggatan 73C i Stockholm. Det är Creative Headz huvudkontor inunder en av företagets salonger.

Den första salongen ligger på Odengatan 75 i Stockholm och öppnades för drygt ett decennium sedan. Den salongen kallar Joceline för ”flaggskeppet”. 

– Det var där jag började jobba som receptionist, minns hon när vi slår oss ner i kontorets soffa. 

Rollfördelningen mellan de två drygt 30-åriga systrarna är tydlig. Nathalie är den kreativa ledaren medan Joceline är affärspersonen. 

– Jossan [Joceline] är hopplös och alltid sen, men vi kompletterar varandra väl och vi är stolta över det vi byggt upp, säger Nathalie och skrattar medan hon tittar på Joceline med en blick som bara syskon förstår. 

Fokus på ständig utveckling.

Det var när Joceline för sex år sedan kom in i företaget som expansionen av kedjan började. Från sin utkikspunkt i salongens reception såg hon hur affärskonceptet kunde utvecklas. 

– Jag har en examan i pyskologi och ekonomi från California Lutheran University i LA. Nu fick jag användning för kunskaperna för att utveckla affären i Creative Headz som redan hade ett bra utgångsläge, säger hon. 

Framgången med att utveckla affären kom snabbt och expansionen med fler öppnade salonger gjorde att behovet av en företagsväxel växte fram. 

I  början sköttes telefonbokningarna separat för respektive salong, men det blev svårigheter när vi öppnade en tredje salong på Hornsgatan 41. Många ringde fel. Det blev rörigt och mycket väntetider. Vi förstod snabbt att det här inte var hållbart. Vi behövde en växel och en kundtjänst, fortsätter Joceline.

En smart telefonväxel underlättar arbetet.

Men den första växellösningen funkade dåligt. Bland annat låg växeln och alla telefonlinjer helt nere i tre dagar. En katastrof!

– Plötsligt fanns det tomma stolar på salongerna som i vanliga fall var fullbokade. Vi tappade otrolig mycket bokningar under de tre dagarna. Med den erfarenheten i bagaget var jag väldigt försiktig när jag efter ett år skulle byta operatör. 

I dag har Creative Headz den mobila företagsväxeln 3FrontOffice. De åtta salongerna i kedjan har två telefonnummer vardera som kopplas mellan salongerna utan problem, säger Joceline och låter nöjd: 

– Efter bytet har det aldrig fungerat smidigare än vad det gör nu. I dag har vi också digitala bokningar som stöd, men en bra växellösning är fortsatt avgörande för oss, vår utveckling och för vår fortsatta expansion.

Läs mer:

I huvudet på chefen
Därför borde fler företag satsa på sociala medier
En fungerande växel är ett måste för Creative Headz
Bra service är avgörande