Till innehållet
Meny

Därför borde fler företag använda sociala medier.

Trots den stora potentialen använder många företag inte sociala medier. Lägst närvaro har små och medelstora företag.

– Börja enkelt, men tänk efter först, tipsar Bryan Rapp, redaktör för sociala medier på Tre.

Det är främst stora företag som är aktiva i sociala medier. Bland små och medelstora företag använder 60–70 procent nätverken, enligt statistik från SCB förra året. I vissa branscher är siffran så låg som drygt 40 procent.

Fler företag borde ta del av möjligheterna som sociala medier erbjuder. Det är inte svårt, enligt Bryan Rapp:

– Börja med ett syfte. Vad vill du uppnå? Behöver du förbättra kundservicen, sälja fler produkter, inspirera till köp eller kanske vara en förebild för ditt företags kunder? Beroende på inriktning finns det kanaler som passar bättre eller sämre för ens syften, säger han.  

Val av socialt nätverk är också ett val av målgrupper. Varje kanal har sin inriktning. 

– Kanalstrategin beror på verksamheten och vilken målgrupp som ska nås. Till exempel bör en konsultfirma använda nätverk som har en mognare publik, som Facebook eller LinkedIn. Är målgruppen däremot ung kan det vara värt att använda Snapchat. Sen behöver man inte finnas i kanaler bara för att de finns. Det är bättre att först fokusera på en kanal och sedan utöka, förklarar Bryan Rapp. 

Vad är det svåraste momentet för företag i sociala medier?

– Tveklöst att vara relevant i respektive kanal. Helst ska innehållet anpassas för varje kanal. Det kan ta tid innan det blir rätt, men det kan också bli fel. Det får exempelvis inte vara överproducerat eller för mycket reklam. 

Vad ska ett företag som vill öka räckvidden tänka på? 

– Sätta mål för varje kampanj, kolla resultatet för att se om kampanjen flyger eller inte. Pröva nya budskap och försök igen.  

Vad händer mer inom sociala medier?

– Uppenbart går utvecklingen mot mer rörligt innehåll, även på Facebook, men beteendena ändrar sig snabbt. Nu fastnar många för stories (händelser) via Instagram, Snapchat eller Facebook.

Eftersom stories, bildspel med fotografier och videoklipp, plockas bort automatiskt efter nått dygn, gäller det för följarna att titta på innehållet kvickt om de inte vill missa något. 

– Med stories får det vanliga flödet inte längre lika mycket uppmärksamhet. Stories är svårnavigerat men intressant, säger Bryan Rapp. 

Fem tips för att nå framgång i sociala nätverk:

  1. Ta reda på vad som utmärker beteenden i sociala kanaler genom att använda dem. Lyssna och lär
  2. Välj rätt kanaler för ditt företag 
  3. Pröva dig fram till rätt anslag beroende på kanal och var relevant för existerande eller potentiella kunder
  4. Våga vara personlig för att skapa engagemang
  5. Mät och utvärdera alla insatser 

 

Är du intresserad av att veta mer om våra företagslösningar?

Läs mer:

Paret som sa upp sig och startade eget
Bra service är avgörande
I huvudet på chefen
Creative Headz växlar upp