Till innehållet
Meny

Checklista.

Har du koll på ditt företags digitala hygien?

I dessa tider är det extra viktigt att lyfta en god hygien - tvätta händerna noga. Men vad innebär det då med digital hygien? Det ska vi förklara för dig nu. Hur ditt företag framstår på nätet är lika viktigt som en välkomnande entré. Vi listar fem saker som kan tyckas självklart, men som många ändå missar. Allt för en bättre digital hygien – och kanske leda till bättre affärer. 

Vi har tidigare i bloggen bland annat tipsat om hur ditt företag kan jobba med nyhetsbrev och sociala medier. Nu tar vi ett större grepp och ser över hela din digitala närvaro – och hur du tar hand om dig själv där. Att borsta tänderna, duscha och byta kläder är för de flesta en självklarhet. Men hur ”hel och ren” är du i sociala medier? Låt oss göra en hygienkoll!

1. Är det välstädat? 

Gör du det enkelt för dina besökare att hitta det de letar efter? Majoriteten av alla som söker efter info kring lokala verksamheter gör det på nätet. Samtidigt är det väldigt många lokala verksamheter som just på nätet utelämnar väsentlig information – eller gömmer den på platser som gör den svårhittad.

Ge dina besökare det de vill ha.

Se till att ge dina besökare det de vill ha, där de vill ha det. För de flesta företag handlar det om: mejladress, telefonnummer (inklusive telefontider, om ni har sådana), post- och besöksadress och länk till sociala medier. Vad som är mest relevant för dina besökare beror förstås på vilken typ av verksamhet du bedriver. Men det kan till exempel också handla om öppettider, pris- och produktlista eller kanske dagens meny. 

Tänk också på att många kan betrakta företagets Facebooksida som er sajt, så se till att all viktig info om er även finns där. Och tänk på att den där viktiga infon ska gå att kopiera. Det vill säga, lägg inte mejl och telefonnummer i en bild eftersom det gör det omöjligt för besökaren att markera och kopiera.

2. Är det fräscht och fungerar?

Gammalt damm gör ingen glad. Precis som gamla uppgifter knappast är till nytta för någon. Se till att ”städa” på din sajt och i dina sociala medier regelbundet och kolla att saker fungerar som de ska. 

Har personen x gått på föräldraledighet eller personen y slutat? Har ni fått nya arbetskamrater? Eller har någon kanske gift sig, bytt namn och därmed mejladress? Se till att hålla information uppdaterad. Det gäller såväl personer och kontaktinfo som länkar och annat som kan ändras över tid. Byter ni fysisk adress? Se till att det uppdateras i mejlsignaturen hos alla på företaget.

3. Gillar du det du ser?

”First impressions last” brukar det heta i personsammanhang. Det är inte en helt dum sak att också ha med sig i digitala lägen. Ett välvårdat yttre och en välkomnande entré är sådant människor kommer ihåg. Och det gäller lika mycket i den digitala världen.  

Högupplöst logotype.

Är logotypen på er sajt eller Facebooksida verkligen högupplöst eller blir den så där pixlig och suddig när man förstorar den? När bytte ni senast omslagsbild på Facebook? Oftast vill man ju också som företag visa att man rör på sig och bryr sig – att det händer saker och ting. Det kan vara så enkelt som att införa rutinen att ny årstid betyder ny omslagsbild. 

4. Har du hyfs?

Precis som i den fysiska världen finns sociala regler att förhålla sig till finns det digitalt en ”netikett” som är bra att ha koll på. Det vill säga att man beter sig på ett sätt som är relativt förväntat för att verka trevlig och inge trovärdighet bland dem omkring.

På Facebook till exempel: gilla inte dina egna poster. Det här är lätt hänt när man är flera admins på en Facebooksida och turas om att göra företagets uppdateringar. Men att göra tumme upp på sina egna uppdateringar kan se lite väl självgott ut. Se till att du kommenterar och gillar som privatperson innan du klämmer dit ett gilla på ditt företags fräscha inlägg.

Ta hand om dina besökare.

Glöm inte heller att vara trevlig mot andra. Får du kommentarer på dina sida så besvara dem, åtminstone med en tumme upp för att visa att du läst. Får du ett dåligt omdöme? Ta tillfället i akt och fråga personen vad som får hen att tycka si eller så. 

5. Är det rensat i garderoben?

Det här är kanske en av de viktigaste punkterna – men också en vi gärna ”glömmer bort”. Att sköta om det där som egentligen inte syns är lätt att skjuta upp, men tvärtom kan det vara där vi egentligen behöver hålla rent som bäst. 

Se till att rätt personer har tillgång till rätt saker, och vice versa. Det är till exempel vanligt att personer som slutat eller tillfälligt inhyrda konsulter fortsätter att ha tillgång till företagsinformation och inlogg som hen egentligen inte är berättigad till längre. Sätt upp rutiner för vad som ska göras när en person slutar. Det kan till exempel handla om att ta bort någon som admin från en Facebooksida eller ändra login till företagets sociala mediekonton. Det kan också innebära stryka tillgången till gemensamma lagringskonto såsom Google Drive, Dropbox och andra interna system för kommunikation och lagring. 

Överhuvudtaget bör företaget ha en strategi för inlogg och lösenord och se till att någon ansvarar för att den följs.

Läs mer:

Lyckas med annonsering på Facebook
Framtidens mobiltelefoni
WiFi for dummies