Till innehållet
Meny

Hur sökbar är du egentligen?

5 tips på bättre synlighet på internet

SEO, alltså sökmotoroptimering, är en konstart. Men det finns faktiskt en hel del saker som du själv kan se över – utan att vare sig plånbok eller nördkunskap – som hjälper dig få koll och avgöra om du eventuellt behöver hjälp av ett proffs.  

”Syns du inte så finns du inte”– aldrig någonsin har väl den sanningen varit så sann som nu. Men det är en sak att veta att ditt företag måste vara synligt på Google, en annan att faktiskt få till det. Konkurrensen är hård och SEO knappast en barnlek. Med några ganska enkla knep kan du dock själv se över och öka din synlighet på nätet. Vi har pratat med Joakim Trolle, SEO-expert med erfarenhet inom såväl utbildning, spel, handel och finans. Här är hans bästa tips för att få in SEO i sitt grundtänk och synas bättre på internet.

1.  Få koll på indexeringen

För att ditt företags webbplats ska synas i en sökmotor måste den sökmotorn indexera varje sida på din sajt (en sida på sajten kan till exempel vara ”Om oss”, ”Kontaktuppgifter”, ”Information om produkten X” och ”Betyg kring tjänsten Y”). Att sökmotorn indexerar en sida betyder att den lagrar sidans innehåll och presenterar sidan när någon söker efter relaterade ämnen.

Få koll på hur just din sajt indexerar genom Google Search Console och Bing Webmaster Tools. Här ser du relativt enkelt om något inte stämmer – och om det eventuellt är dags att ta hjälp av någon.

En tumregel är att antalet faktiska sidor du har på din sajt ska matcha antalet sidor som indexeras i sökmotorn. Matchar de inte är något fel och det påverkar högst sannolikt ditt sökresultat på exempelvis Google.  

2. Strukturera data – vilket typ av sökresultat är relevant för dig?

Att strukturera data handlar om att stoppa in sidorna på din webbplats i en databas så att exempelvis Google förstår vilken typ av sida du har. Google har som utgångspunkt ingen aning om ifall din webbsida säljer toapapper, erbjuder samtalsterapi eller är ett forum för nya tv-serier.

Det finns avancerade sätt att jobba med strukturerad data. Men ett tips som räcker långt för nybörjare är att gå in på Google Search Console > Search Control > Data highlighter. Här listas olika kategorier som du kan placera din sajt inom. Genom att placera den i en kategori kan du sedan direkt i sökresultatet visa upp info såsom recensioner, lagerstatus, priser, öppettider med mera. 

3. Sökordanalys  

Ska du bara lägga pengar på en grej så är det en ordentlig sökordanalys. En bra analys bör omfatta minst 1 000 ord. Analysen visar vilka ord som är viktigast för just dig och ligger sedan till grund för allt som du gör på din webbplats.

Säg att du till exempel säljer hundprylar av alla de slag, men är osäker på vilken kategori eller vilket ord som är viktigast att skylta med. Sökordsanalysen ger dig svaret och visar kanske att det är ”hundleksaker”. Med den informationen vet du att hundleksaker är en viktig del av din sajt och bland annat gå hand i hand med internläkningen (det vill säga att på nästan varje sida ska det finns en länk till just hundleksaker). 

4. Ha en strategi för interna länkar

Att andra sajter länkar till ditt företag är förstås viktigt, men svårt att styra över. Vad du däremot kan ha full koll på är de så kallade interna länkarna – och de spelar en nog så viktig roll.

Exempelvis får sökmotorerna svårt att indexera en sida som det inte länkas till alls. Därför är det viktigt att hjälpa sökmotorerna på traven – och även i egna blogginlägg och på olika sidor länka till innehåll som du vill ska vara sökbart. Två saker att tänka på:

  • Viktiga sidor, de som ni allra helst vill optimera, ska ligga så nära roten som möjligt. Ju färre snedstreck i url:en (webbadressen) desto bättre
  • Ju mer prioriterad ett visst innehåll är, desto oftare ska du länka till det internt

5. Slutligen, några klassiska tips som aldrig går ur tiden

SEO-rönen kommer och går, men vissa saker verkar alltid bestå. Det här ska du tänka på när du skapar innehåll till ditt företags sajt.

  • Varje sida ska ha en unik rubrik (H1)
  • Sidorna bör ha flera mellanrubriker (H2), allra helst innehållande ord som du vill bli sökbar på
  • Döp bilder relevant så att de blir sökbara. Fyll i den metainformation som går att fylla i
  • Se till att dina sidor inte är för tunna på innehåll, då betraktar sökmotorerna sidorna mer eller mindre döda
  • Satsa på bra, relevant innehåll

Läs mer:

Digital hygien
Därför ska du satsa på video
Nyhetsbrevsskolan del 1
Bättre möten på kortare tid