Till innehållet
Meny

3-abonnemang

stärker damhockeyn i Jönköping.

HV71 är den SHL-klubb som dragit in mest pengar via nya 3-abonnemang under säsongen. Tillskottet ska användas till att stärka damhockeyn i föreningen. Vi tog ett snack med HV:s General Manager Peter Ekelund om satsningen.

286 000 kronor. Det är så mycket pengar som HV71:s supportar samlat ihop till klubben i samband med att de tecknat nya abonnemang hos 3. Genom att ange sitt favoritlag i SHL vid tecknandet har 1 430 abonnenter vardera skickat 200 kronor rakt in i den småländska klubbkassan.

Pengarna ska användas till att förstärka satsningen på damhockeyn i klubben. Damspelarna har funnits i HV71:s organisation sedan elva år tillbaka, men det var först 2015 föreningen satte ner foten. Damhockeyn ska inte bara finnas till i HV, den är viktig.

Reste sig efter käftsmällen

2012/2013 åkte damlaget ur Riksserien med råge – sist och med totalt tre inspelade poäng följt av en misslyckad kvalserie. Säsongen därpå inleddes laget genom att skrinna igenom Division 1 Syd utan att förlora en enda match.

– Då tog vi ett beslut i föreningen – HV är en stor klubb och ska ha ett lag med i den högsta serien. Våra damer ska ha ett lag som bidrar, vinner och kan slåss på övre halvan, säger Peter Ekelund.

Satsningen på A-truppen inleddes

Resurser avsattes och spelare plockades in för att höja standarden i laget. Men någonting centralt saknades.

– Med importer fick vi så klart ett bra lag, men det gav oss framför allt förebilder, profiler och idoler. Det ökade intresset för hockey bland unga tjejer vilket är viktigt eftersom att vi vill vara regionens förening. Men vi kan inte nöja oss där, vi vill att våra lag ska bestå av en lokal stomme och där är vi inte än.Och det är alltså här pengarna från hockeyabonnemangen kommer in.

Förebilden som ska skapa lokal förankring

I det HV-lag som tog sig ända till final i årets slutspel (där det blev förlust i två raka matcher mot Djurgården) fanns endast en spelare som tekniskt sett kan räknas som en egen produkt. Tack vare pengarna från hockeyabonnemangen har HV71 under säsongen anställt damspelaren Jenni Asserholt som jobbar med att utveckla tjej- och damhockeyn ytterligare.

– I år har Jenni gjort 49 skolbesök, informerat och föreläst. Det innebär jättemycket att hon som förebild visar upp sig och sporten ishockey för unga tjejer. Hockey är en svår sport att börja med när man är 13-14 år och det gäller att vi får in dem tidigt.

Nyfikna tjejer får en chans att dribbla med trissan

Klubben bedriver också en kostnadsfri hockeyskola samt "prova på-söndagar" för alla som vill testa sporten. Efter att man började marknadsföra sig till unga tjejer ökade antalet registrerade deltagare i hockeyskola från fyra till 24. Förhoppningen är att det ökade intresset bland ungdomarna också ska avspegla sig i damernas A-lag om några säsonger.

– Damverksamheten är viktig för helheten, man blir hel som klubb. Vi märker också att det är viktigt när vi pratar med andra SHL-klubbar, fler och fler hör av sig och frågar "Hur gör ni?" och "Vad kostar det att driva ett lag i SDHL?". Jag tror att vi kommer att få se fler storklubbar satsa på damlag i framtiden. Till dess kan jag bara säga att jag är full av beundran inför tjejerna som lägger ner otroligt mycket tid på att bli bra hockeyspelare samtidigt som de jobbar heltid. De är värda all heder och de banar väg för framtidens spelare som förhoppningsvis kommer att få det bättre förspänt.

Läs mer:

Stötta ditt favoritlag i hockey
Snacka hockey i vår app
Därför ska du satsa på video

Fakta:

Här finns supportrarna som bidragit mest pengar till sina klubbar (lag, antal abonnemang, peng till klubbkassan)

  • HV71, 1 430, 286 000kr
  • Linköping, 1 023, 204 600kr
  • Växjö, 962, 192 400kr
  • Färjestad, 944, 188 800kr
  • Frölunda, 889, 177 800kr
  • Karlskrona, 338, 67 600kr
  • Örebro, 316, 63 200kr
  • Leksand, 295, 59 000kr
  • Rögle, 258, 51 600kr
  • Brynäs, 235, 47 000kr
  • Karlskoga, 3, 600kr

Ifjol genererade våra hockeyabonnemang totalt 1,8 miljoner kronor till klubbarna. Totalt har vi tillsammans med fansen bidragit med mer än 5 miljoner till svensk hockey – pengar som oavkortat går till talangutveckling inom respektive klubb.