Till innehållet
Meny

Annonsering på Facebook – så funkar det.

Att annonsera på Facebook kan vara plättlätt, men om du vill göra lite mer avancerade målgruppsinställningar så gäller det att ha tungan rätt i mun. Vi hjälper dig som företagare med några viktiga tips så att du inte trillar ner i de vanligaste fallgroparna.

Vi har tidigare bloggat om hur du kan se över ditt företags närvaro på Facebook. Där skrev vi om vikten av att lära sig Facebooks annonsverktyg och  nu ska vi fördjupa oss i just annonseringen.

Att annonsera på Facebook kan vara både billigt och effektivt. Du kan vara säker på att merparten av din kunder finns på nätverket – det gäller bara att hitta dom. Och för att lyckas med det ger vi dig först två panikknappar att ta till om du skulle fastna i ditt annonssnickrande

  1. Facebook business – for business.
    Det här är din bibel när du ska skapa en annons. Här hittar du massor av information som handlar om just annonsering. Från enkla lösningar till riktigt avancerade.
  2. Facebooks hjälpfunktion.
    Många känner inte till den men här kan du få svar på i stort sett allt du undrar om Facebook, givetvis även om annonsering. Skriv bara in ett sökord, till exempel ”annonsera”, så får du hjälpande information på direkten. Du hittar hjälpfunktionen genom att klicka på den lilla pilen längst upp till höger i Facebooks toppmeny. Klicka sedan på ”Hjälp” i den drop down-meny som fälls ut.

Vad är syftet med din annons?

Nu har du verktygen som hjälper dig framåt. Ju mer du läser på desto bättre och effektivare annonser kommer du kunna skapa. Nästa steg är att göra själva annonsen. Börja med att fråga dig vad som är målet med annonseringen. Det är inte alltid en enkel fråga, men den är nödvändig. Annonseringsmöjligheterna är i princip oändliga – och just därför också viktiga att begränsa. Som tur är finns Facebook där med tips och olika teman när du vill skapa en annons.

Marknadsför inlägg från tidslinjen.

Det allra enklaste sättet att göra en annons är att marknadsföra ett inlägg från ditt företags tidslinje. Gör ett vanligt inlägg på din Facebook-sida och välj sedan att marknadsföra det genom att trycka på knappen ”Marknadsför inlägg”.

Följ de olika stegen i formuläret som dyker upp för att rikta annonsen mot just din målgrupp. Sätt en budget för annonseringen och hur länge du vill annonsera. Enkelt? Ja, visst! Möjligheten att marknadsföra ett inlägg direkt från tidslinjen har skapats just för att det ska vara enkelt – och har därför sina begränsningar.

Ads Manager - mer avancerade inställningar.

Vill du komma åt fler av Facebooks smarta annonslösningar går du in i annonsverktyget Ads Manager. Det hittar du genom att klicka på den lilla pilen längst upp till höger i Facebooks toppmeny (den blå listen). Där hittar du menyn ”Skapa annonser”. Det är här magin skapas.

När du klickat in dig dit hjälper Facebook dig med flera olika val beroende på din marknadsföringsmålsättning:

Medvetenhet – exempelvis för att fler ska se/gilla ett inlägg du har gjort eller upptäcka din FB-sida. 

Övervägande – pekar mot en specifik plats på nätet – exempelvis din hemsida eller webbshop.

Konvertering – för att få målgruppen att göra något, exempelvis installera en app eller genomföra ett köp. Det här är lite krångligare. Facebook tillhandahåller en konverteringspixel för att kunna utföra detta. Men det är knixigt om du inte är insatt i kodning. Just i det här fallet är det därför bra att fråga någon som är riktigt bra på det här, förslagsvis en utvecklare. 

Tips!

Du har möjlighet att välja mellan Auktion och Räckvidd/frekvens när du ska annonsera. Om du väljer Auktion så deltar du i en automatisk budgivning om annonsutrymmet med syfte att nå din målgrupp till lägsta möjliga pris. Detta är vanligtvis det enklaste valet om du inte är en erfaren annonsör.

Du ska välja mellan daglig budget (en viss summa/dag) eller livstidsbudget (en viss summa under en bestämd period). Om du väljer daglig budget, glöm då inte bort att sätta ett slutdatum för annonseringen, annars löper den bara på.

Rikta annonsen mot rätt målgrupp.

Det fina med annonserna – ja, kanske det allra bästa – är att du kan rikta annonserna mot en specifik målgrupp. När du skapar din målgrupp i Ads Manager visas en mätare på höger sida som visar målgruppsdefinition. Försök alltid att få den mätaren att peka rakt upp. Får du en för specifik målgrupp kan för få se annonsen för många gånger. Om den är för bred så sprids den till så många att man kanske bara ser den en enda gång.

När du blir lite varm i kläderna kan du även välja att marknadsföra till målgrupper med olika intressen. Du kan exempelvis specificera att du bara vill nå singlar inom 17 kilometers radie från Norrköping som gillar att cykla.

Tips!

Om du har en bred målgrupp kan du dela upp annonsen till flera olika. Du kanske har olika produkter för kvinnor och män? Då kan du styra annonsen dit med hjälp av val av målgrupp. Och om du vill marknadsföra flera produkter kan du använda annonstypen ”carousel” (du hittar den enklast genom att söka dig fram i Ads Manager). Då kan du länka två till tio produkter till exempelvis din webbshop.

Bilder är bra – och kort text.

De flesta annonstyperna på Facebook består av en eller flera bilder och text som visas tillsammans med dessa. Använd slagkraftiga rubriker och korta kärnfulla texter. Du befinner dig i ett stort flöde – det gäller att sticka ut. Kom ihåg att själva bilden ska innehålla så lite text som möjligt. Läs på om: Facebooks rekommendation för att få annonsen så bra som möjligt.

Film funkar också.

Filmer är ett utmärkt sätt att annonsera på. Men tänk på att lägga upp korta filmklipp. De flesta Facebookanvändare har bara tålamod att titta en kort stund. Tänk på att få fram den viktigaste informationen tidigt i filmklippet.

Ett annat tips är att inte göra filmen för ”reklamig”, det behövs inte. En film med som är gjord med din mobil kan fungera alldeles utmärkt, så länge innehållet är intressant.

Glöm inte redovisa annonserna.

Och så till sist. För att betala annonserna registrerar du ditt kontokort för företaget – och annonseringskostnaden dras från det. Kom ihåg att du måste redovisa detta. Fakturorna som matchar dragningarna från ditt företagskort hittar du för nedladdning i Ads Manager under fliken Fakturering och betalningsmetoder (längst upp till vänster bredvid Facebook-symbolen).

Håll koll på bloggen för mer tips om hur du kan arbeta med din närvaro på nätet. Vi fortsätter förstås att hjälpa er företagare på vägen.

Håll koll på bloggen för mer tips om hur du kan arbeta med din närvaro på nätet. Vi fortsätter att hjälpa dig och ditt företag på vägen.

Läs mer:

Optimera Facebook
Svenskarna och internet
WiFi for dummies
Missa inga affärer