Till innehållet
Meny

Kom igång med nyhetsbrev.

Del 1.

Sociala mediertjänster kommer och går, men nyhetsbrevet består. Och faktum är att e-postmarknadsföring är minst lika användbart och effektivt i dag som någonsin tidigare. Vi kommer i en rad blogginlägg berätta och tipsa om olika tjänster och möjligheter och som en del av det inleder vi härmed en nyhetsbrevsskola.

Nyhetsbrev är lojalitetsskapande.

Nyhetsbrev kan användas i olika syften, som att bygga varumärke, driva trafik till företagets sajt eller att sälja olika produkter. Oavsett vad är ett återkommande nyhetsbrev med värdefull information för mottagaren något som exempelvis vecko- eller månadsvis landar i en persons mejlbox. Som avsändare gör du dig ständigt påmind och på sikt ger det möjlighet att bygga en unik relation med kunden eller kanske den möjliga kunden.

Nyhetsbrev är effektivt.

Jodå, vi får alla riktigt dåliga nyhetsbrev som vi till slut väljer att avregistrera oss från. Men det finns också gott om goda exempel som tillför ett värde för mottagaren och som leder till både hög öppningsfrekvens och konvertering. Nyhetsbrevets effektivitet kan jämföras med exempelvis hur många du verkligen når med dina inlägg på företagets Facebook-sida. Säg att du har 25 procents öppningsfrekvens på ditt mejlutskick. Når du lika hög andel av dina Facebook-följare med ett inlägg som du inte sponsrar? Rätt sällan va? 

E-postmarknadsföring är extremt mätbart.

Med många av dagens nyhetsbrevstjänster kan du analysera resultatet i detalj och därmed göra dina utskick ännu effektivare. Hur ska ämnesraden formuleras för bästa resultat? Vilka länkar lockar till klick? I vilka lägen trycker prenumeranten på köpknappen? Kopplat till vilka utskick och situationer väljer hen att avregistrera sig? Mät responsen i realtid och använd den relevanta informationen till att göra analyser som effektiviserar framtidens nyhetsbrev. 

Du kan målgruppsanpassa in i minsta detalj.

Går det att se ett mönster i din kundkrets? Har du en grupp kunder som är särskilt intresserad av produkt- eller tjänstekategori och en grupp som är intresserade av en annan? Då kan du också arbeta med olika e-postlistor och anpassa nyhetsbreven efter kundernas intresse. Ju närmare kundens behov du kommer – desto bättre kommer ditt nyhetsbrev prestera.

Många nyhetsbrevstjänster ger dig också möjlighet att göra ännu mer detaljerad anpassning av innehållet. Säkerligen har du själv någon gång fått ett utskick som inleds med ”Hej Förnamn Efternamn”. Många uppskattar just det personliga tilltalet, men självklart är det minst lika viktigt att resten av innehållet är lika relevant för mottagaren.

Det är billigt, enkelt och miljömedvetet

Ett nyhetsbrev ska kunna läsas i en oändlig mängd olika e-postklienter. Därför vill inte stora nyhetsbrevstjänster att du själv ska koda dina mallar och lägga till typsnitt eller bildformat som inte fungerar överallt. I stället erbjuds du en rad färdiga formmallar som du enkelt kan anpassa genom att flytta på block, välja färger och bland ett par utvalda typsnitt. Detta kan ses som begränsande, men det gör också skapandet av ditt företags nyhetsbrevsmall väldigt smidigt.

Som småföretagare med en mindre skara kunder kan du hitta billiga lösningar för ditt e-postutskick. Den ”stora” kostnaden är kanske inte det tekniska hjälpmedlet utan innehållet, eller tiden det tar för dig att skapa det.

Har du förresten erfarenheter av gamla hederliga tryckta nyhetsbrev? De behöver inte alls vara ett dåligt alternativ, men vi är nog alla överens om att ett utskick via e-post är klart bättre för vår gemensamma miljö.

Läs mer:

Nyhetsbrevsskolan del 2
Nyhetsbrevsskolan del 3
Lyckas med annonsering på Facebook