Till innehållet
Meny

Skapa bra innehåll till nyhetsbrev.

Del 2.

Nyhetsbrevet är en utmärkt kanal för att nå dina kunder – om du ser till att fylla det med rätt innehåll. Vi har samlat 9 bra tips som gör ditt nyhetsbrev läsvärt, lockande och matnyttigt. 

I ett tidigare blogginlägg berättade vi om varför nyhetsbrev kan vara helt rätt för ditt företags marknadsföring. Nyhetsbrev är bland annat lojalitetsskapande och det kan vara väldigt effektivt, inte minst tack vare möjligheten att analysera resultat och vidareutveckla utskicken. 

Nu kikar vi lite mer på hur du skapar det där effektiva nyhetsbrevet. Häng med!

1. Följ din strategi för nyhetsbrev

Vid det här laget bör du ha en strategi. Hur vill du att ditt företag ska synas digitalt? Hur många gånger ska du skicka ut ditt nyhetsbrev? Och vad ska nyhetsbrevet innehålla? Nyhetsbrevet är troligen en av flera satsning i din marknadsföring. Se till att de olika kanalerna kompletterar varandra.

2. Kom ihåg vem du skriver till

Som med allt innehåll gäller det att veta vem mottagaren är. Din strategi bör tydligt tala om vem målgruppen är för ditt nyhetsbrev. Är det alla som vill köpa gula gummistövlar eller är det offentlig sektor som ska få veta mer om att du är fantastisk på att hjälpa dem att formulera offentliga upphandlingar? 

3. Var kort och slagkraftig

Slagfärdiga, korta och kärnfulla texter är bästa sättet att fånga läsaren. Rubriken ska vara som en haj – den ska bita tag i läsaren. Och den ska tydligt beskriva vad övrig text handlar om, helst ska den beskriva vad hela texten handlar om. 

4. Viktigast först 

Allt handlar om att fånga läsarens uppmärksamhet. Räkna aldrig med att läsaren scrollar igenom hela nyhetsbrevet innan hen sätter igång med att läsa. Du måste kasta innehållet över läsaren direkt. Alltså ska du börja med det mest intressanta. 

5. Den så oerhört viktiga ämnesraden 

Först och främst måste du få läsaren att vilja öppna ditt nyhetsbrev. Beroende på vad du har för företag så varierar självklart budskapet i mejlets ämnesrad. Men att exempelvis skriva ”5 resmål du inte vill missa i år” är ett bra tips om du har en resebyrå. Kort, beskrivande och lockande är nycklarna som får kunderna att klicka in på ditt nyhetsbrev.   

6. Bilderna är superviktiga

Bilderna är a och o. Du behöver dock inte strössla med dem. Det kan räcka med en stor bild som intresseväckare. Välj den dock med omsorg och se till att den är talande för det budskap du vill föra fram.

7. Du är expert – så visa det 

Expert? Oh, yes you are. Det är bara att kliva in i rollen. Du har koll på vad som händer inom ditt område, så låt det här bli ett skyltfönster för att visa vad du kan. Är du hudterapeut? Bra – då har du säkerligen koll på trenderna. Berätta om dem! Det stärker ditt varumärke. Att tipsa om hur du håller huden frisk och stark när vinterns torra luft kommer är också en smart strategi. Märker kunderna att du kan din sak är det också dig de kommer att vända sig till nästa gång. 

8. Tydlig ”Call to action”

Nyhetsbrevet är en utmärkt kanal för att styra kunden vidare, det är rent av huvudsyftet med att göra utskicket över huvud taget. Ska kunden ladda ner din app? Köpa din produkt? Eller läsa ett blogginlägg? Länka tydligt och berätta vad man får om man väljer att klicka vidare.

9. Och så tar vi det en gång till 

Klar? Inte riktigt än. När du har knåpat ihop ditt nyhetsbrev gör du bäst i att testskicka det till dig själv och se över så att allt fungerar som det ska. Läs gärna igenom texterna högt – det är ett bra sätt att upptäcka om du har bra flyt i texterna och/eller om du har skrivit något som det är lätt att haka upp sig på. Klicka på länkarna för att se så att de fungerar. Du vill inte skicka ut ett felaktigt nyhetsbrev till dina kunder. 

Läs mer:

Nyhetsbrevsskolan del 1
Nyhetsbrevsskolan del 3
Svenskarna och internet