Till innehållet
Meny

Analysera och optimera nyhetsbrev.

Nyhetsbrevsskolan del 3

Hur tar du företagets nyhetsbrev till nästa nivå? I den tredje delen av vår nyhetsbrevsskola gräver vi ner oss i statistik och maximerar resultaten. Vi har tidigare i bloggen berättat varför nyhetsbrev kan vara helt rätt för ditt företags marknadsföring och samlat de bästa tipsen på hur du skapar bra innehåll i ditt nyhetsbrev.

Test, test och mera test – så blir du bäst i klassen.

Det brukar sägas att övning ger färdighet och när det kommer till nyhetsbrev utgör testning en stor del av den träningen.  

Ett populärt sätt att komma fram till om vad som funkar är att jämföra X med Y och se vad som lyckas bäst. Eller som man säger i branschen: att A/B-testa. Många nyhetsbrevstjänster hjälper dig att göra det här mer eller mindre ”automagiskt”. Men fortfarande behöver du veta vad du ska jämföra och varför för att också förstå hur du kan förbättra rätt sak. 

Börja A/B-testa

Du kan A/B-testa utifrån flera olika parametrar och med olika mål. Det kan handla om att mäta allt från vilken typ av uppmaning som flest verkar gå igång på till vilken veckodag flest tycks ha ork att ens öppna ditt mejl.

När du A/B-testar delar du vanligtvis in dina mottagare i två eller flera grupper och testar olika utskick för respektive grupp. Till exempel kan du använda olika bilder eller variera ordningsföljden på innehållet i ditt nyhetsbrev, skicka exakt samma innehåll till båda grupperna men med olika ämnesrader eller skicka samma nyhetsbrev vid två olika tidpunkter. 

Nedan listar vi grejerna som alla avsändare bör ha koll på och – med hjälp av exempelvis A/B-testning – så småningom kunna optimera sitt nyhetsbrev utifrån. 

1. Mottagarfrekvens: hur många mail kom fram?

En bra nyhetsbrevstjänst håller koll på exakt hur många och till vilka ditt utskick gick fram, hur många som ”studsade” (det vill säga slog huvudet i brevlådan och åkte tillbaka) och ibland till och med varför. En studs kan till exempel betyda att mottagaren ändrat adress och att du behöver uppdatera ditt register. Håll koll!

2. Öppningsfrekvens: hur många öppnar mejlet?

Att ha en skaplig skara människor att skicka ditt nyhetsbrev till är förstås viktigt. Men nästan ännu viktigare är att dina prenumeranter är de rätta prenumeranterna – det vill säga att dom bryr sig om vad du har att komma med.

Den krassa verkligheten är att om du inte är relevant är det få som öppnar. Se bara till dig själv: hur många olästa nyhetsbrev slänger du per dag, vecka, månad, år? För att undvika VM i papperskorg är det till att börja med viktigt att ha bra listor för utskick. 

Skriv en lockande ämnesrad.

Det här är din motsvarighet till kvällstidningens löpsedel och är avgörande för att mottagaren ska vilja öppna ditt brev. Ibland behöver du fokusera på annat typ av innehåll i ämnesraden – kanske är det ett recept som lockar mer än en nyhet. Ibland kan det handla om något så enkelt som att byta ut ett specifikt ord. Testa dig fram och bolla ämnesrubriken med dina kollegor.

Värt att laborera med är också dag och tid för utskick. Kanske passar just ditt innehåll för din typ av läsare bäst kvällstid en vardag? För någon annan kan söndagsmorgonen vara perfekt. Återigen – testa dig fram för att se vad som ger bäst resultat.

3. Klickfrekvens: tar sig läsaren vidare?

Hur många klickar på länkarna i ditt nyhetsbrev? Att människor öppnat brevet och klickat sig vidare signalerar att de både läser och agerar på ditt innehåll. Vad ger flest klick? Kan du se några mönster över tid? Tycks exempelvis bilder locka mer än text eller är tävlingar och erbjudanden heta magneter?

När du mäter klick – ha i åtanke att du troligen vill att läsare också just läser ditt nyhetsbrev? Du behöver alltså hitta en balans där du både erbjuder något som är intressant nog att stanna kvar en stund vid, men samtidigt tillräckligt triggande att klicka sig vidare från.

4. Konverteringsgrad: gör läsaren det du vill?

Hur har dina prenumeranter de facto reagerat på ditt nyhetsbrev – det vill säga, i vilken utsträckning har de gjort det du vill? En ”action” behöver inte nödvändigtvis innebära att genomföra ett köp. Det kan lika väl vara att gilla ditt företags Facebook-sida, anmäla sig till en föreläsning eller delta i en tävling – helt beroende på vad ditt syfte med utskicket är.

För att mäta konvertering kan du både använda nyhetsbrevstjänstens eget analysverktyg, som bör kunna tala om för dig hur många som klickat på en viss länk. Men för att spåra vad som händer sen, när läsaren klickat sig vidare från brevet, är det rekommenderat att också koppla på en extern mättjänst. Med exempelvis Google Analytics kan du mäta många värdefulla beteenden.

Så, sammanfattningsvis …

- Analysera! Mät hur många som nyhetsbrevet nådde fram till, hur många som öppnade det, hur många som klickade sig vidare i det och hur många som agerade på din eventuella uppmaning. Försök se mönster och dra lite slutsatser som hjälper dig i nästa steg.

- Optimera!
 Utifrån analysen ovan: prova att skruva på innehåll och omständigheter som påverkar effekten av ditt nyhetsbrev. Se över dina prenumerantlistor och uppdatera där det behövs. Ändra ämnesrad, lek runt med ditt innehåll och/eller testa andra dagar och klockslag för utskick.

Läs mer:

Nyhetsbrevsskolan del 1
Nyhetsbrevsskolan del 2
Optimera facebook