Till innehållet
Meny

Optimera din Facebook-sida.

Massor av företag finns på Facebook, men långt ifrån alla har en strategi för sin närvaro. Här listar vi punkterna som du behöver checka av när du ska optimera företagets Facebook-sida.

För den som kan knepen är Facebook både billigt och effektivt i jämförelse med många andra marknadsföringskanaler. Utmaningen är bara att få dina kunder att upptäcka och uppskatta ditt företags Facebook-närvaro.

Sätt rätt grund - det viktigaste först.

Det kan låta simpelt, men många slarvar faktiskt med de allra mest grundläggande uppgifterna. Vad står det i företagsbeskrivningen? Är kontaktuppgifterna rätt? Stämmer öppettiderna? Ger profilbilden den bild av företaget som ni vill ge? Även den stora omslagsbilden är viktig, det är den som syns tydligast när besökare kommer till er sida från Google.

Ganska få besöker faktiskt din sida på Facebook, de allra flesta tar del av dina uppdateringar i sina nyhetsflöden. Däremot rankar din sida högt i sökmotorer. Om exempelvis en blivande kund vill kolla upp företaget är det stor chans att hen hamnar på Facebook-sidan. Och då ska den se bra ut!

Vilken målgrupp vänder du dig till?

Ditt företag kan ha flera målgrupper, men det betyder inte att din Facebook-sida ska ha det. Har ditt företag både B2B- och B2C-kunder, då kanske du ska välja en inriktning på Facebook-sidan (eller att ha två olika sidor).

Ju mer relevant ditt innehåll är desto bättre kommer du att lyckas med ditt innehåll. En kund som inte får relevant innehåll kommer sluta att interagera med din sida och kanske också avföljer den.

Ett bra steg på vägen är att gå in i statistikverktyget och titta på vilka som följer din sida i dag. Det finns också statistik som visar vilka som är mer eller mindre aktiva på Facebook. Om du har en målgrupp som inte är aktiv på Facebook – då ska du nog försöka nå den i någon annan kanal. 

Vilken tonalitet har ditt företag?

Är de personliga kontakterna superviktiga för ditt företag? Då kanske du ska satsa på en personlig tonalitet och ett innehåll som lyfter fram dina medarbetare? Eller är det kanske produkterna som följarna först och främst är nyfikna på?

Du har säkert hört att ”humor funkar på Facebook”. Ja, det kan det göra, men det är inte i enlighet med alla företags varumärkesstrategi.

Tonaliteten är avgörande för den bild du ger av ditt företag. Därför behöver den tänkas igenom ordentligt och sen appliceras konsekvent.

Rätt innehåll – i rätt tid.

Facebooks statistikverktyg är i sammanhanget din bästa vän. Där kan du enkelt gå tillbaka och titta på tidigare uppdateringar och göra en analys. Vilka typer av inlägg på sidan genererar många likes och kommentarer? Vilka inlägg ger besök på er hemsida? Och de där personliga, roliga fredagsbilderna – hur många når de ut till och vilken nytta gör de?

Slutsatserna du drar av detta är en bra grund för en enklare innehållsstrategi där du bestämmer hur många och vilken typ av inlägg du ska göra varje vecka.

Glöm inte heller att titta på vilka tider dina följare är som mest aktiva på Facebook. Oftast är det på morgonen och på kvällen. Anpassa dina inlägg efter dessa tider och använd möjligheten att tidsinställa dina inlägg om det behövs.

Slutligen – lär dig annonsverktyget.

Du kan i stort sett göra hur bra innehåll som helst, efter konstens alla regler men ändå inte nå alla dina följare. Därför kan du behöva annonsera, alltså sponsra inlägg. Låter komplicerat? Det behöver det faktiskt inte vara.

Det finns flera nivåer i Facebooks annonssystem och en småföretagare med en begränsad målgrupp, kanske inom ett visst intresseområde eller på en viss ort, kan komma långt med det allra enklaste som du har tillgång till direkt via dina sida. Facebook har själva en bra guide som du kan ta del av.

Även för sponsrat innehåll får du tydlig och bra statistik på hur ditt innehåll har presterat. Du kan enkelt se vad varje person du nått eller vad varje klick till hemsidan har kostat dig.

Håll koll på bloggen för mer tips om hur du kan arbeta med marknadsföring i sociala kanaler. Vi fortsätter förstås att hjälpa er företagare på vägen!

Läs mer:

Lyckas med annonsering på Facebook
Svenskarna och internet
Framtidens mobiltelefoni