Till innehållet
Meny

God jul och sov gott.

Somliga kopplar ner helt, andra vägrar släppa kontrollen över mejlflödet under julhelgen. Hur vi väljer att hålla stressnivån nere under julen är individuellt. Men en sak har alla företagare gemensamt, behovet av en god juls sömn.

Äntligen juletid och all möjlighet att sova ut ordentligt. Men hur viktigt är det att sova ut? Ger det effekt? Vi tog ett snack med författaren av boken ”Sov Gott”, nämligen psykologen Susanna Jernelöv på Karolinska Institutet, för att lära oss hur vi kan öva upp sömnen över julledigheten – och därmed bli en bättre företagare. 

Vilka positiva effekter får vi av sömn? 

– Det är när vi sover som kroppen återhämtar sig. Immunförsvaret och nervsystemet återställs. Kroppen använder mindre energi och det vi varit med om under dagen konsolideras. Det vi ska minnas förstärks medan andra saker som inte påverkat oss så mycket under dagen försvinner. Vi blir bättre på att fatta beslut efter en god natts sömn, så att säga att ”jag ska sova på saken” är faktiskt ett uttryck med en hel del relevans.  

Kan man ta igen sömnen om man sovit för lite? 

– Om du försöker sova mer än vad du behöver så kan det snarare bli ett sömnproblem av det. Du skjuter på dygnsrytmen och får vad som liknar en liten jetlag. Det är lätt att skjuta dygnet framåt, och då blir det tyngre att ta sig upp när det är dags att stiga upp tidigt igen. Det är faktiskt mer negativt än man tror att försöka sova mer än vad man behöver, det kan göra dig trött istället. Så försök alltid att hålla din dygnsrytm. Du kan inte heller buffra sömn speciellt bra. Det går, men det ger marginell effekt.

Dygnsrytmen är nyckeln alltså?   

– Den är otroligt viktig! Hur länge vi är vakna påverkar sömnen. Hur pigga vi kommer att vara under dagen handlar om vår dygnsrytm. Vår vakna tid påverkar sömnen, medan dygnsrytmen i högre utsträckning påverkar hur pigga vi är. 

– Här kommer även dagsljus och motion in i bilden. Motion är en form av aktivitet som är mycket positiv för sömnen. Förutom att aktiviteter generellt är bra så är just fysisk aktivitet extra bra. Hela kroppen involveras och därmed stora delar av hjärnan.

En liten tupplur på sofflocket efter all julmat är så skönt. Men funkar det?   

– Ja! En tupplur är väldigt effektiv. Om du till exempel sover väldigt kort på natten så är det här ett bra sätt att ta igen lite sömn, eller när du är jetlaggad. En tupplur ska inte vara för lång, går du ner i djupsömn är det svårare att vakna igen. En tupplur på ungefär en kvart är lagom. Men även en powernap på bara ett par minuter ger faktiskt väldigt bra effekt, även om det inte blir riktigt samma resultat som en kvart. 

– Har du sömnproblem ska du vara lite mer vaksam, då kan en tupplur störa din nattsömn.

Att svara på de där jobbmejlen som faktiskt trillar in även under julledigheten är ju skönt att göra innan man ska sova. Eller?  

– Jag vill inte förbjuda någon från att göra något. Det kan vara precis det som gör att du kan släppa jobbet och sova bra – för att något löser sig. Men ljuset från mobilskärm, läsplatta och dator kan påverka – innan du sover får det gärna vara lite mörkare. Det finns billiga blåljusfilter till både mobiler och laptops som dämpar ljuset. Det finns inte så många studier som stärker detta, men det borde ha en positiv effekt.

Årsbokslut, missnöjda kunder… Huvudet snurrar och jag vaknar av stress vid tretiden och kan inte somna om, vad gör jag? 

– Gå upp! Ligg inte kvar i sängen och fortsätt att älta. Sängen ska vara förknippad med god sömn, inte oroliga nätter. Gör något som bryter tankemönstret, ta en kopp te, pyssla lite. 

Om jag åker till Thailand under julen, hur kommer jag då i fas igen? 

– Hur du hanterar din jetlag handlar om hur länge du ska vara borta. Är du bortrest en kortare period är det bästa sättet att inte bryta dygnsrytmen för mycket. Åker du iväg för att jobba blir det såklart svårare. Då får du försöka se det som ett nattskift på jobbet och försöka ta en liten tupplur innan. Träning och dagsljus är också bra för att komma snabbare i fas om du har varit iväg – både kortare och längre perioder.

Hur blir jag världsmästare på att sova? 

– Var aktiv under dagen! Vi har flera olika processer som styr sömnen. En av de viktigaste är hur länge vi har varit vakna och vad vi har gjort under den tiden. Ju mer aktiv du är desto mer påverkas hjärnan så att den går ner i djupsömn. Ju mer nya saker du lär dig, desto djupare kommer du att sova. 

– När det är dags att sova ska du helst ha det lugnt och mörkt omkring dig. Om du har sömnproblem är ett vanligt fel många gör att börja varva ner för tidigt. Det blir fel. Men att jobba ända in i kaklet tills man kan sova är inte heller rätt. Så varva ner en liten stund innan du ska sova. Släck ner lampor och använd helst inte skärmar. 

Sömn är alltså bra för beslutsfattandet. Winston Churchill var känd för att sova lite, och nog kunde han fatta beslut... Hur mycket sömn behöver vi egentligen? 

– Ja, och han blev ju dessutom ganska gammal. Så nog kan man överleva på lite sömn. Hur mycket sömn som behövs är individuellt. Att sova fyra timmar behöver inte vara för lite för en person, men det är ovanligt. Mellan 5-9 timmar brukar vi säga är inom normen och en mer specifik riktlinje är 7,5 timmars sömn per natt. 

Det är mörkt när jag åker till jobbet, det är mörkt när jag kommer hem. Hur ska jag tackla vintermörkret? 

– Genom att se till att nyttja det lilla ljus som faktiskt finns. Det är det ständiga, heta tipset. Gå ut när det är som ljusast på dagen och försök att stanna ute en stund. Men har du inte så mycket tid över så är allt bättre än inget. Dagsljuset påverkar vår dygnsrytm och ljuset gör oss pigga. 

Håll koll på bloggen för mer tips om hur du kan arbeta med din närvaro på nätet. Vi fortsätter att hjälpa er företagare på vägen.

Läs mer:

Missa inga affärer
WiFi-samtal hos 3
Lyckas med annonsering på Facebook