Till innehållet
Meny

Så använder svenskarna internet.

Och vad betyder det för ditt företag?

Internet är nu en viktigare informationskälla än tv, radio och tidningar. Facebook ökar och Twitter minskar. Men hur berör det här dig som företagare? Vi dök ner i rapporten Svenskarna och internet och fann fyra punkter att ta med sig på vägen. 

Varje år gör Internetstiftelsen i Sverige, IIS, en undersökning om svenskarnas internetvanor. Även i år visar den att vi spenderar mer och mer tid på nätet. 82 procent av befolkningen hittar du via datorer, mobiler och läsplattor. Varje dag. På sociala medier, i jobbet, slösurfandes på Instagram eller djupt inne i någon Youtube-kanal. Det är helt enkelt här dina kunder är – både på jobbet och privat. Alltså gäller det att agera på det.

1. Mobilen har verkligen tagit över

Vi börjar med att se över hur du har det med din hemsida. Den kanske är helt fantastiskt snygg med massa funktioner? I så fall – grattis! Men är den responsiv? Det vill säga, anpassar den sig efter skärmstorleken i mobiler och läsplattor? Annars är det verkligen läge att se över just det – när 78 procent av befolkningen nu kopplar upp sig mot internet via mobilen.

Att behöva ta fram en ny hemsida kan kännas som ett stort och kostsamt steg att ta, men faktum är att det i dag finns många billiga – om inte gratis – publiceringssystem med en rad färdiga formmallar. Och de är så gott som alla anpassade efter olika skärmstorlekar.

2. Gör smarta digitala kampanjer

Sociala medier spelar en allt viktigare roll i människors liv – både privat och i jobbet. Facebook är dominanten och samlar 71 procent av de Svenska internetanvändarna. Stark tvåa är Instagram med 44 procent. Twitter backar däremot, från 22 till 18 procent.

Alltså, om du inte gjort det tidigare är det läge att börja fundera på digitala kampanjer. Att annonsera via Facebook är dessutom både billigt och enkelt. Du kan skräddarsy din annons för att passa just din målgrupp utifrån mängder av kriterier: ålder, intressen, civilstatus, geografiskt område och mycket mer.

3. Använd dig gärna av filmer

Allt fler använder sig av rörligt innehåll i sociala kanaler och allt fler tittar på filmerna. Det sägs också att Facebook premierar rörligt innehåll (vad deras algoritmer premierar exakt vet förstås bara Facebook).

Precis som med allt annat du lägger ut i företagets sociala kanaler är det dock själva innehållet som är avgörande för prestationen (inte filmformatet i sig). Gör en strategi för företagets innehåll i sociala kanaler, gärna ett schema över var och när olika saker ska publiceras. Och titta på vad som skulle kunna bli bra i rörligt format. Det är verkligen värt att testa.

4. Satsa på e-handel

Driver du en fysisk butik? Har du funderat på att komplettera den med en butik på nätet? Det kan vara hög tid för det. I dag har nämligen nio av tio internetanvändare e-handlat någon gång. Dina kunder finns allt oftare på nätet och med dina smarta digitala kampanjer (se ovan) kan du enkelt nå dom. Även för e-handel och betalning finns många relativt enkla lösningar i dag. Börja i det lilla och utöka allt eftersom.

Håll koll på bloggen för mer tips om hur du kan arbeta med din närvaro på nätet. Vi fortsätter att hjälpa dig och ditt företag på vägen.

Läs mer: