Till innehållet
Meny

WiFi for dummies.

Allt du behöver veta.

Varför funkar inte WiFi överallt – det borde väl bara vara att fixa nån satellit som sänder ut signalerna? Erkänn att du funderat på det. Därför har vi ställt alla de dumma frågorna (så att du slipper) – och fick briljanta svar av vår produktchef, Carl-Magnus Sandenskog.

Du vet väl förresten att du numera kan ringa via WiFi? Perfekt för företagaren med tjocka kontorsväggar.

Så, Carl-Magnus, hur fungerar egentligen WiFi?

– WiFi är ett kommunikationssätt för flera enheter att prata med varandra genom en distribuerande central. Enheter kan i det här fallet vara surfplattor, mobiler eller datorer. WiFi är det du och jag använder. WLAN är den underliggande arkitekturen. Flera WLAN som kopplas samman bildar ett WAN – som ofta täcker större ytor, till exempel ett kontorslandskap, så att du kan använda samma WiFi i hela kontorslandskapet utan att förlora internetkopplingen.
– I en mobil finns antenner och en modul som ger möjlighet att använda WiFi, på liknande sätt som när du kopplar upp dig mot ett mobilnät.

All kommunikation sker via data

Förutom våra kära gamla SMS har data blivit det stora fokusområdet för mobil kommunikation, och hur vårt sätt att kommunicera förädlats av det. Med två nya teknologier – WiFi-samtal och VoLTE (Voice over Long Term Evolution – det vill säga detsamma som 4G; det mobilnät som kom efter 3G och som främst innehåller data) så går all kommunikation över data. Att det är röstsamtal vi ringer spelar mindre roll, vi använder data i grunden.

Smarta mobilnät med 5G

Att vi använder mer data är väldigt tydligt även vid utvecklingen av nya mobilnät. 2G-näten är byggda för att ringa och skicka SMS. 3G-näten är byggda dels för data men även för att förbättra existerande tjänster, genom exempelvis HD Voice, röstbrevlådor och samtalstoner med olika ljud. När sedan LTE/4G släpptes var fokus helt att allt skulle vara data – och det skulle gå snabbt.

Framtidens mobilnät efter LTE/4G har än mer fokus på data, men i andra former. Nu ska det vara kostnadseffektivt och snabbheten är inte lika viktig (även om 5G är snabbare än 4G). Däremot är det av vikt att varje användare ska få finnas i nätet – med sina specifika behov. 5G har ett större fokus på M2M (det vill säga när maskiner kommunicerar med varandra) och IoT-tjänster (Internet of Things), där kostnaden för att vara i nätet för dessa enheter ska reduceras och användare som inte är en konsumenter ska tillgodoses. Det kan till exempel vara en lyktstolpe som skickar driftsinformation en gång om dagen, med liten datamängd. Då kanske den inte ska vara uppkopplad hela tiden, där kan nätet och enheten kommunicera för att spara batteri och datakonsumtion.

Fokus på data ger mobilen fler smarta funktioner

Det stora fokuset på data gynnar våra vanliga kommunikationssätt, det vill säga röstsamtal och SMS – eftersom de liknar kommunikationstjänster som idag går över internet (OTT-tjänster som till exempel Whatsapp). Din SMS-funktion i mobilen får i och med det ett bättre stöd för att skapa gruppchattar, skicka bilder/videos, men du kan även se om personen har läst ditt SMS – något som är självklart i Whatsapp och Messenger, som är stora i OTT-världen. I dag kan vi skicka bilder men de klipps ofta ned och funktionerna blir inte riktigt lika bra som i OTT-tjänsterna. Men det kommer alltså att förändras till det bättre.

IP-baserad kommunikation underlättar – tadaaa: kommunikation!

Att ringa över Skype är poppis, eftersom det är enkelt och du når alla i hela världen som har tjänsten. Du kan ringa videosamtal med bra kvalitet, du kan skicka bilder och chatta samtidigt. Så varför kan vi inte göra samma sak via telefonen och din operatör på ett lika smidigt sätt? När våra vanliga kommunikationssätt blir IP-baserade möjliggörs just det. Men inte bara för dem som har samma operatör som du – utan för alla som har en mobil och ett mobilnummer. Förflyttningen till IP-baserad kommunikation hos operatörer världen över är långsam. Men den kommer. 3 ligger i framkant genom att vara en av de första operatörerna som har lanserat WiFi-samtal.

Framtiden tar enklaste vägen

Det sägs att man är lat om man tar den enklaste vägen. Men tänk ändå hur smidigt det vore om du som kund inte behöver göra ett val om vilken app du ska använda för din kommunikation. Om du behöver prata, SMS:a, skicka något till en person så väljer mobilen själv vad som är smartaste och smidigaste sättet som finns närmast tillhands. Så kommer framtiden helt enkelt att se ut.

 

Vill du veta mer om hur vi på 3 kan förenkla vardagen för sig som företagare? Tveka inte att höra av dig!

Läs mer:

4 fördelar med WiFi-samtal
Den stora trådlösningen
Hur sökbar är du egentligen?
Svenskarna och internet