Till innehållet
Meny

WiFi-samtal hos 3.

Vad säger vår nätchef?

Trött på svag inomhustäckning på kontoret, i källaren eller ombord flygplanet? Det finns en lösning som är helt ny på marknaden: WiFi-samtal.

– Det är ett väldigt bra komplement när den vanliga täckningen inte räcker till, säger Maria Jonsson, nätchef.

Mobiltäckning inomhus har länge varit ett problem. Särskilt drabbade är nybyggda fastigheter som är täta och klimatsmarta. Det finns ingen operatör som är immun mot dålig inomhustäckning. Den som vuxit upp i ett hus med källare eller jobbar på ett kontor med tjocka betongväggar känner med stor sannolikhet också igen problemet.

Men problem är till för att lösas, och lösningen är inte alltid helt självklar, menar Maria Jonsson, nätchef på 3 och utsedd till Årets kvinnliga förebild inom telekombranschen.

– Det tog lite tid innan vi själva såg potentialen i WiFi-samtal. Till slut insåg vi att det är en fantastisk lösning för både privat- och företagskunder. Det är många som har problem med inomhustäckningen, både hemma och på kontoret, säger hon.

Tekniken fungerar så att mobiltelefonen i första hand söker efter vanlig 3G- eller 4G-täckning. Hittar den inte täckning går samtalet över till WiFi-uppkoppling. För användare flyter samtalet bara på, själva bytet från mobilnät till WiFi märks inte.

– Det är avancerad teknik bakom lösningen med WiFi-samtal. Allt måste flyta på, det går inte att samtalskvalitén påverkas. Den kritiska punkten är när samtalet går från vanliga nätet till WiFi-uppkopplingen. Vi jobbade fram en lösning och resultatet är ett väl fungerade samspel mellan de här två teknikerna, säger Jonsson.

För att WiFi-samtal ska fungera krävs det 100 kbit/s i hastighet och ett samtal på 30 minuter drar cirka 15 MB. Det WiFi-samtal framförallt gör är att öppna upp möjligheter för företag och deras kommunikation. Småföretagare som har lagret i källaren kan helt plötsligt använda sina telefoner. Företag i nybyggda klimathus kan numera få perfekt samtalskvalité via WiFi.

– Vi har jobbat med tekniken ett tag och nu och sedan en tid implementerat tjänsten för alla våra kunder som har fastprisabonnemang. WiFi-samtal är också mycket snyggt integrerat i mobilen för användaren, man behöver inte starta en särskild app eller någonting liknande, säger Jonsson.

WiFi-samtal innebär också att det går att prata i telefon i situationer där det tidigare varit omöjligt, exempelvis ombord på flygplan där det finns WiFi.

– En kollega på kontoret testade nyligen WiFi-samtal ombord ett flygplan. Det fungerade perfekt men hon erkände att det kändes lite annorlunda att prata i telefon på ett flygplan. Tänk vilka möjligheter WiFi-samtal öppnar upp för, säger Maria Jonsson.

Upplever du svag inomhustäckning hemma eller på kontoret? Läs mer här för att hitta en lösning.

Läs mer:

4 fördelar med WiFi
Nyhetsbrevsskolan del 1
Lyckas med annonsering på Facebook