Till innehållet
Meny

När mobilnäten inte når fram.

Så hjälper WiFi-samtal Elgiganten i Karlshamn.

Peter Hägg är varuhuschef på Elgiganten Karlshamn i Blekinge. Sedan butiken öppnade 2008 har han och personalen haft ett bekymmer: telefontäckningen inomhus - ett problem som ingen operatör är immun mot. 

Först och främst hade vi ingen telefonväxel vilket var ett problem. Men det som gjorde det ännu värre var att inomhustäckningen var så dålig att det ofta varken gick att svara på eller ringa upp telefonsamtal, säger han."

Efter att ha diskuterat problemet med en kollega i Dalarna började det hända saker. Kollegan hade nyligen skaffat en mobil växel, en lösning som innebär att vem som helst i personalen kan ta hand om företagets inkommande samtal och hjälpa kunderna som ringer till butiken. 

Peter Hägg valde att också testa en mobil växel men den bristfälliga inomhustäckningen var ett problem. Efter att först ha testat en lösning med lågfrekvenstelefoner som inte fungerade föreslog vi att han skulle testa att använda tjänsten WiFi-samtal via 3.

Vi testade WiFi-samtal och det fungerade till 80 procent i början. Att det inte var 100 procent var för att vårt bredband var för svagt. Då kom min kontakt på 3 med en ny lösning, att vi skulle använda mobilt bredband, säger Hägg.

En antenn för mobilt bredband sattes upp på taket utanför butiken. Den kom åt nätet och gav perfekt bredbandsmottagning via två routrar som placerades ut i butiken.

Efter att bredbandet förstärkts fungerar WiFi-samtalen lika bra som om vi haft vanlig mobiltäckning. Jag hade exempelvis inte kunnat genomföra den här intervjun utan WiFi-samtal. I slutändan blev det här inte bara en lösning på telefonin,WiFi-samtalen ledde till att vi också fick ett avsevärt bättre bredband, säger Hägg.

Tekniken fungerar genom att mobiltelefonen i första hand söker efter vanlig 3- eller 4G-täckning. Hittar den inte täckning går samtalet över till WiFi-uppkopplingen. För användaren flyter samtalet bara på, själva bytet från mobilnät till WiFi märks inte.

Hägg beskriver förändringen som "natt och dag". I dag slipper personalen irritationen över att behöva jaga varandra i hela butiken vid telefonsamtal och kunderna når snabbare fram till butiken om de har frågor. Butiken kommer också inom kort börja använda sin mobila växel eftersom de nu kan använda telefonerna.

Utan WiFi-samtal hade det inte gått att ha en mobil växel. Jag är såklart väldigt nöjd, det är personalen också. Wifi-samtal är grunden till att vi har fått hela paketet, säger Peter Hägg.

Vill du veta mer om WiFi-samtal?

Vi berättar gärna mer om hur WiFi-samtal kan hjälpa ditt företag. Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.

Läs mer:

Lilla mötesskolan del 1
Nyhetsbrevsskolan
Därför ska du satsa på video