Till innehållet
Meny

Appletrees – hållbart kvalitetsmode i fokus

Appletrees gjorde entré på modescenen med vita skjortor av högklassig egyptisk bomull. Fem år efter lanseringen har företaget säljkontor i Tokyo och Berlin, återförsäljare i drygt tio länder, en webshop och en butik i Stockholm. Nyckeln till framgång stavas högkvalitativa, hållbara plagg – med chans till ett extra liv.

Första steget i Appletrees verksamhet var att testa produktionen i världens ledande skjortfabriker, i syfte att hitta den allra bästa. Den visade sig ligga i norra Italien.

– Jag vet inget annat produktionsställe som har lika höga löner, korta arbetsdagar, inplanerade raster, betald semester och ersättning vid exempelvis föräldraledighet och sjukdom, som där vi producerar, säger Charles Murray, en av företagets grundare.

Appletrees skjortor tillverkas i egyptisk Giza 87 bomull, enligt Charles den allra mest hållbara och härligaste bomullskvalitet som existerar. Bomullen tas om hand i en annan fabrik, en knapp timmes bilresa från skjortfabriken. Där spinner man den till garn, som vävs till tyg. Tygerna färgas sedan utan inblandning av vare sig tungmetaller eller sulfat.

Efter slutfinishering transporteras tygerna till skjortfabriken där de klipps, sys och paketeras. Att samla produktionen på det här sättet är ett av Appletrees bidrag till en mer hållbar klädindustri. Men för Charles Murray är det mer än så.

– Hållbarhet i klädbranschen handlar om att tänka över det man köper och att satsa på kvalitet. Kläder som är gjorda med slitstarka tyger som står pall och bevarar passformen oavsett antal tvättar håller i de allra flesta fall ofantligt mycket bättre och längre än ”fast fashion” och billigare produktioner, säger han.

Numera producerar företaget även byxor och exklusiva sidenprodukter i norra Italien, stickade kashmirtröjor i Skottland, strumpor i England och t-shirts i Portugal – i fabriker som är minst lika noga utvalda som den första, med hänsyn till människorna bakom.

Recycle i stället för svinn 

Något som genomsyrar Appletrees när det gäller hållbarhet är hur företaget jobbar med sina kollektioner. Ett vanligt upplägg inom den traditionella modebranschen är att släppa en höst- och vårkollektion och däremellan göra flera ”drops” som finns i butik ett visst antal veckor. Plagg som man inte lyckas sälja till ordinarie pris reas sedan i regel ut.

Appletrees metod är att arbeta med säsongs- och trendoberoende produkter, som tack vare sin höga kvalitet och stabila passform står sig år ut och år in. Under sina fem år på marknaden har företaget inte haft en enda rea eller utförsäljning. I stället har man satsat på ett recycle-upplägg.

– Vissa kunder vill bara använda en skjorta i tre månader eller ett halvår, men för att den sedan inte ska hänga i en garderob och glömmas bort försökte vi komma på en lösning på hur den kan leva vidare, berättar Charles.

Den första tanken var att återvinna kundernas använda kläder och göra nya garner av dem tillsammans med ekologisk bomull. Men som återvinningsprocessen ser ut skulle det i slutändan inte finnas så många procent kvar av den skjorta som någon tagit sig tid att lämna in. 

– Då kom vi fram till att en väldigt mycket bättre väg att gå är att uppmuntra våra kunder att byta in ett plagg som de inte längre använder, mot 30 procents rabatt på en ny vara, förklarar Charles.

De inbytta plaggen säljs sedan till halva priset i butikens recycle-avdelning. På så vis skänker de glädje till nya kunder, samtidigt som de får längre livslängd. 

– Det går inte att återvinna en produkt på ett bättre sätt än att ge den ett extra liv.

”Som företag ska man kunna redovisa vad man gör”

Charles Murray tror att man som företag har allt att vinna på att tydligt kunna visa och förklara hur man faktiskt agerar i hållbarhetsfrågor och inte fastnar i ett abstrakt ”vi har en policy”-svar. Att vara så transparent som möjligt genom att berätta hur, vad och varför man gör som man gör. Som kund ska man helt enkelt få veta varifrån det man köper kommer, och hur det är producerat.

– Sedan är det ju så att om vi ska rädda miljön ska vi egentligen inte producera något överhuvudtaget och jag kan inte förespråka att sluta leva och vara aktiv, men nyckeln är att göra saker sunt. Jag blir jätteglad om någon kommer in och handlar hos mig, men det är väldigt onödigt om kläderna inte används, avslutar Charles.

Är du intresserad av att veta mer om våra företagslösningar?
Läs mer här eller boka ett möte med en av våra företagsrådgivare.

Läs mer:
Keywordio tipsar
Rätt kund viktigare för e-handeln än bred målgrupp
Salong Betong håller hypen uppe