Till innehållet
Meny

Så blev Tres företagsabonnemang en succé.

För ett år sedan pekade siffrorna nedåt för Tre Företag. Med höga förväntningar och ett tappat tålamod från styrelsen fick Matylda Lovenvall i uppdrag att Go Big or Go Home. I dag är Företagsrevolutionen en succé och försäljningen har aldrig sett bättre ut.

Läs mer om vårt företagsabonnemang ›

Krav från styrelsen att vända den negativa trenden.

Företagsrevolutionen lanserades under stort hemlighetsmakeri i maj 2019. Bakom idén står Matylda Lovenvall, dåvarande chef för Produkt och Marknad, som i september 2019 blev befordrad till Direktör för affärsområdet B2B på Tre.

– Under många år hade vi en negativ tillväxt på B2B och vi fick ett tydligt krav från styrelsen, som består av Investor och Hutchinson, att vända trenden och att vända den nu. 

– Jag var på kontoret en sen eftermiddag och fick ett samtal. Hoppa in i en taxi och kom till Diplomat-  var marschordern. Vår då nya VD, Haval van Drumpt lämnade besked att han precis kommit hem från ett styrelsemöte i London och att vi omedelbart måste vända trenden för affärsområden. På frågan när vi behövde ha ett första utkast fick jag svaret redan i morgon bitti. Så jag åkte hem, funderade, räknade och tog fram tre förslag som presenterades dagen efter, berättar hon. 

Föreslog att slopa alla abonnemang utom ett.

Ett av förslagen innebar att slopa alla abonnemang och ge företagare obegränsad data för 249 kronor i månaden, med ett starkt roamingerbjudande inkluderat.  Det baserades på en nyligen gjord kundundersökning om vad företagare egentligen efterfrågar och resultatet var tydligt: kostnadskontroll och enkelhet.

Matylda Lovenvall trodde aldrig att den radikala idén skulle bli verklighet, men med modig och beslutsför VD och CFO:n Fabrice Marseille i ryggen fattades beslutet att ”go for it” och fyra veckor senare lanserade Tre abonnemanget under parollen Företagsrevolution.

– Det var länge sedan telekommarknaden skakades om på det sättet och branschen tog emot det med chock. Många gamla branschkollegor hörde av sig och undrade vad vi höll på med. Det vi gjorde var att sätta en transparant prissättning på marknaden och ge alla företag samma förutsättningar.

Försäljningen exploderade tack vare enkelhet och kostnadskontroll.

Kunderna mottog det nya abonnemanget med öppna armar och Tre företag har växt varje månad sedan lanseringen.

– Försäljningen totalt exploderade. Vi har kraftigt ökar vår försäljning varje månad och gjort en fantastisk tillväxt på ett år. Jag är superstolt över hur vår alla inom affärsområdet har lyckats få ut det här erbjudandet till kunderna och fortsatt levererar.

Matylda Lovenvall har också märkt att just enkelheten och den totala kostnadskontrollen ligger rätt i tiden när företag nu i coronatider behöver ha koll på sina utgifter.

– Det kan inte bli mer än 249 kronor i månaden per abonnemang. Simple as that.

Tre fortsätter att utmana marknaden, förbättrad växelprodukt näst på tur.

Men även om både kunderna och bolaget är nöjda med den lanseringen som gjordes fortsätter Tre att utmana marknaden. Det senaste året har erbjudandet förfinats och förenklats ytterligare. Tre har till exempel förbättrat sin växelprodukt och arbetar för kunna inkludera andra operatörers nummer i sin växelplattform. Många bolag har idag konsulter och frilansare som sitter fast i dyra långa avtalstider hos konkurrenterna. Då är det uppskattat att i alla fall kunna inkludera dem i företagsväxeln.

– Grundkärnan i våra erbjudanden är att vi är en enkel operatör. Vi har gjort det enkelt för kunderna med ett val som passar de flesta, förklarar Matylda Lovenvall.

Köp vårt företagsabonnemang

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

I vårt nyhetsbrev får du ta del av spännande artiklar, nyheter och smarta tips på hur du kan göra ditt arbetsliv enklare.

Nyhetsbrevet skickas ut en gång per kvartal.