Till innehållet
Meny

Tre möter Phil's Burger.

”Vi var två naiva risktagare som bara körde på”

Det är sex år sedan Phil’s Burger grundades av de matälskande kompisarna Philip Örtegren och Peder Skaj. Då hade ingen av dem restaurangerfarenhet – i dag har de 12 restauranger, 200 anställda och säljer en miljon burgare om året.

– Vi är båda naiva risktagare, man måste våga riska, säger Peder Skaj, etablerings- och underhållsansvarig på Phil’s Burger.

Matälskaren Philip Örtegren hade drömt om att skapa den perfekta hamburgaren i 15 år. Men det var först när han bjöd kompisen Peder Skaj på sin egenlagade burgare, med hembakade bröd och pommes frites, som saker började hända.

”Här har vi nåt” tänkte Peder som var trött på säljbranschen och sugen på en ny utmaning –

Phil’s hamburgare var född. Idag serverar Phil’s Burger en miljon burgare om året.

Själva namnet var Peders idé.

– Det var Philip som stod bakom det initiala konceptet och var kocken. Vi ville ge känslan av ”Mr. Phil” från New York.

Även inredningen är New York-inspirerad på de 12 restaurangerna som hittills etablerats. Tio ligger i Stockholm och två är franchiserestauranger. 

Resan hit har varit krokig och minst sagt utmanande.

– Philip var projektledare med noll erfarenhet och vi hade heller ingen som helst erfarenhet av restaurangbranschen. Vi bara körde på. Hade vi vetat hur tufft det var, hade vi aldrig gjort detta, säger Peder och skrattar.

Under resans gång har de enligt Peder hunnit göra ”alla misstag man kan göra”– den första restaurangen startade utan att ens ha bygglovet godkänt. Men de drivna entreprenörerna har också lärt sig av sina misstag.  

– Vi hade ingen kunskap kring bygg och byggproblem är dyra, även etableringar på fel ställen kostar mycket, organisation är svårt och personaleffektivisering dyrt, summerar Peder.

Fick han göra om allt skulle han satsa på högre personalkompetens och mer restaurangerfarenhet i bolaget från start, och vara mer noggrann med att välja lägen för nyetablering.

– Vi har betalt pengar för hyreskontrakt, det skulle jag inte göra nu.

Att de två naiva entreprenörerna ändå har lyckats beror på flera faktorer. Huvudingrediensen i framgångsreceptet är lika enkelt som utmanade: Att servera en riktigt god hamburgare.

– Det låter lättare än det är. Vi försöker hålla kvaliteten på varje burgare som går ut och ge väldigt bra service, man ska känna sig välkommen hos oss. Vi är inte i mål än, men när vi gör allting rätt har vi en väldigt god burgare, säger Peder.

Någon snabbmat är det inte tal om. Phil’s är Sveriges enda hamburgerkedja med ett eget bageri som levererar dagsfärska hamburgerbröd och målet är att ge varje restaurangbesökare ”dagens bästa stund”.

Förutsättningen är rätt medarbetare.

– Vi har dedikerade människor i organisationen som har ambitioner och vill skapa en riktigt bra produkt. Vi försöker få alla involverade så att de känner att det är deras egen restaurang, där de är delaktiga i beslutsprocesser och vågar föreslå förbättringar.

Att grundarna Peder och Philip utgjorde ett bra team spelade roll i uppbyggnaden av företaget.

– Philip är en kreativ risktagare som är bra på koncept och idéer, smaker och matlagning. Jag är också en risktagare, men är den mer affärsmässiga av oss två. Jag är en ”doer” och när det uppstår problem fokuserar jag på att lösa dem snabbt. Vi kompletterar varandra.

Som entreprenör idag går det inte att bortse från hållbarhet och miljö. Därför har Phil’s Burger minskat antalet engångsprodukter, de återvinner allt matavfall och serverar färskt kött från svenska gårdar.

– Vi har tagit beslut som är bra för miljön men som kostar oss massa pengar, och det kommer vi fortsätta med. 

Peder ser positivt på framtiden trots att våren präglats av den pågående Coronapandemin. Två cityrestauranger i Stockholm har stängt temporärt, försäljningen är halverad och all nyetablering har pausats.

– Corona har gjort att vi har dragit i handbromsen. Tappade intäkter får man inte tillbaka inom restaurang, vi kommer se konkurser och rekonstruktioner, men jag är vid gott mod, säger Peder.

Framtidsplanen är fortfarande att öppna fyra restauranger om året.

– Vi har redan tecknat på för en öppning på Söder i Stockholmsverken, men den får vi skjuta på till hösten.

Siktet är inställt på etablering i Göteborg och sedan vidare ut i Europa.

För att skala upp krävs duktiga partners. Tre Företag är en av dem.

– Vi behövde samla alla våra behov av telekommunikation under en och samma leverantör. Tre har en styrka i sin enkelhet. Deras växellösning är smidig och enkel att förstå. Det innebär att den kan hanteras och administreras av lokala chefer ute på restaurangerna, de som känner sin restaurangs behov allra bäst.  

Det var branschvänner som rekommenderade just Tre.

– Innan denna resa började hade vi samma relation till Tre som till vilket annat telebolag som helst på marknaden. De är leverantörer man måste jobba med, men ofta inte har så nära relation till. Men så fick vi höra att servicen hos Tre stack ut jämfört med deras konkurrenter, och det ryktet har de verkligen levt upp till. Allt från säljare till tekniker har visat ett engagemang och en servicenivå som är utöver det vanliga.

Läs mer om vårt företagsabonnemang ›

För företagare måste fokus ligga på huvudverksamheten. Saker runt omkring, som teletjänster, måste bara funka.

– Vi kände att vår gamla leverantör levde kvar i det gamla sättet att tänka när det kom till service och flexibilitet. Det krävdes mycket arbete för att genomföra små förändringar vilket vi inte har tid med. Vi vill fokusera på rätt saker för att växa, och då ska inte en sådan sak stå i vägen, menar Peder. 

Som etablerings- och underhållsansvarig tittar han ständigt på expansionsmöjligheter. Suget efter riktigt bra burgare finns fortfarande. 

– Hamburgare är som pasta och pizza, det är inget som går ur tiden.

Att han själv skulle bli restaurangägare och sälja burgare var knappast planerat.

– Nej vem trodde det? Jag var ju egentligen inte en burgarfantast. Jag har föredragit pizza hela mitt liv fram tills nu, säger han och skrattar. Livet består av tillfälligheter.

Men det krävs mod för att fånga tillfället. Peder Skaj håller fast vid sitt livsmotto: Att våga.

Fakta.

Namn: Peder Skaj
Ålder: 48
Bor: Stockholm
Familj: sambo och två barn på 7 år resp. 10 månader
Gör: grundare och etableringsansvarig 
Intressen: tennis, golf, styrketräning, poker och bridge 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

I vårt nyhetsbrev får du ta del av spännande artiklar, nyheter och smarta tips på hur du kan göra ditt arbetsliv enklare.

Nyhetsbrevet skickas ut en gång per kvartal.