Till innehållet
Meny

Braive Tipsar!

Stora visioner för nya marknader: Här kommer tre smarta tips från digitala vårdbolaget Braive.

1. Är min nya affärsidé verkligen ny? 

Fråga dig själv om din idé är ett nytt sätt att ta sig an den här specifika branschen eller produkten. Är det enbart något nytt och spännande eller kan du också bidra till att det blir bättre? Vi trodde jättestarkt på iKBT och det fanns 20 år av forskning som visar till dess evidens. Men varför fanns det inte ute på marknaden, utan i stort sett enbart i forskningsmiljöer? Vad vi gjorde var att börja fundera på om det fanns något i de nuvarande iKBT-formatet som kunde göras bättre. 

2. Titta på föregångarna. 

Även om inget är identiskt med din lösning, så försök att hitta föregångare. Det finns allltid konkurrenter och någon som var först, även om man gärna vill tänka att man är unik. Leta efter liknande affärsmodeller. Det behöver inte vara samma segment som ditt eget. Hur har de anpassat sitt erbjudande? Vad har de gjort för misstag? Finns det något speciellt som ligger bakom deras strategi? Du kan tjäna flera år på att göra den typen av analyser. 

3. Bevisa dig först. 

Gå ut till den stora massan. I vårt fall handlade det om att nå ut till patienter och när de valde vår vård i form av iKBT, så hade vi plötsligt ett case att ta med till beslutsfattarna för skapa en förändring i systemet. Man kan inte förvänta sig att gå den andra vägen och säga: ”Här är vår fantastiska och dessutom tids- och kostnadseffektiva modell, det enda vi behöver är en förändring och beslut från er sida”. Visa istället att det här är något som patienterna vill ha och mår bra av.