Till innehållet
Meny

Flattereds 3 tips

Så skapar du en inspirerande onlinebutik för export

För Flattered har den utländska försäljningen just gått om den svenska. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell har en tydlig uppfattning om vad som är viktigt när ett onlinebaserat varumärke ska gå för export.   

1. Var är vår marknad?  

Var noga med att fokusera extra på de marknader där du faktiskt är aktiv. För Flattered är Tyskland ett av våra stora säljområden. Därför finns vår sajt i dagsläget på svenska, engelska och tyska, medan exempelvis franska kommer att läggas till i ett senare skede. På samma sätt bör man se över betallösningar specifikt för varje marknad. Det som efterfrågas eller är standard i Sverige kan skilja sig helt från vad som förväntas i ett annat land.

2. Matcha villkor med marknad 

Kunder blir allt mer medvetna om men också kräsna när de kommer till hur och på vilka villkor en produkt levereras. Det kan handla om kundupplevelsen och saker som hur paketet är packat men också om varje lands regler runt leveranstider, returer eller tullavgifter. Skapa en så bra bild som möjligt, för att snarare överträffa kundernas förväntan.  

3. Se din sajt som en av flera delar i kundupplevelsen  

Det är lätt att som onlinebutik tänka att den mesta av kontakten med kunden sker via själva sajten. Men vissa hittar till Flattered via vår Instagram, det är en typ av kundresa, medan någon annan ser en Facebook annons. Vi tror att det är viktigt att ha en förståelse för helheten av den digitala världen när man går för export. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

I vårt nyhetsbrev får du ta del av spännande artiklar, nyheter och smarta tips på hur du kan göra ditt arbetsliv enklare.

Nyhetsbrevet skickas ut en gång per kvartal. 

Läs mer: 
Tre möter – Flattered