Till innehållet
Meny

Gastro PR.

Följde magkänslan – startade PR-byrå för mat.

Mat och människor är Elina Gregors två stora passioner. Nu jobbar hon med båda delarna i sin nystartade kommunikationsbyrå Gastro PR.

”Jag får jobba med varumärken jag brinner för på riktigt”

Elina Gregors dragning till PR och mat ledde till att hon efter drygt tio år i kommunikationsbranschen, hösten 2018 grundade Gastro PR, en byrå med fokus på mat, dryck, hälsa och lifestyle. På några få månader har hon dessutom hunnit etablera sig som agent och publicist åt olika profiler, som kockar och influencers. Punkterna på en PR-konsults dagliga att-göra-lista är många: skriva pressmeddelanden, hjälpa matprofiler och företagsledare med medieträning, hålla workshops inför nya projekt, skicka offerter och ta fram kreativa idéer, ha möten med samarbetspartners och kunder, samt omvärldsbevakning och att läsa allt som skrivs om hennes projekt. Med lång erfarenhet på några av Sveriges största byråer sköter Elina nu allt i egen regi.

– Även om idén att bli egen har funnits inom mig under lång tid har jag tryckt bort den, men en dröm blir ju inte verklighet av sig själv, det krävs en plan, kraft och energi för att faktiskt förverkliga den. Så till slut stannade jag upp och kände för första gången i mitt liv att jag skulle låta mitt hjärta fatta ett beslut – och det är det bästa jag gjort!

Utrymme att växa inom det man brinner för

Elina poängterar hur viktigt det är för henne att själv få styra över sin tillvaro och sin arbetstid.

– Det är väldigt häftigt att själv få vara den som håller i taktpinnen, jag kan använda min tid bättre än att logga timmar på en större byrå. Det ger mig utrymme att växa och bli den konsult jag vill bli och jag får möjligheten att jobba med de kunder och varumärken jag på riktigt brinner för.

Från skönhet till mat

2009 flyttade Elina hem till Sverige från USA efter att ha arbetat med och studerat PR på California State University of Dominguez Hills. Hon arbetade en tid med PR och kommunikation för många mode- och skönhetsvarumärken innan hon via den PR-byrå hon då jobbade på fick ansvar för projekt inom hotell, restaurang, mat och dryck. Där kände hon direkt att hon hörde hemma.

– Så fort jag kom in i matbranschen kände jag ”wow, vilka fantastiskt kreativa och roliga människor!”. Inget jag gjorde kändes som ett jobb, det var självklart att det var i den här sfären jag skulle vara.

Den personliga relationen är grundläggande

Elina ser möjligheten att vara personlig i både arbetet och de uppdrag hon åtar sig som en av de största fördelarna med att driva eget.

– För mig handlar PR om verkliga personliga relationer, alla mina kunder jobbar med Elina Gregor och inte bara med en konsult. 

Under sin tid på större PR-byråer kunde Elina känna att hon blev stöpt i en mall hon inte själv kunde påverka.

– Det kan vara svårt att leverera personlig service när det föredras att alla på byrån pratar, skriver och levererar på ett visst sätt. Jag tycker att det är lika viktigt att man som konsult sticker ut på samma sätt som man hjälper andra att sticka ut.

"Ibland är det inte så dumt att ta beslut med hjärtat"

Efter några månader som företagare är mycket fortfarande nytt för Elina, men hon vet att hon är på rätt plats.

– Att vara egen är både lättare och svårare än jag trodde, det är så mycket känslor i det! Samtidigt som man kan vara lite osäker på något så highfivear man sig själv för att man är så grym. Det är kul och helt fantastiskt, så ibland är det inte så dumt att ta beslut med hjärtat.

Är du intresserad av våra företagslösningar? Läs mer här eller boka ett möte med en av våra företagsrådgivare.

Fotograf: Peter Knutson

Läs mer:

Paret som sa upp sig och startade eget

I huvudet på chefen 

Smarta jobbtips by Pontus