Till innehållet
Meny

Marknadschefen möter Petra Tungården.

Idag är influencers en självklar marknadsföringskanal för de flesta företagare. Men hur gör man egentligen för att lyckas nå ut på bästa sätt i sociala medier? Influencern Petra Tungården har mer än 15 års erfarenhet av branschen. Tre Företags marknadschef Ida Nord mötte henne för ett samtal om entreprenörskap, Youtube och längtan efter äkthet.

Ida Nord: Petra, du är influencer, moderedaktör med ett eget magasin på nätet, du driver egna klädmärket Adoore… Du är helt enkelt en person med många idéer som ständigt är aktuell med nya saker. Vad skulle du själv kalla dig? 
Jag skulle nog säga att jag är en entreprenör. 

Min bild är att det idag ligger väldigt nära varandra att vara både influencer och entreprenör, i och med att många startar egna företag, produkter eller varumärken utöver att driva sina egna kanaler. Håller du med om det?
Absolut. Innan var det större mediehus som ägdes av gamla gubbar som tog alla cash själva. Idag är det helt andra premisser, som influencer har man kanske sin egen säljpersonal och man äger sig själv och sina kanaler. Många gör ju också som jag och tar sitt skyltfönster och startar egna märken, för man har en hög trovärdighet. Jag har bloggläsare som har följt mig i 15 år, så släpper jag en produkt är det som att ens kompis släpper en produkt – så väl känner jag och mina följare varandra. 

Jag har förstått att det inte var självklart att du skulle jobba med mode. Hur hamnade du i influencer-världen från början? 
Nej, precis – egentligen var drömmen att jag skulle plugga på Handels. Men när jag var 15 började min bästa kompis blogga och jag tyckte att det verkade kul. Sedan blev jag länkad av en av de största bloggarna då, Englas Showroom – och då blev min blogg stor. 

Det är intressant att din blogg blev stor delvis tack vare en annan stor influencer. För när det kommer till ditt senaste projekt, klädmärket Adoore, har just många andra influencers som Jessica Almenäs, Bianca Ingrosso och Kenza burit klänningarna och länkat i sociala medier. Hur viktigt har det varit för er framgång med märket? 
Jag tror att anledningen till att det har funkat så bra är för att folk genuint älskar plaggen. Men en del i framgången är självklart länkarna i sociala kanaler, där jag tror att nyckeln har varit att vi har nått ut till influencers med väldigt olika målgrupper. Sedan tror jag också att alla mina år i branschen har hjälpt oss mycket, alla events och allt minglande har gett resultat. Folk blir extra glada när det är någon de känner och kvinnorna i den här branschen lyfter verkligen varandra. 

Som du nämner har du ju ett unikt nätverk. Men om man som företagare inte har det – hur gör man då för att lyckas med influencer marketing? 
Jag tror att ett vanligt misstag är att man stirrar sig blind på trafik och siffror, men det absolut viktigaste är att influencern faktiskt genuint är en person som älskar din produkt och som därför kan marknadsföra den trovärdigt. Annars kan du lika gärna lägga pengarna på något annat. 

Förutom att besitta kunskap om influencer marketing, sitter du ju nu på en massa tips om att starta ett eget klädmärke. Vad har du för tips till andra som vill starta ett företag? 
Mitt främsta tips är nog att alliera sig med någon som kompletterar dig och som kan helt andra saker än dig själv. Min partner Freddie har stor erfarenhet från klädproduktion, medan jag jobbar med designen och marknadsföringen. Det är dessutom alltid roligare att göra resan tillsammans med någon och har man en motgång så pushar man varandra.

Ni har ju gått på en del nitar på vägen, med fel fabrik, tullavgifter och förseningar av leveranser. Tror du att ni hade lyckats så pass bra nu om ni inte hade gått på nitarna? Eller är nitar nödvändigt för att hitta sin nisch?
Jag tror att du har rätt i det. Den här våren har flugit – men hade den inte gjort det så hade vi behövt lägga ner. Vi var tvungna att naila den här kollektionen och lämnade inget åt slumpen. Sedan tror jag också att vi insåg att vi ska göra det som jag älskar mest – klänningar med bra passform. Tidigare skulle vi göra lite av allt, det blev för brett. 

Så vad tror du om framtiden när det kommer till Adoore? 
Ärligt talat så är det största det som händer nu. Att folk skriver till mig att de aldrig känt sig så fina eftersom passformen är så bra. Att se andra människor glada och nöjda, gör att den tiden man lagt ner på just detaljer så värd. Det känns verkligen som att vi nu har hittat vårt DNA. För mig gäller det bara att fortsätta växa i samma takt – och så vill vi nå ut globalt. 

Och när det gäller influencer marketing? 
Jag tror att allt går i cykler. För några år sedan skulle allt innehåll vara väldigt perfekt. Nu har det gått över till att man vill se verkligheten, man vill in på djupet – det är därför reality-serier går så bra nu. Jag tror att video kommer slå ännu hårdare, så Youtube och insta-story kommer växa ännu mer. Sedan tror jag att influencer marketing kommer bli ännu större och att influencers kommer bli än mer självständiga framöver. I framtiden tror jag inte att de kommer vara låsta till några nätverk utan ha egna agenter. Det kommer vara mer som för skådespelare eller sångare, att man har någon som representerar en. 

Petras bästa tips för att lyckas med marknadsföring i sociala medier:

Alliera dig med en influencer
”Skaffa en ambassadör för märket. Har du inga pengar i uppstarten kan en bra idé vara att ge influencern en procentandel av bolaget så att den blir mer motiverad. Det gäller att hitta någon som delar samma vision och brinner för märket.”

Paketera produkten rätt 
”Idag köper man inte bara en klänning, utan man köper en känsla i alltifrån kundservice till hur förpackningen ser ut när man får hem paketet. Detaljerna spelar roll!”

Byt tjänster och erfarenheter
”Det kanske inte känns så svenskt men våga käka lunch med folk – och tänk på att erbjuda något i gengäld. Har du inget att erbjuda så ge åtminstone av din tid. Fråga om du kan stå på någons lager i fyra timmar och packa varor mot att personen berättar om vilket affärssystem den använder”

Namn: Petra Tungården
Ålder: 31 år
Bor: Stockholm
Familj: Gift med Markus och bor tillsammans med maken och deras hundvalp Puck.
Gör: Driver petratungarden.se, Klädmärket Adoore och det digitala magasinet Her Hour.
Intressen: Så fort jag har en ledig stund över umgås jag med mina vänner, går promenader med Puck, upptäcker världen och tränar.