Till innehållet
Meny

En unik affärsmodell.

Tre tips som gör att du håller den.

Medan andra väljer breda säljkanaler, med flertalet återförsäljare, har MeliMeli valt att enbart satsa på sina egna kanaler. Amelia Widell ger tre verktyg för att våga gå sin egen väg.

Ett tydligt koncept.

Sätt upp en plan för vem du vill vara. Det är väldigt lätt att ryckas med i farten, i det brus vi lever i. Att lyssna för mycket på andra eller att titta på vad de gör är lätt hänt, speciellt när någon har ett koncept som är väldigt framgångsrikt. Det kan locka till att släppa sin egen linje. Därför är det viktigt att alltid gå tillbaka till sin egen grund. Att ta beslut baserat på det och att våga ha is i magen.

Gör en moodboard.

En klassiker inom inredning är att visualisera vem man vill vara och vad man vill skapa genom en moodboard. Samma sak kan man göra med ett företag. Den typen av visualisering blir senare en bra skiss att ha framför sig. Under en process så hinner mycket hända i form av idéer och intryck. Då kan du gå tillbaka och titta på den ursprungliga versionen. Stämmer just den här tanken med vårt koncept och vår vision?

Rekrytera de bästa.

Till en början gjorde jag allt själv. Men så fort som möjligt är det både ekonomiskt och mer lönsamt att ta in andra som gör ett visst jobb bättre än du. Det är ingen idé att vara ”dumsnål”. Det brukar ofta sluta med att det slår tillbaka på en själv, när det inte blir bra.

Det är en klassisk entreprenörsfälla, att tro att det förväntas att man ska kunna göra allt själv. Men tvärtom vinner man mycket på att våga släppa kontrollen.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

I vårt nyhetsbrev får du ta del av spännande artiklar, nyheter och smarta tips på hur du kan göra ditt arbetsliv enklare.

Nyhetsbrevet skickas ut en gång per kvartal.