Till innehållet
Meny

Att inte våga är inget alternativ.

Jag fick lära mig att man kan bli vad som helst.

Att inte våga är inget alternativ för entreprenören Amelia Widell. Genom ett glapp på marknaden föddes idén om stilfulla soffor till ett bra pris. Ett koncept som skapade succévarumärket MeliMeli.

– Det fanns flera märken på marknaden som sålde billiga soffor, där fokuset snarare låg på det låga priset än på stilen. På andra sidan fanns designsofforna för mellan femtio till sjuttiotusen. Men däremellan fanns ett glapp. Jag ville kombinera ett bra pris med stil och dessutom addera komfort.

Hur löser man den ekvationen? Design och hög kvalitet brukar göra att produktionen blir dyrare och därmed priset.

– Vi säljer enbart genom våra egna kanaler, vilket gör att vi sparar in summan som en återförsäljare annars hade lagt till på priset. Istället får kunden sin soffa till hälften av vad den annars hade kostat. Jag vill inte sälja möbler som är ”findyra”, utan soffor som har egenskaperna av det fina segmentet i form av komfort och kvalitet, men till ett rimligt pris.

Ett fåtal möbler med valbara tyger. En fördel menar Amelia, som istället för att erbjuda ett oändligt utbud vill fokusera på färre men desto mer genomtänka möbler. Med en bakgrund som fotograf och inredningsstylist, och med hjälp av ett stort kontaktnät och redan etablerade sociala kanaler, kunde hon till en början sköta en stor del av marknads- och försäljningsprocessen på egen hand. Något som också gjorde att MeliMeli inte krävde ett så stort startkapital.  

Du lever efter devisen att det värsta som kan hända är inte värre än att man misslyckas. Hur håller man den inställningen vid liv?

– Det går förstås upp och ner. Men i samband med corona-utbrottet så blev det ganska tydligt att det enda man kan göra är att ta varje dag för vad den är. Kanske går det sämre en tid, men det är inte för alltid. Det kommer att bli bättre. Jag är också glad om MeliMeli kan inspirera till att vi satsar mer på våra hem istället för att ständigt resa därifrån. 

Spännande nya färgkombinationer.

Tyger i olika juveltoner som skapar något mystiskt och lockande. Amelia beskriver hur hennes soffor kläs i lyxiga material och hur hon inspireras av Italien och Frankrike, och deras förmåga att våga vara konceptuella. Tvärtemot den typiskt svenska stilen, har hon aldrig inspirerats av det minimalistiska.

– Jag har alltid tänkt att folk kommer att gilla det jag gillar, även om det inte är det typiska. Just nu håller vi på att lansera en kollektion i prickigt och randigt, en keramikserie som senare kommer att få sällskap av möbler. Jag tänkte först, att säljer vi inte så blir det åtminstone fina bilder. Men det har visat sig att folk är som galna i prickigt och randigt.

Vad tror du är den största framgångsfaktorn bakom MeliMeli?

– Inredning och mode går numera hand i hand, inte minst tack vare sociala medier. Förutom att ha något snyggt på oss så vill vi också visa upp ett fint hem. Det, tillsammans med att inredning online tog fart, bidrog mycket till MeliMeli´s framgång. Alla möbler är dessutom byggda för hand och kläs i tyger från Italien. Den kvaliteten och hållbarheten är viktig för mig. Man ska inte behöva byta ut saker i sitt hem hela tiden.

Att driva företag kan vara superläskigt, menar Amelia och beskriver den ständigt närvarande känslan av att det när som helst kan ta slut. Den största utmaningen är därför att våga fortsätta och våga göra det man tror på. En process som också kräver lösningar som förenklar arbetet. 

– Precis som vi, är Tre ett modernt företag i tiden som känns ungt, uppdaterat och tillgängligt. Mycket av mitt jobb pågår utanför kontoret och då är det bra att ha en mobil lösning. Via appen kan jag sköta allt; som att se fakturor och hålla koll på företagets ekonomi. I julas var vi i Thailand. Därifrån skötte jag allt som vanligt, direkt från mobilen.

Läs mer om vårt företagsabonnemang ›

Dina två systrar, Hannah Widell och Amanda Schulman har precis som du satsat på att bygga sitt eget bolag. Varifrån kommer det drivet?

– Farmor Gunny Widell var förlagschef på Bonnier Tidskrifter och hade precis som mamma och pappa en framgångsrik karriär inom mediebranschen. Vi fick lära oss tidigt att satsa på det vi tyckte var roligt, istället för det man borde. Det fanns en frihet och en inställning att man kunde bli precis vad som helst.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

I vårt nyhetsbrev får du ta del av spännande artiklar, nyheter och smarta tips på hur du kan göra ditt arbetsliv enklare.

Nyhetsbrevet skickas ut en gång per kvartal.