Till innehållet
Meny

Rätt kund viktigare för e-handeln än bred målgrupp.

”Vi skulle behöva nå ut lite bättre”. Hur många företagare har inte tänkt den tanken? Den stora knäckfrågan är hur man når ut till rätt målgrupp. Det har Jonas Hagströmer Theodorsson på Keywordio full koll på.

Keywordio sköter digital marknadsföring och annonsering för både stora företag som Tre och Stadium och mindre, nischade e-handlare som soffbutiker och distributörer av proteintillskott. Keywordio-grundaren Daniel Shanazari arbetade på Google när han fick upp ögonen för hur mycket man kan automatisera digital marknadsföring istället för att sköta allt manuellt. Tre år efter att Daniel endast 31 år gammal avled i sviterna av en hjärntumör tar Jonas Hagströmer Theodorsson hans eld vidare och driver nu Keywordio tillsammans med Morten Barkfeld. Jonas menar att det viktigaste med digital marknadsföring är att rikta sig rätt istället för brett.

– Att köpa så mycket trafik som möjligt är inte det viktiga, det handlar om att få in rätt kunder och fler av de kunder som faktiskt är värda något för försäljningen i ens e-handel. Vi på Keywordio bygger en programvara som hjälper företagen vi arbetar med att synas för rätt personer i rätt tid, alltså när kunden verkligen är intresserad av produkten eller tjänsten man säljer.

Många besökare ger inte alltid många köp.

Enligt Jonas är ett av de vanligaste misstagen när man börjar med digital annonsering att inte riktigt veta vad man egentligen ska uppnå.

– Jag träffar många e-handlare och jag anser att man måste sätta ett tydligt mål för vad man faktiskt vill få ut av sin kanal. Det är lätt att stirra sig blind på antalet besökare på sin hemsida och sätta ett mål som ”vi ska ha 5000 besökare den här månaden”. Det är lätt att uppnå, men frågan är hur många av de 5000 besökarna som faktiskt köper något?

Jonas poängterar att strategierna hela tiden förändras och uppdateras och han lägger vikt vid att man som företagare måste lära sig vilka metoder man bör lägga bakom sig.

– Jag har all respekt för att många som driver företag är bra på det de gör, de är superduktiga på sitt sortiment och har byggt en butik där de tar jättebra hand om sina kunder – och deras metod har funkat bra de senaste 10, 15 eller 20 åren. Men det finns helt andra möjligheter idag, om man till exempel tittar på trafiken till sin hemsida kan man tydligt ställa sig frågan om vilka det faktiskt är som väljer att köpa. Om man då ser att väldigt få av besökarna faktiskt handlar, då är det inte fel på själva sidan eller företaget utan helt enkelt på att man inte fått in rätt träff på besökarna.

Så görs en målgruppsanalys.

Keywordios programvara gör justeringar och ändringar i annonseringar istället för att människor ska behöva sitta och programmera manuellt. Algoritmerna letar hela tiden upp nya kunder baserat på egenskaper och tidigare köpbeteende – och Jonas förtydligar att de inte gräver ner till den identifierbara individnivå som fått mycket medieuppmärksamhet den senaste tiden.

– När det gäller annonsering på Google använder vi aldrig persondata, förklarar han. Den är helt anonymiserad, vi kan bara se saker som ”en man i en storstad som är 25-35 år och besöker en typ av produkter på onsdagskvällar”. Det handlar inte om att titta på individer utan om att hitta segment. Algoritmerna letar kunder som är nära köp och visar annonser för dem som faktiskt är hungriga på att köpa. Logiken är ganska enkel egentligen: Förstå din målgrupp och när den är intresserad av att köpa dina produkter, då ska du matcha ditt sortiment mot den – annars inte.

 

Är du intresserad av att veta mer om våra företagslösningar?
Läs mer här eller boka ett möte med en av våra företagsrådgivare.

Läs mer:
Key Wordio tipsar
Salong Betong tipsar
Salong Betong håller hypen uppe
KeyWordios tips på deras blogg