Till innehållet
Meny

Tre Företag tipsar

Så drar du nytta av dina konkurrenter

Oavsett vilken bransch du arbetar i kommer du aldrig att vara ensam. Konkurrenter finns runt varje hörn och på ett eller annat sätt måste ni anpassa er till varandra. Ett sätt att göra det är att dra fördel av varandra istället för att tävla, Tre Företag lär dig hur!

1) Starta ett formellt nätverk…

Om ni är fler företagare i en stad eller län som jobbar med samma saker har du ett guldläge för att köra igång ett nätverk! Skicka iväg ett mail till de andra aktörerna och föreslå en lunch eller frukost där ni kan lära känna varandra, dela smarta tips och sucka över svåra situationer tillsammans. Det behöver inte vara ett större projekt än så, att träffas en gång i månaden eller kvartalet räcker långt.

2) … och håll det informella rent från konkurrens

Du har säkert folk i din kompiskrets som jobbar i samma bransch som du, och dem ska du vårda. Självklart kan ni prata jobb och det finns bara fördelar med att förstå sig på sina vänners arbeten, men se till att du inte börja se din kompis som ”hon som fick drömuppdraget jag borde ha haft” eller ”han som snodde min kund”. Sätt vänskapen först och om något i relationen börjar skava på grund av jobbet måste du snabbt tänka över vad som är viktigast.

3) Identifiera era skiljepunkter

En av företagandets gyllene regler är att veta vad som skiljer dig från andra som gör samma sak som du, och det är något du måste hålla uppdaterat. Följ de andra företagarna i sociala medier och se på vilka sätt ni är olika. Du kommer snabbt att märka att du kan erbjuda annan kunskap eller andra tjänster än dem och vice versa, vilket gör dig tryggare i att kunderna räcker åt er alla.

4) Fråga med finess

Råd som ”våga be folk om hjälp!” och ”hitta en mentor!” ges ofta till nya företagare, men om du frågar din största konkurrent om hens bästa tips inom en affärsidé ni båda dagligen sliter med kan stämningen bli krispig. Om du vill ta del av någons kunskap så måste du själv erbjuda något i gengäld – kanske kan ni hålla en gemensam workshop, eller köra ett event ihop där ni träffar varandras kundkrets?

5) Uppmärksamma andra i dina kanaler

Om ditt företag är hyfsat aktivt i sociala medier kan du en gång i månaden eller veckan använda kontot till att kort uppmärksamma en annan företagare i samma skrå som du och ställa en eller två korta frågor om en branschnyhet eller annat relevant för följarna. Om du ber en annan aktör att vara med på en ”Veckans Q&A” på din Instagram kommer hen först att jubla och sedan att göra allt för att lyfta dig någon annan gång.

Läs mer om vårt företagsabonnemang ›