Vad händer med mobilen när jag lämnat in den?
Efter inlämning skickas mobilen till vår samarbetspartner där all din data raderas, så att det inte finns någon risk att dina personuppgifter eller privat innehåll sprids vidare. Efter att mobilen har lämnats in och värderats i en 3-butik, görs en bedömning om produkten ska säljas vidare i nuvarande skick, om den ska fräschas upp och säljas vidare eller återvinnas. Hela processen hanteras av 3s underleverantör Brightstar - som har mångårig erfarenhet av att ansvarsfullt hantera och återvinna använd elektronik.
Samtliga andrahandskunder (de som köper telefonerna av Brightstar) har skrivit under deras Ethical Trade Policy som innefattar både miljö- och arbetsförhållandefrågor. De allra flesta av de inlämnade mobiltelefonerna får ett nytt liv och kan säljas vidare inom Europa, medan ett fåtal går till skrotning där de återvinns. I enlighet med rådande EU-direktiv sker skrotningen i samma land som mobilen har sålts, alltså i Sverige i vårt fall.
Genom att du säljer din mobiltelefon kan den på så sätt komma till nytta för någon annan. Det är en bra miljöinsats att sälja sin avlagda mobil istället för att låta den ligga i byrålådan.
Vad händer med mobilen när jag lämnat in den?