Till innehållet
Meny

Din säkerhet.

För oss är det viktigt att du som kund känner dig trygg i mötet med oss och vi arbetar ständigt med att förbättra säkerheten. Tyvärr händer det att andra uppger sig för att företräda Tre, om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri rekommenderar vi dig att anmäla händelsen och kontakta vår kundservice.

 

Om du misstänker bedrägeri.

Om du känner dig misstänksam mot kommunikation som är kopplad till våra tjänster – vidarebefordra meddelandet till reportphishing@tre.se så tittar vi på det. Har du blivit uppringd av en säljare och vill säkerställa att det är en partner till Tre kan du se om företaget finns med i vår Lista över partners för telefonförsäljning.

 

Om du har blivit utsatt för bedrägeri.

  1. Polisanmäl händelsen
    Du kan även anmäla incitenten till konsumentverket
  2. Kontakta vår kundservice för att få hjälp att gå vidare och spärra SIM-kort om du har blivit av med det. Vill du spärra ditt BankID kan din bank hjälpa dig med det.

 

Var uppmärksam.

Bedrägeriförsök kan nå dig på olika sätt, exempelvis i form av samtal, SMS, mejl eller sidor på internet. Vi rekommenderar dig att vara uppmärksam på följande när du nås av kommunikation:

  • Stavfel eller märkligt utseende på utskicket
  • Känsliga uppgifter som inloggningsuppgifter eller kortuppgifter efterfrågas
  • Du blir ombedd att identifiera dig med BankID (detta görs bara när du kontaktar oss)
  • Kommunikationen kommer från ett företag som vi inte arbetar med (vi listar våra partners för telefonförsäljning längre ner på den här sidan)


Detta kan du göra för att skydda dig.

  • Lägg på om någon ringer upp dig och ber dig använda e-legitimation
  • Välj lösenord och koder som inte går att gissa sig till
  • Uppdatera din mobil, surfplatta och dator så att de har de senaste säkerhetsuppdateringarna
  • Lämna bara ut dina personliga uppgifter när det är nödvändiga
  • Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är beställningar som du själv har gjort
  • Skydda din telefon med lösenord
  • Skydda ditt SIM-kort eller eSIM med PIN-kod


Om du inte vill bli kontaktad.

Din integritet är viktig för oss på Tre. Om du är kund hos oss och inte vill bli kontaktad kan du själv ställa in detta på Mitt3 genom att ändra dina samtycken under inställningar. Eller så kan du såklart kontakta vår  så hjälper vi dig. Mer information om vår personuppgiftshantering hittar du i vår Integritetspolicy.