Till innehållet
Meny

Tre testar sömn.

Hur sover vi idag? Vilka hjälpmedel finns för att sova bättre? I det här avsnittet av Tre testar pratar vi sömn.

Experten om sömn.

För att få svar på våra frågor om sömn tog vi hjälp av sömnexperten Tina Sundelin som forskar inom området. Hon menar att det inte är någon stor skillnad mellan hur vi sover idag kontra för 10 år sen, utan att det både nu som då finns en grupp som sover för lite.

Sömn och skärmar.

Vi är nog många som tittar på våra mobiler precis innan vi somnar, men hur bra är det egentligen? Enligt vår sömnexpert Tina är det inte optimalt att titta på mobilen precis innan vi ska sova då det blåa ljuset gör oss pigga. Ett enkelt sätt att göra det mindre ansträngande för ögonen är att aktivera Night Shift (iOS) eller Night Mode (Andriod).

Så här aktiverar du Night Shift:

Aktivera Night Shift i iOS:
1. Gå till inställningar
2. Välj visning och ljusstyrka och sedan Night Shift

Aktivera Night Mode i Android:
1. Svep ner från toppen av din mobil
2. Välj Night Mode

Fler tips för att sova bättre.

Utöver den smarta väckarklockan, att bli hypnotiserad och att använda en helt vanlig, analog, väckarklocka som våra testare provade i klippet finns några enkla knep som du kan prova för att sova bättre.

Appar

Det finns ett stort utbud av bra appar som kan hjälpa dig att varva ner inför natten, vissa mer mindfulness-inspirerande medan andra hjälper dig att slappna av i kroppen. Sök på sömn eller avslappning i App Store eller Google Play och prova dig fram.

Stör ej

Störs du av notiser från appar, chattgrupper eller att folk försöker nå dig för sent på kvällen? Lösningen är enkel: Slå på stör ej-läge på mobilen så får du vara ifred.