Till innehållet
Meny

Tekniktrender.

Stories hette det där som ”kidsen håller på med i Snapchat”. Nu är det en del av det vuxna, folkliga och breda. Vilka fler trender kommer de stora sociala medie-plattformarna snappa upp framöver? Och vad kommer till och med människor födda innan 00-talet tycka är helt självklart att göra om ett år?

Att vara en 'early adopter'.

När en vuxen människa snabbt hakar på en ny tekniktrend vill hen gärna tala om det. Att fatta hur Snapchat funkar är ju en bedrift! Att kalla sig early adopter, en sån där person som är först med att prova det senaste, hör ofta till. #Yolo* liksom! (Men vem använder egentligen det uttrycket idag?) *You Only Live Once.

För vanliga kids är det ingen biggie. Det är klart man spelar det senaste spelet och använder det nyaste filtret i Snapchat, typ. Så kommer något nytt, man går vidare och lever bara en gång, en gång till. Inga konstigheter.

Stories på Instagram.

När Stories kom till Instagram var det redan gammal skåpmat för alla ungdomar. Stories gör inte på något sätt tjänsten sämre, det är bara så att du som nyttjar den först nu är lika mainstream som #yolo är gammalt.

Men många av oss är inte unga och vi längtar i smyg efter att få prova ”den där nya grejen”. Att åtminstone få känna oss som early adopter med vårt yolo-motto i behåll. Så vilka fler av 00-talisternas heta grejer kan vi se fram emot blir mainstream snart? Här är fyra fräsiga grejer som snart får oss alla att leva i nuet.

AI-linser gör nätverken mer interaktiva.

Generation Snapchat har sedan länge vanan inne att samtala och samtidigt kräkas ut en regnbåge och det lär knappast dröja länge innan tjänster som Facebook och Instagram lånar konceptet med smarta ansiktsfilter. Artificiella Intelligens-linser gör våra nätverk mer interaktiva och engagerar fler av våra sinnen. Snart kommer var och varannan kostymnisse sitta på bussen och grimasera i mobilen utan att du höjer ett ögonbryn.

Chatbotar – för rätt service.

Ordet chatbot kommer från orden ”chatta” och ”robot” och grejen är precis vad den heter – en chattande robot. Eller för att prata bokstavligt: ett datorprogram smart nog att kommunicera. För de som naturligt är uppvuxna med sociala medier är det också självklart att det är i sociala medier man får tag på folk och företag. Chatbotarna kommer bli ett allt vanligare sätt att snabbt ge kunder rätt service och du som konsument kommer världsvant att skriva ”tack detsamma” när boten Anna önskar dig en trevlig dag.

Sociala meddelanden – redan störst.

När vuxna refererar till sociala medier är det nästan alltid de sociala nätverken de syftar på. I själva verket är de sociala meddelande-tjänsterna betydligt större. Facebook Messenger, WhatsApp, Viber och WeChat har tillsammans fler användare än Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn.

Instant shopping – klicka ”köp” och det är klart.

Våra kända köpsajter i all ära men när kommunikation allt mer sker i realtid är det allt mer naturligt att också shoppa här och nu. Inte minst – där man är. Social handel är bara i sin linda men samtidigt trivialt för alla unga. Ett ögonblicksköp på Instagram gör väl alla då och då?

Jodå. Snart kommer ingen sätta kaffet i halsen över att köpet bara går i ett enda steg. Det vill säga, du klickar ”köp” och det är klart. Tiotalet bekräftelser är som sagt inget för den moderna människan och allt fler företag kommer att minska antalet steg i sina köpprocesser. Lever man bara en gång gäller det ju att passa på!

Läs mer:

Mobiltrender 2017
11 sätt att spara batteri på mobilen
Spellista till roadtrippen
Dags för en ny mobil?