Till innehållet
Meny

Svenskarna och internet

– våra nätvanor 2018.

Hur ser svenskarnas nätvanor ut egentligen, vilka använder sig av träningsappar och vilka sociala nätverk är populärast? I den årliga rapporten Svenskarna och internet från Internetstiftelsen i Sverige (IIS) får vi svar på det mesta.

IIS genomför varje vår en stor undersökning av svenskarnas nätvanor. Genom 3000 telefonintervjuer med ett slumpvis urval som speglar befolkningen, kan man utläsa en hel del spännande trender.

Svenskarna och internet har genomförts ända sedan år 2000. Då hade 50 procent av befolkningen tillgång till internet i hemmet. Idag är andelen 98 procent. Vi på Tre brinner för att möjliggöra ett smartare och smidigare uppkopplat liv med mobilen i centrum. Därför har vi plockat ut intressant statistik kring hur vi använder uppkopplingen i Sverige.

Här kan du ladda ner Svenskarna och internet 2018.

1. ”Alla” har en dator, surfplatta och mobil.

Andelen hushåll med dator hemma är samma som förra året, 93 procent. 70 procent har minst en surfplatta och 90 procent har även en mobil. I år mäter svenskarna och internet för först gången uppkopplade saker i hemmet. Varannan (50 %) uppger att de har minst en uppkopplad sak i sitt hem. Det kan röra sig om smart watches, kylskåp eller bilar. Mobiler och datorer ingår inte i uppkopplade saker. 

2. E-handel och banktjänster.

Idag använder 81 procent av den vuxna befolkningen mobilt BankID, Swish 75 procent. Nästan 9 av 10 svenskar (86 %) med en smart mobil använder Swish. Det är nästan en fördubbling på två år.

Nästan 9 av 10 svenskar (86%) som har en mobil använder Swish. En betallösning som möjliggör köp och överföringar via en enkel mobilapp och mottagarens mobilnummer. Användandet har fördubblats de senaste två åren och den positiva trenden verkar fortsätta.

3. Snart har hälften Apple iPhone.

Nästan hälften av befolkningen, 48 procent, har Apple iPhone idag. Det är en ökning med två procentenheter sedan 2017. 

4. Hälsoapparna ökar.

Nästan hälften (46 %) av de som kopplar upp sig mot internet med sin mobil använder en hälso- eller träningsapp. Det är en ökning från 44 procent sedan 2017. 

5. Ringa över internet.

69 procent av internetanvändarna ringer över internet någon gång och de är vanligast bland åldersgruppen 16-25 år. En större andel som är födda utanför norden (84%) ringer via internet jämfört med de som är födda i Sverige (68%).

6. Nästan 9 av 10 lyssnar på musik via internet.

86 procent lyssnar på musik via internet och 45 procent gör det dagligen. Mer än hälften av internetanvändarna, 55 procent betalar för att prenumerera på musik på internet. Spotify är det överlägset populäraste musiktjänsten, hela 80 procent av de som lyssnar på musik på internet lyssnar på Spotify.

7. Facebook fortsätter att vara populärast på sociala medier.

Facebook är även i år det sociala nätverk som allra flest använder minst någon gång (76 %). Det näst mest populära sociala nätverket är Instagram (60 %), och på tredje plats hamnar Snapchat (38 %). På fjärde plats finns en nykomling i denna undersökning, Flashback (33 %).

Både Instagram och Snapchat växer snabbare än Facebook. Om tillväxttakten håller i sig kommer Instagram vara lika stort som Facebook om tre år.