Hoppa till innehållet

Support.

Hitta svaren bland våra vanliga frågor.

Bindningstid

Du kan enkelt se din bindningstid på Mitt3.

  1. Logga in på Mitt3
  2. Klicka på fliken "Abonnemang" och välj ditt abonnemang. Högst upp hittar du slutdatum för din bindningstid och om abonnemanget går att förlänga.

Du kan även se din bindningstid i Mitt3-appen under "Abonnemang".

Uppsägningstid

Tänk på att du alltid har en eller tre månaders uppsägningstid från det datum som du vill avsluta ditt abonnemang.

Uppsägningstiden för mobilabonnemang som tecknades efter 1 maj 2014 är en månad. Om du tecknade ditt abonnemang före 1 maj 2014 är uppsägningstiden tre månader. Har du en månads uppsägningstid och vill att ditt abonnemang ska avslutas samma dag som bindningstiden går ut behöver du meddela oss detta senaste en månad innan bindningstiden går ut.

Bredbandsabonnemang för företag har tre månaders uppsägningstid.

Du kan betala din faktura manuellt via din bank, via Mitt3 eller genom E-faktura/Autogiro.

Gör så här för att betala via Mitt3:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj Faktura
  3. Klicka på "Betala nu" vid den faktura du vill betala
  4. Välj kortbetalning, swishbetalning eller betalning via Internetbank

Du hittar både PIN och PUK-kod på baksidan av plastkortet som ditt SIM-kort satt i när du fick det. Du kan även se din PUK-kod på Mitt3.

Gör så här:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Klicka på fliken ""Abonnemang"" och välj ditt abonnemang
  3. Högst upp hittar du din PUK-kod

Tips! Har du glömt PIN-koden kan du slå in fel PIN-kod tre gånger, sedan får du ange PUK-koden och därefter får du välja en ny fyrsiffrig PIN-kod. Tre har inte möjlighet att se din PIN-kod.

Beroende på vart du reser behöver du tänka på några saker, vi har listat det viktigaste här nedan:

Reser du inom EU/EES?

Aktivera roaming för att kunna använda din mobil precis som hemma. Så här gör du som har en iPhone, Samsung, Sony samt övriga tillverkare.

Lista över länder som ingår i EU/EES.

3Hemtelefon är ett nationellt abonnemang och fungerar inte utomlands.

Reser du utanför EU/EES?

Om du har 3Världen aktiverat på ditt abonnemang surfar du som hemma i 80 länder.

I utlandsprislistan ser du vad det kostar att använda mobilen i landet som du ska till. Sök efter priser i utlandet

Stänga av 3Svar för att undvika kostnader för ev. röstmeddelanden Om du vill kunna surfa men samtidigt hålla koll på ditt användande rekommenderar vi att du köper 3Surfpass eller att du ställer in ett kostnadstak för surf via Mitt3.

Du kan enkelt beställa nummerflytt via Mitt3 på webben.

Gör så här:
  1. Logga in på Mitt3 och välj fliken "Abonnemang"
  2. Välj abonnemanget som du vill flytta numret till
  3. Under rubriken "Inställningar" väljer du "Nummerflytt och nummervisning" Fyll i numret som du önskar flytta och bekräfta genom att klicka på "Flytta nummer till Tre"
Att tänka på innan nummerflytt:
  • Bindningstiden hos din tidigare operatör behöver vara avslutad
  • Abonnemanget hos din tidigare operatör behöver stå i ditt namn
  • Kontantkort hos din tidigare operatör behöver vara registrerat på ditt namn

Reser du inom EU/EES? Då behöver du inte göra något, här surfar du precis som hemma.

Reser du utanför EU/EES? Stäng av dataroaming under inställningar i din mobil om du vill undvika extra kostnader. WiFi kommer fungera precis som vanligt. Se utlandsprislistan för att se vad det kostar att använda mobilen i landet som du ska till

Under bindningstid Om du har bindningstid kvar på ditt abonnemang kan du byta till en abonnemangsform med samma eller högre månadskostnad. När du har bytt upp ditt abonnemang går det inte att byta tillbaka till den ursprungliga abonnemangsformen.

Ingen bindningstid Om du inte har någon bindningstid kvar på ditt abonnemang kan du byta till vilken abonnemangsform du vill av de som vi i dagsläget erbjuder.

Kontakta vår kundservice om du vill göra en ändring.

Om du missat att betala fakturan skickas det en påminnelsefaktura efter några dagar. Du debiteras 60 kr i påminnelseavgift på nästa månadsfaktura. Om påminnelsen inte betalas kan abonnemanget spärras för användning tills vi har mottagit betalningen, en avgift på 195 kr tillkommer.

Du kan logga in på Mitt3 och betala direkt med kort. Du behöver ha kortnummer, CVC-kod och kortets giltighetsdatum tillgängligt.

Gör så här:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj Faktura
  3. Klicka på "Betala nu" på den faktura du vill betala
  4. Välj kortbetalning

Det finns olika sätt att fylla på ditt kontantkort. Så här fyller du på med nytt värdebevis

Gör så är för att aktivera ditt nya SIM-kort via Mitt3.

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj Abonnemang
  3. Scrolla ner på sidan till "Beställ/Aktivera SIM-kort"
  4. Fyll i ditt nya SIM-kortsnummer.

SIM-kortsnumret är 19-siffrigt och du hittar det på baksidan av SIM-kortet eller på följebrevet.

Om du inte har tillgång till Mitt3 kan du få hjälp med aktivering via kundservice eller i någon av våra 3Butiker. Att aktivera ett nytt SIM-kort för ett befintligt abonnemang är kostnadsfritt.

Alla produkter täcks av tillverkarens garanti. Garantitiden ser olika ut beroende på tillverkare. Du hittar mer specifik information om vad garantin täcker i produktens manual.

Om du vill utnyttja garantin kan vi skicka produkten till vår servicepartner för reparation, gör så här:

  • Besök din närmsta 3Butik. Ta med din produkt och en giltig legitimation så hjälper vi dig

  • Kontakta kundservice för hjälp med en reparationsorder via post.

Om fakturan står som Betald på Mitt3 har vi mottagit den. OBS! Om du precis genomfört betalningen kan det dröja upp till 24 timmar innan det ändras på Mitt3.

Om du vill ångra ett köp kontaktar du kundservice på 0735 300 400 mellan öppettiderna 08:00 - 18:00 på helgfria vardagar.

Vid distansköp har du 14 dagars ångerrätt som räknas från att du mottagit din beställning. Har du tecknat ditt avtal i en 3Butik har du ingen ångerrätt.

Mer information om ångerrätt

Du ansöker om autogiro direkt via Mitt3.

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj Faktura
  3. Välj fliken Fakturainställningar (Ansök om autogiro)
  4. Fyll i uppgifterna

Har du inte BankID kan du ansöka om autogiro via din bank.

Se hur täckningen är på din adress via vår täckningskarta. Observera att täckningskartan endast är till för vägledning och inte garanterar täckning på enskilda platser. Till Täckningskartan

Kontakta vår kundservice om du behöver hjälp med att avsluta eller överlåta abonnemang som tillhör anhörig som gått bort.

Om du inte vill betala via autogiro eller e-faktura tar du enkelt bort ditt medgivande via din internetbank.

Om du har avslutat ditt/dina abonnemang hos oss så avslutas ditt Autogiro/E-faktura automatiskt. Den sista fakturan skickas alltid per post.

Om du vill avsluta ditt abonnemang rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice på 0735 300 400 eller 300 från en 3Mobil. I samtal med vår abonnemangsavdelning kommer du få information om när abonnemanget kan avslutas och när du har möjlighet att flytta ut ditt nummer.

Gör så här för att beställa ett nytt SIM-kort direkt via Mitt3:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj "Abonnemang"
  3. Scrolla ner till "Beställ/Aktivera SIM-kort"
  4. Klicka på "Beställ nytt SIM-kort"

Om du inte har tillgång till Mitt3 kan du beställa ett nytt SIM-kort via kundservice eller i någon av våra 3Butiker. Att beställa ett nytt SIM-kort till ett befintligt abonnemang är kostnadsfritt. Här hittar du närmaste 3Butik

Så här ansluter din Apple Watch till din iPhone: Till instruktionen på Apples hemsida

Så här aktiverar eSIM till din Apple Watch: Till guiden för att aktivera eSIM

För att lyssna av meddelanden eller göra inställningar ringer du 333 från din mobil.

3Svar i utlandet.

Vill du lyssna av ditt 3Svar när du befinner dig utomlands ringer du +46 735 333 333. Att ringa 3Svar från utlandet kostar som ett vanligt utlandssamtal till Sverige.

Du kan enkelt hitta dina avtal via Mitt3 på webben.

Gör så här:

  1. Logga in på MItt3.
  2. Välj fliken "Abonnemang" och klicka på "Avtal"
  3. Klicka på "Se dina avtal" under rubriken "Sammanställning av dina avtal".

Hos oss kan du ha en av två försäkringar; 3Försäkring eller 3Försäkring Express. Du ser vilken försäkring du har på din faktura, ditt avtal eller om du loggar in på Mitt3 och går till Abonnemang > Välj ditt abonnemang > Hantera dina tjänster

3Försäkring Express via SquareTrade

För dig som har 3Försäkring Express erbjuder vi snabbreparation eller ersättning av din produkt redan nästa arbetsdag.

Till skadeanmälan hos SquareTrade

3Försäkring via AON

Du som tecknat 3Försäkring via AON före den 25 juli 2019 får en allriskförsäkring som kompletterar den garanti och hemförsäkring du eventuellt har.

Till skadeanmälan hos AON

Här hittar du instruktioner för hur du kommer igång och gör dig bekant med din nya router. Till bredbandsguiderna

Informera din nya bank att du har medgivande till autogiro så hjälper banken dig att flytta över medgivandena till ditt nya bankkonto.

I våra mobilguider hittar du instruktioner för hur du kommer igång och gör dig bekant med din nya mobil. Till mobilguiderna

Om du har frågor eller funderingar kring ditt köp kan du alltid kontakta kundservice eller din närmsta 3Butik. Till butikslistan.

Du kan även hitta ditt avtal, se över ditt abonnemang och dina fakturor på Mitt3. Tänk på att du behöver logga in med din e-postadress som användarnamn för att se ditt avtal på Mitt3.

Du kan få hjälp med reparation direkt i våra 3Butiker eller genom att kontakta kundservice. Produkten skickas till vår servicepartner. Kostnad för reparation tillkommer.

Har du flyttat? För att säkra att dina framtida beställningar och fakturor skickas till rätt adress behöver du göra en adressändring. Det kan du göra här https://www.adressandring.se/

Vill du att vi skickar din faktura till en annan adress? Du kan enkelt ändra din faktureringsadress direkt via Mitt3 på webben.

Gör så här:

  1. Logga in på Mitt3 med BankID

  2. Klicka på fliken "Faktura" och sedan "Fakturainställningar"

  3. Under rubriken "Fakturaadress", klicka på "Redigera" och ange din nya adress

  4. Bekräfta genom att klicka på "Spara ändringar"

Du kan se dina 18 senaste fakturor via Mitt3 i .pdf-format.

Gör så här: 1. Logga in på Mitt3 2. Välj Faktura 3. Klicka på "Visa faktura" på den faktura du vill se över

Gör så här:

  1. Logga in på Mitt3 och se om du har bindningstid kvar hos oss
  2. Har du bindningstid kvar behöver du ringa vår kundservice och avsluta abonnemanget så att ditt nummer kan flyttas och abonnemanget slutfaktureras.
  3. Be därefter din nya operatör att flytta numret till dem.
  4. Har du ingen bindningstid kvar kan du be din nya operatör att flytta numret och din kvarvarande uppsägningstid slutfaktureras.

Ja, du kan försäkra din nya mobil hos oss direkt vid köptillfället eller ta med dig din nya mobil/surfplatta till en 3Butik inom tre månader från köp och visa upp att produkten inte är skadad. Produkten ska vara köpt hos Tre Sverige och du behöver ha ett aktivt abonnemang hos Tre för att teckna försäkringen.

Hitta din närmaste 3Butik

Du kan enkelt administrera dina tillvalstjänster på Mitt3 på webben eller via Mitt3-appen.

Gör så här:
  1. Logga in på Mitt3 och klicka på fliken "Abonnemang"
  2. Välj ditt abonnemang och scrolla ner till "Dina tjänster"
  3. Klicka på "Köp" om du vill lägga till en tjänst eller "Avbeställ" om du vi ta bort en tjänst
Är du företagskund?

Som firmatecknare eller administratör med fullmakt för abonnemangsändringar kan du lägga till eller ta bort tjänster på företagets abonnemang. Logga in på Mitt3 eller kontakta företagskundservice för att få hjälp.

Först och främst är det alltid bra att starta om sin iPad. Det löser många problem som kan upplevas med iPads.

Se över om det är en pågående driftstörning i ditt område på tre.se/driftinfo.

Tips! I vårt 3Community hittar du guider, lösningar samt råd från andra kunder som haft liknande problem. Om du inte hittar en lösning, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att komma igång. Till forumet 3Community

Först och främst är det alltid bra att starta om mobilen. Det löser många problem som kan upplevas med iPhone.

Se om det är en pågående driftstörning i ditt område på www.tre.se/driftinfo.

Tips! I vårt 3Community hittar du guider, lösningar samt råd från andra kunder som haft liknande problem. Om du inte hittar en lösning, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att komma igång. Till forumet 3Community

Spärra abonnemanget direkt dygnet runt genom att ringa 0735 300 400. Vi rekommenderar även att du spärrar mobilens IMEI-nummer genom att kontakta kundservice på 0735 300 400 eller besök din närmsta 3Butik.

Du låser upp din mobil via www.tre.se/operatorskoder.

Från 1 september 2018 säljer vi endast olåsta mobiler. De kan användas med SIM-kort från andra operatörer direkt.

Har du en äldre mobilmodell?

Mobilen kan låsas upp 12 månader efter inköp och kostar 350 kr. Om mobilen är utanför bindningstid, är det kostnadsfritt att låsa upp mobilen.

Först och främst är det alltid bra att starta om mobilen. Det löser många problem som kan upplevas med mobiler.

Se om det är en pågående driftstörning i ditt område på www.tre.se/driftinfo.

Tips! I vårt 3Community hittar du guider, lösningar samt råd från andra kunder som haft liknande problem. Om du inte hittar en lösning, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att komma igång. Till forumet 3Community

Om din produkt har gått sönder så kan vi hjälpa dig att skicka in den för lagning till vår servicepartner.

Har du 3Försäkring Express gör du så här:

  1. Anmäl olyckan på SquareTrades hemsida
  2. Följ instruktionerna och välj den åtgärd som passar dig bäst

Har du 3Försäkring via AON:

  1. Följ länken Treforsakring.se och följ instruktionerna

Har du ingen försäkring: Lämna in din produkt för reparation direkt i din närmsta 3Butik. Om du inte har nära till en 3Butik kan du kontakta vår kundservice och få ett emballage hemskickat så att du kan skicka din produkt direkt till vår servicepartner.

Här hittar du din närmsta 3Butik

Läs mer om reparation

En reparation tar normalt upp till 14 dagar.

Först och främst är det alltid bra att starta om surfplattan. Det löser många problem som kan upplevas med surfplattor.

Se över om det är en pågående driftstörning i ditt område på tre.se/driftinfo.

Tips! I vårt 3Community hittar du guider, lösningar samt råd från andra kunder som haft liknande problem. Om du inte hittar en lösning, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att komma igång. Till forumet 3Community

Du låser upp din telefon via www.tre.se/operatorskoder. Telefonen kan låsas upp 12 månader efter inköp och kostar 350 kr. Om telefonen är utanför bindningstid, är det kostnadsfritt att låsa upp telefonen. Från 1 september 2018 säljer vi endast olåsta mobiler från Samsung och Apple. De kan användas med SIM-kort från andra operatörer direkt.

Om ditt abonenmang har spärrats på grund av en obetald faktura släpps spärren först när din betalning har inkommit till oss. Du kan betala din faktura direkt via Mitt3.

För att betala din faktura via Mitt3 gör du så här: 1. Logga in på Mitt3 2. Välj fliken faktura 3. Klicka på betala nu på den fakturan du vill betala 4. Välj kortbetalning eller via internetbank

Observera att du måste vara inloggad som betalansvarig för att kunna betala din faktura via Mitt3. Observera även att om du har betalat in din fakutra med bankgiro kan det ta cirka 3 bankdagar innan din betalning når mottagaren.

Först och främst, starta om din router/modem. Det löser de flesta problem som kan upplevas med mobilt bredband.

Se om det är en pågående driftstörning i ditt område på www.tre.se/driftinfo.

Tips! I vårt 3Community hittar du guider, lösningar samt råd från andra kunder som haft liknande problem. Om du inte hittar en lösning, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att komma igång. Till forumet 3Community

Du kan ansöka om en överlåtelse med hjälp av BankID på vår hemsida

För att reklamera en produkt kan du antingen ringa till vår kundservice eller besöka din närmsta 3Butik. Till butikslistan.

Läs mer om reklamation.

En reparation kostar om det som ska åtgärdas inte täcks av försäkringen, tillverkarens garanti eller om garantin har löpt ut.

Om du vill veta vad reparationen kommer att kosta kan du fråga kundservice eller butikspersonalen i samband med att du lämnar in produkten. Observera att det inte går att bekräfta en reparationskostnad innan produkten har undersökts av vår servicepartner.

Om du inte vill genomföra reparationen efter att produkten har undersökts av vår verkstad eller om reparation inte är möjligt tas det ut en undersökningsavgift på 350 kr.

Vi har skapat en guide som gör det enklare att gå igenom din faktura. Du hittar den här. Till fakturaguiden.

Vi har skapat en guide som gör det enklare att gå igenom din faktura. Du hittar den här. Till fakturaguiden.

Ring 0735 300 400 för att spärra ditt abonnemang direkt. Öppet dygnet runt.

Du kan enkelt fylla på med extra surf via Mitt3 eller SMS. Kostnaden debiteras på nästa faktura.

Via Mitt3 på webben www.tre.se/mitt3:

  1. Logga in på Mitt3 och klicka på fliken "Abonnemang"
  2. Välj ditt abonnemang, scrolla ner till "Köp" och klicka på "Extra Surf"
  3. Välj önskad mängd och bekräfta genom att klicka på "Köp"

Via SMS

Se SMS-koder och priser för 3Extra surf på www.tre.se/extrasurf

Om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri behöver du först kontakta polisen och göra en anmälan. Kontakta sedan oss på Tre så hjälper vi dig vidare.

För att kolla din reparationsstatus kan du enkelt göra det här på vår servicepartners hemsida. Se din reparationsstatus

Du loggar in med ditt ordernummer och ditt postnummer. Ordernumret finner du på din reparationsbekräftelse.

Om du har autogiro och det inte finns några pengar på ditt konto den dag fakturan ska betalas gör vi ytterligare tre försök de kommande tre bankdagarna.

Om dragningen inte lyckas efter dessa tre försök behöver du betala fakturan manuellt. Du kan betala din faktura direkt på Mitt3, gör så här:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj Faktura
  3. Klicka på "Betala nu" vid den faktura du vill betala
  4. Välj kortbetalning eller betalning via Internetbank

Om du upplever att den första fakturan är högre än förväntat kan det bero på någon av orsakerna nedan:

• Byte av abonnemang mitt i månaden

• Köp av förmedlade betaltjänster (t.ex. röstat på Melodifestivalen)

• Använt mobilen utomlands

• Köp av extra surf

• Påminnelseavgift på grund av en försenad betalning förgående månad (60 kr)

Tycker du inte att något av detta förklarar varför din faktura blev högre än väntat? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Börja med att kontrollera:

  • Att det finns surf kvar på abonnemanget via Mitt3
  • Mobildata är påslaget i mobilens inställningar
  • Dataroaming är påslaget i mobilens inställningar

Om inställningarna ovan stämmer, men du fortfarande inte kan surfa, behöver du:

  • Nollställa nätverksinställningarna i mobilen
  • Söka nät manuellt i mobilen

Behöver du hjälp med hur du gör, följ våra mobilguider för:

Om du fortfarande inte kan surfa med din mobil utomlands är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Våra bästa erbjudanden hittar du på vår hemsida www.tre.se/erbjudanden, i våra 3Butiker eller om du ringer oss på 0735 300 630 så hjälper vi dig.

Du kan enkelt vidarekoppla samtal direkt från din mobil. I vårt 3Community hittar du en guide för hur du vidarekopplar samtal

För att öppna ditt abonnemang igen behöver du kontakta kundservice på 0735 300 400 (öppet mån-fre 08:00 - 20:00, lör-sön 10:00 - 19:00) eller besök din närmsta 3Butik

Gör så här:

  1. Skapa ett Mitt3-konto genom att logga in direkt med mobilt BankID. Tjänsten är kostnadsfri.
  2. Har du inte mobilt BankID kan du skapa ett Mitt3-konto genom att registrera dig som betalningsansvarig eller användare. Till registreringen för att skapa Mitt3-konto

I vår 3Community finns tips på vad du kan göra på Mitt3. Till guiden för att komma igång med Mitt3