Gå till innehållet

Support

Hur kan vi hjälpa dig

Frågor om abonnemang & tjänster.

Nummerflytten påbörjas så fort du börjar använda ditt nya abonnemang. Flytten kan ta ca 5-6 arbetsdagar.

Vi har samlat information om nummerflytt för dig som vill veta mer eller ha hjälp med en pågående nummerflytt/portering.

Klicka på länken så hittar du alla priser och villkor. Till Priser och villkor

Du kan enkelt fylla på med extra surf via Mitt3 eller SMS. Kostnaden debiteras på nästa faktura.

Via Mitt3 på webben Mitt3:

  1. Logga in på Mitt3 och klicka på fliken "Abonnemang"
  2. Välj ditt abonnemang, scrolla ner till "Köp" och klicka på "Extra Surf"
  3. Välj önskad mängd och bekräfta genom att klicka på "Köp"

Gör så här för att beställa ett nytt SIM-kort direkt via Mitt3:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj "Abonnemang"
  3. Scrolla ner till "Beställ/Aktivera SIM-kort"
  4. Klicka på "Beställ nytt SIM-kort"

Om du inte har tillgång till Mitt3 kan du beställa ett nytt SIM-kort via kundservice eller i någon av våra 3Butiker. Att beställa ett nytt SIM-kort till ett befintligt abonnemang är kostnadsfritt. Här hittar du närmaste 3Butik

Klicka på länken så hittar du alla priser och villkor. Till Priser och villkor

Du hittar både PIN och PUK-kod på baksidan av plastkortet som ditt SIM-kort satt i när du fick det. Du kan även se din PUK-kod på Mitt3.

Gör så här:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Klicka på fliken ""Abonnemang"" och välj ditt abonnemang
  3. Högst upp hittar du din PUK-kod

Tips! Har du glömt PIN-koden kan du slå in fel PIN-kod tre gånger, sedan får du ange PUK-koden och därefter får du välja en ny fyrsiffrig PIN-kod. Tre har inte möjlighet att se din PIN-kod.

Du kan enkelt administrera dina tillvalstjänster på Mitt3 på webben eller via Mitt3-appen.

Gör så här:
  1. Logga in på Mitt3 och klicka på fliken "Abonnemang"
  2. Välj ditt abonnemang och scrolla ner till "Dina tjänster"
  3. Klicka på "Köp" om du vill lägga till en tjänst eller "Avbeställ" om du vi ta bort en tjänst
Är du företagskund?

Som firmatecknare eller administratör med fullmakt för abonnemangsändringar kan du lägga till eller ta bort tjänster på företagets abonnemang. Logga in på Mitt3 eller kontakta företagskundservice för att få hjälp.

Vi får information via SPAR-registret om kunder som avlidit. Baserat på denna information skickar vår kundservice ett brev till dödsboadressen med abonnemangsinformation samt vilka möjligheter som finns om närstående önskar behålla nummer eller abonnemang. Om närstående inte önskar ta över abonnemang avslutas samtliga tjänster ca. 60 dagar efter vår kännedom om dödsfallet.

Vill du skynda på en överlåtelse eller nummerflytt? Om närstående inte har fått brev, men önskar påbörja ett ärende för överlåtelse eller nummerflytt direkt så går det bra. Ansök via vår blankett.

Avsluta snarast? Kontakta oss så hjälper vi dig.

Avliden abonnemangsanvändare (ej den som står på abonnemanget, till exempel användare 3Samla). Tre får ingen information gällande avlidna abonnemangsanvändare som nyttjar en kunds abonnemang. Närstående uppmanas att kontakta Tres kundservice för frågor och hjälp med eventuellt avslut, överlåtelse eller nummerflytt.

Reser du inom EU/EES? Då behöver du inte göra något, här surfar du precis som hemma.

Reser du utanför EU/EES? Stäng av dataroaming under inställningar i din mobil om du vill undvika extra kostnader. WiFi kommer fungera precis som vanligt. Se utlandsprislistan för att se vad det kostar att använda mobilen i landet som du ska till.

Om du har 3Världen aktiverat på ditt abonnemang surfar du som hemma i 80 länder. Så om du befinner dig i ett 3Världen land behöver du inte stänga av roaming. Se vilka länder som ingår i tilläggstjänsten 3Världen

Med 3Surfpass får du som kund ett förmånligt paketpris på surf.

Om du loggar in på Mitt3 kan du enkelt hålla koll på ditt användande och redigera nivån på ditt kostnadstak för surf.

Börja med att kontrollera:

  • Att det finns surf kvar på abonnemanget via Mitt3
  • Mobildata är påslaget i mobilens inställningar
  • Dataroaming är påslaget i mobilens inställningar

Om inställningarna ovan stämmer, men du fortfarande inte kan surfa, behöver du:

  • Nollställa nätverksinställningarna i mobilen
  • Söka nät manuellt i mobilen

Behöver du hjälp med hur du gör, följ våra mobilguider för:

Om du fortfarande inte kan surfa med din mobil utomlands är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Beroende på vart du reser behöver du tänka på några saker, vi har listat det viktigaste här nedan:

Reser du inom EU/EES?

Aktivera roaming för att kunna använda din mobil precis som hemma. Så här gör du som har IOS eller Android.

3Hemtelefon är ett nationellt abonnemang och fungerar inte utomlands.

Reser du utanför EU/EES?

  • Om du har 3Världen aktiverat på ditt abonnemang surfar du som hemma i 80 länder

  • Våra abonnemang har ett inbyggt kostnadstak, vilket gör att kostnaden för surf aldrig kan överstiga det belopp som ditt abonnemang är inställt på. Du kan se, ändra och tar bort kostnadstaket på Mitt3

  • Stäng av 3Svar för att undvika kostnader för eventuella röstmeddelanden

I utlandsprislistan ser du vad det kostar att använda mobilen i landet som du ska till. Sök efter priser i utlandet

Om du vill avsluta ditt abonnemang rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice på 0735 300 400 eller 300 från en 3Mobil. I samtal med vår abonnemangsavdelning kommer du få information om när abonnemanget kan avslutas och när du har möjlighet att flytta ut ditt nummer.

Bindningstid

Du kan enkelt se din bindningstid på Mitt3.

  1. Logga in på Mitt3
  2. Klicka på fliken "Abonnemang" och välj ditt abonnemang. Högst upp hittar du slutdatum för din bindningstid och om abonnemanget går att förlänga.

Du kan även se din bindningstid i Mitt3-appen under "Abonnemang".

Uppsägningstid

Tänk på att du alltid har en (privatkund) eller en/tre månaders uppsägningstid (företagskund) från det datum som du vill avsluta ditt abonnemang.

Mitt3 kan du se vad ditt abonnemang har för namn och hur lång din uppsägningstid är.

Obundet abonnemang

Om du har ett obundet abonnemang har du ingen bindningstid, utan endast uppsägningstid (exempelvis 3Flexibel) Vill du däremot förnya ditt abonnemang så går det bra att göra här på tre.se. Tänk på att välja "fortsätt med mitt nummer hos Tre" när du handlar.

Till våra erbjudanden

Till våra erbjudanden för företag

Du kan ansöka om en överlåtelse med hjälp av BankID på vår sida för överlåtelse

Det finns olika sätt att fylla på ditt kontantkort. Så här fyller du på med nytt värdebevis

Du kan enkelt hitta dina avtal via Mitt3 på webben.

Gör så här:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj fliken "Abonnemang" och klicka på "Avtal"
  3. Klicka på "Se dina avtal" under rubriken "Sammanställning av dina avtal"

Under bindningstid Om du har bindningstid kvar på ditt abonnemang kan du byta till en abonnemangsform med samma eller högre månadskostnad. När du har bytt upp ditt abonnemang går det inte att byta tillbaka till den ursprungliga abonnemangsformen.

Ingen bindningstid Om du inte har någon bindningstid kvar på ditt abonnemang, eller har ett obundet abonnemang, kan du byta till vilken abonnemangsform du vill av de som vi i dagsläget erbjuder.

Att byta upp i surfmängd går på en gång. Att byta ner i surfmängd tar 30 dagar.

Kontakta vår kundservice, eller gör bytet själv på Mitt3 om du vill göra en ändring.

Du som inte är kund väljer om du vill flytta ditt nuvarande nummer i samband med att du gör din beställning. Om du tecknat ett nytt abonnemang men glömt att bocka i "nummerflytt" kan du beställa det i efterhand.

Du behöver då bara vänta på att SIM-kortet från Tre skickas hem - sen kan du göra en nummerflytt via Mitt3.

Gör så här:
  1. Logga in på Mitt3 och välj fliken "Abonnemang"
  2. Välj abonnemanget som du vill flytta numret till
  3. Under rubriken "Inställningar" väljer du "Nummerflytt och nummervisning"

Fyll i numret som du önskar flytta och bekräfta genom att klicka på "Flytta nummer till Tre".

En nummerflytt tar ca 5-6 arbetsdagar.

Att tänka på innan nummerflytt:
  • Bindningstiden hos din tidigare operatör behöver vara avslutad
  • Abonnemanget hos din tidigare operatör behöver stå i ditt namn
  • Kontantkort hos din tidigare operatör behöver vara registrerat på ditt namn

Gör så här:

  1. Logga in på Mitt3 och se om du har bindningstid kvar hos oss
  2. Har du bindningstid kvar behöver du ringa vår kundservice och avsluta abonnemanget så att ditt nummer kan flyttas och abonnemanget slutfaktureras
  3. Be därefter din nya operatör att flytta numret till dem
  4. Har du ingen bindningstid kvar kan du be din nya operatör att flytta numret och din kvarvarande uppsägningstid slutfaktureras

Från 1 september 2018 säljer vi endast olåsta mobiler från Samsung och Apple. De kan användas med SIM-kort från andra operatörer direkt. Prova en annan operatörs SIM-kort i din produkt innan du beställer upplåsning från Tre.

Mobilen kan låsas upp 12 månader efter inköp och kostar 350 kr.

Om du inte har någon bindingstid kvar på abonnemanget du köpte mobilen med, är det kostnadsfritt att låsa upp den. Du låser upp din mobil via www.tre.se/operatorskoder

För att öppna ditt abonnemang igen behöver du kontakta kundservice på 0735 300 400 eller 300 från en 3mobil, eller besök din närmsta 3Butik

Har du 3Försäkring eller 3Försäkring Express?

Om du har en försäkring behöver du göra en skadeanmälan samt en förlustanmälan via Polisen.

  1. Gör en skadeanmälan via 3Försäkring eller 3Försäkring Express
  2. Följ instruktionerna
  3. Gör en polisanmälan om din mobil blivit stulen eller tappats bort

Gör så här:

  1. Skapa ett Mitt3-konto genom att logga in direkt med mobilt BankID. Tjänsten är kostnadsfri.
  2. Har du inte mobilt BankID kan du skapa ett Mitt3-konto genom att registrera dig som betalningsansvarig eller användare.

Privatkund Till registreringen för att skapa Mitt3-konto privat

Företagskund Till registreringen för att skapa Mitt3-konto för företag

I vår 3Community finns tips på vad du kan göra på Mitt3. Till guiden för att komma igång med Mitt3

Ring 0735 300 400 för att spärra ditt abonnemang direkt. Öppet dygnet runt.

Du kan enkelt vidarekoppla samtal direkt från din mobil. I vårt 3Community hittar du en guide för hur du vidarekopplar samtal

Om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri behöver du först kontakta polisen och göra en anmälan. Kontakta sedan oss. Välj om du är privat- eller företagskund för rätt kontaktuppgifter.

  1. Jag är privatkund
  2. Jag är företagskund

Här kan du läsa mer om bedrägeri och hur du kan skydda dig.

Kontakta oss