Gå till innehållet

Första hjälpen vid säkerhetsbrott

Bedrägerier är en typ av brott som ökar i samhället och tyvärr händer det att andra utger sig för att företräda Tre. Vi hjälper dig på vägen.

Publicerad 2023-12-01 (Uppdaterad 2024-02-12)

Skydda dig mot telefonbedrägerier

Om du blivit utsatt för ett bedrägeri, gör detta:

  • Som privatperson ska du polisanmäla händelsen
  • För bedrägeri av ett företag kan du också anmäla det till Konsumentverket
  • Om du vill spärra ditt Bank-ID, kan din bank hjälpa dig med det

Kontakta vår kundservice om du har fått en faktura från Tre för något som du inte själv har beställt. Vi kan också hjälpa dig om du har blivit av med ditt SIM-kort och behöver hjälp med att spärra det.

Frågor och svar

Om du har blivit drabbad av ett virus måste du göra en fabriksåterställning av din mobil för att bli av med det. Det räcker inte med att starta om telefon eller radera den nedladdade appen. Att fabriksåterställa en mobil varierar beroende på vilket märke du har. Här hittar du guider för både Apple och Samsung.

Kontakta vår kundservice om du behöver hjälp med att göra en fabriksåterställning.

  1. Då ska du i första hand vända dig till företaget som ligger bakom betaltjänsten. Du kan se vilket företag som har debiterat dig under specifikationen på din faktura.
  2. Nästa steg är att kontakta Telekområdgivarna.

Det kan vara svårt att se, men ett sms som innehåller virus kan uppvisa tecken som ovanliga länkar, stavfel eller att det ber dig om personlig information. Var alltid försiktig med sms som uppmanar dig att klicka på en länk eller ladda ner en fil.

Om din mobil har drabbats av ett virus kan du uppleva flera problem, t ex:

  • Din mobil kan bli märkbart långsammare än vanligt
  • Appar kraschar eller inte fungerar som de ska
  • Ökad dataanvändning
  • Oväntade annonser eller pop-ups
  • Obehöriga försök till betalningar eller meddelanden

Om din mobil har blivit drabbad av ett virus ska du kontakta vår kundservice.