Gå till innehållet

Förebyggande säkerhet och åtgärder

Var på din vakt mot bedrägerier via samtal, sms, mejl och webbsidor. Läs våra tips för att hålla dig säker.

Publicerad 2023-12-01 (Uppdaterad 2024-02-12)

Man och två barn sitter i köket, mannen håller i en surfplatta som barnen tittar på.

Vad är phishing och spoofing?

Phishing - är när bedragare via mejl eller sms vill åt dina lösenord eller koder.

Spoofing - är liknande men sker via samtal, där de kan försöka få dig att avslöja känslig info, som Bank-ID-uppgifter, vilket kan leda till bedrägerier i ditt namn.

De vanligaste försöken till bedrägeri

  1. Bluff-sms med en förfalskad länk
  2. Någon ringer upp och utger sig för att representera någon annan
  3. Någon tecknar abonnemang i någon annans namn

För att ha stenkoll på detta och ligga steget före tipsar vi dig att gå in på säkerhetskollen och läsa på.

Frågor och svar

Så viktigt att ligga steget före, tänk på detta:

  • Lägg på om någon ringer upp dig och ber dig använda e-legitimation
  • Lämna bara ut dina personliga uppgifter när det är nödvändiga
  • Skydda din mobil med lösenord
  • Skydda ditt SIM-kort eller e-SIM med PIN-kod
  • Välj komplexa lösenord och koder som inte går att gissa sig till
  • Använd inte samma lösenord på flera platser
  • Dela inte ditt lösenord med någon annan
  • Använd tvåfaktorsautentisering på de platser som erbjuder det
  • Uppdatera din mobil, surfplatta och dator så att du har de senaste säkerhetsuppdateringarna
  • Klicka inte på länkar i sms eller mejl om du inte är säker på att det kommer från en betrodd avsändare
  • Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är beställningar som du själv har gjort
  • Stavfel eller märkligt utseende på ett utskick via post, e-post eller SMS
  • Om det efterfrågas känsliga uppgifter som inloggningsuppgifter eller kortuppgifter
  • Om jag blir ombedd att identifiera mig med bankID, bankdosa eller lämna ut känsliga uppgifter. Ingen seriös aktör skulle be dig om kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter via telefon, sms eller genom ett besök hemma hos dig
  • Om kommunikationen kommer från ett företag som Tre inte arbetar med. Har du blivit uppringd av en säljare och vill säkerställa att det är en partner till Tre, kan du se om företaget finns med i vår lista över partners för telefonförsäljning.

Då ska du vidarebefordra det till nummer 7726.

Då hjälper du oss och andra operatörer att samla information om dessa sms. Detta gör det möjligt för oss att blockera dessa meddelanden och förhindra att de når fler personer.

Att vidarebefordra sms till 7726 är kostnadsfritt, bara att rapportera och bidra till ett gott samarbete.