Gå till innehållet

Superentreprenörerna som går stärkta ur krisen

Hur kan man som företagare vända en motgång till framgång? Framstående entreprenörerna och Tre Företagskunderna Joceline Akgün, VD för Creative Headz, och Pontus Frithiof, stjärnkock och krögare, delar med sig av sina värsta stunder och hur de gjorde för att gå starkare ur krisen.

Publicerad 2021-05-17

Joceline Akgün VD på Creative Headz och Pontus Frithiof restaurangentreprenör sitter i en trappa som finns i 3Huset i södra Stockholm

Ingen företagare är immun mot motgångar, inte ens de mest lyckade superentreprenörerna. Det som i stället särskiljer dem är att de sällan eller aldrig ger upp och att de lyckas se svårigheter som ett tillfälle att dra lärdom av. Två sådana personer är Tre Företagskunderna Joceline Akgün som är VD för frisörkedjan Creative Headz och Pontus Frithiof, VD för restauranggruppen By Pontus Frithiof.

– Som entreprenör har du motgångar varje dag. Man måste lära sig allt genom den hårda skolan, för annars uppskattar man inte heller det man byggt upp, säger Joceline Akgün. Hon driver Creative Headz tillsammans med sin syster Nathalie Akgün och sammanlagt har de 13 salonger i Stockholm och Göteborg. Deras mål är kaxigt, men inte ouppnåeligt: att bli största hårklippningskedjan i Skandinavien. Men med sådana ambitioner kommer också växtvärk. Under sju månader mellan 2018–2019 gick kedjan från fem till tio salonger och det blev en tuff erfarenhet.

– Jag skulle säga att motgångarna mitt i vår tillväxtresa bottnade i brist på kunskap. Vi garderade bemanningen, men vi mäktade inte med i samma takt bakom kulisserna utan satt fortfarande med manuell handpåläggning när det gällde ekonomin. Helt plötsligt behövdes ett HR-system och en telefonväxel – vilken är bäst och hur bygger man en sådan? Kan våra samarbetspartner leverera i den takt som behövs? Det är enkla frågor men som blev oerhört påtagliga när bolaget gick från litet till större på så kort tid, säger hon.

Pontus Frithiof öppnade sin första krog som 26-åring 1999.

Restaurangbranschen är erkänt tuff att verka i och han konstaterar att ”motgångarna har varit några stycken så klart”

– Det som drabbar mig hårdast är om vi inte lyckas med personalen och att sätta ihop de olika teamen rätt. Det kan oftast inte skyllas på någon annan än en själv, men jag mår i regel inte dåligt av motgångar – mer än de ekonomiska, säger han. Ett av de värre exemplen på det är när hans restaurang Pontus by the Sea var en hårsmån från konkurs runt åren 2004–2005. Anledningen var ett upprivet hyresavtal och en chockhöjning av hyran i kombination med att han precis gjort betydande investeringar i lokalerna.

– Jag pressades att skriva på det nya avtalet, men vi klarade inte av de nya villkoren. Till slut fanns det ingen annan utväg än konkurs. Det var natt när jag mejlade beskedet till styrelsen, men redan halv sju på morgonen ringde Sven Hagströmer med en idé om hur vi skulle lösa krisen, säger han. Hagströmer gick in som delägare med villkor om att de skulle få förhandla om hyresavtalet. Pontus by the Sea räddades inte bara, utan kom också att bli en av Sveriges lönsammaste restauranger och sju år senare kunde de sälja verksamheten med stor framgång. Lärdomen blev att omge sig med kompetens och att ta hjälp av andra.

– Jag började som ganska ung och eftersom jag var duktig på hantverket trodde jag också att jag var duktigt på allt annat. Jag hade rådgivare, men jag lyssnade inte på dem för jag visste bäst själv. Men det går inte att kunna allt själv, säger han. Även om uppoffringarna var stora för Joceline Akgün tycker hon att det var fantastiskt att se hennes och systerns dröm bli verklighet. Det finns därför ingen tvekan i hennes röst när hon säger att hon skulle göra om det igen.

Viljan är stark & våga ta hjälp

– Det har lärt mig att jag är starkare än vad jag trodde och att om bara viljan finns så löser man alla problem, små som stora. Men det tar tid och energi att härda ut under vägen. Jocelin Akgün berättar att hon numera är både tryggare i sig själv och i rollen som ledare. Liksom Pontus Frithiof har hon också lärt sig att släppa på kontrollen och ta hjälp av andra.

– Jag och min syster är jävligt duktiga på det vi gör, men det är också viktigt att ha koll på sina begränsningar och ta in hjälp för att kunna räcka till, säger hon. För Joceline Akgün och Pontus Frithiof har det senaste året varit ett stålbad. Båda verkar i branscher som har drabbats hårt av coronakrisen, men att ge upp har förstås aldrig föresvävat någon av dem. I stället satsar Pontus Frithiof på förnyelse och det handlar om en möjlighet som faktiskt uppkommit på grund av pandemin.

– Vi öppnar en ny restaurang den 26 augusti som heter La Tour. Tanken är att ta serviceupplevelsen till en ny nivå med en gastronomisk concierge som ska ha kunden i fokus, säger han. Syskonen Akgün har fått bromsa lite, men ambitionsnivå ligger fortfarande kvar.

– Vi är fortfarande mitt i pandemin så det är svårt att säga var vi är på väg, men förhoppningsvis fortsätter vår expansionsresa. Vi tror fortfarande att ”the sky is the limit” oavsett vad vi vill göra, säger Joceline Akgün.

Pontus Frithiofs tre bästa entreprenörsråd

  • Ha bra rådgivare och kompetens runt omkring dig – och lyssna på dem
  • Lägg tid på rekrytering, lägg tid på personalen. Entusiasmera dem, men ställ också krav
  • Ge aldrig upp

Joceline Akgüns tre bästa entreprenörsråd

  • Allting löser sig så länge du har viljan
  • Gör det du är bäst på, delegera bort det du inte kan för det dödar din vilja att utvecklas framåt
  • Ju mer strukturerad du är, desto enklare blir din resa. Det är supertråkigt, men viktigt

Fler artiklar

Kvinna i brunt hår och svart tröja tillsammans med man i blå pull-over och orange glasögon fotade mot en vit vägg.

Möt Beleco

Grundarna Marie och Sebastian Rudenstam delar med sig av ett entreprenörskap som bidrar till en mer hållbar värld genom att förändra människors beteende och konsumtion.

Kvinna i grå tröja och man i kavaj står mot en vit vägg (förgrunden). Skohylla med olika skor i bakgrunden.

Tre möter Flattered

Följ med när Tre möter Flattered som är ett skoföretag med skandinaviska rötter och globala ambitioner. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell berättar om resan från idé till att erövra skovärlden.

Två kvinnor i ljusa kläder sitter på varsin stol vid ett runt bord. De tittar på varandra. I bakgrunden sitter en hylla på väggen med olika tyger. Ljus bakgrund.

Vi gör i princip allt i mobilen – fantastiskt verktyg!

De var jobb-soulmates på inredningsmagasin som sa upp sig tillsammans – för att satsa allt på en ekologisk affärsidé. Nu siktar Midnatt på att bli den självklara destinationen för sängkläder och hemtextilier i mellanprisklassen på nätet.