Support
Hur kan vi hjälpa dig
Frågor om faktura & betalning.
Kan jag få min faktura via mail?
Nej, inte i dagsläget - men vi jobbar på att lösa det! Tillsvidare hittar du din faktura i PDF-format på Mitt3.
Så tyder du din faktura.
Vi har skapat en guide som gör det enklare att gå igenom din faktura. Du hittar den här.
Hur anmäler jag autogiro?
Privatkunder eller kunder med enskild firma ansöker om autogiro direkt via Mitt3.
- Logga in på Mitt3
- Välj Inställningar
- Under Fakturainställningar ändrar du Betalmetod till Autogiro
- Ange bank, clearing- och kontonummer samt välj aviseringsmetod SMS-notifiering
- Gå vidare för att slutföra autogiroanmälan med BankID
Har du inte BankID kan du ansöka om autogiro via din bank.
Tänk på att bankkontot och abonnemanget behöver vara registrerat på samma person- eller organisationsnummer för att ansökan ska bli godkänd.
Aktiebolag och övriga företag.
Ladda hem, fyll i och skicka in autogiroansökan till oss på nedan adress:
Tre
Hi3G Access AB
Box 7012
121 07 Stockholm
Avisering.
Aktiebolag, handelsbolag och övriga bolagsformer som ansöker om autogiro får fortsatt avisering via pappersfakturan från Tre, med en avgift på 49 kr/mån. För att undvika fakturaavgiften, ändra till autogiro med SMS-notifiering. Det gör du enkelt inne i Mitt3.
Hur ansöker jag om e-faktura?
Du ansöker om e-faktura via din internetbank.
- Logga in på din internetbank
- Gå in på sidan där du betalar dina fakturor
- Sök på "Hi3G Access AB" för att hitta Tre
- Skriv in ditt kundnummer (11 siffror) som du hittar på din faktura eller på Mitt3
Tänk på att första E-fakturan dyker upp tidigast månaden efter att det blev aktiverat.
Bankkontot och abonnemanget behöver vara registrerat på samma person- eller organisationsnummer för att ansökan ska bli godkänd.
Om du har uppdelad fakturering fördelad på olika kostnadsställen/kundkonton så kommer ändringen till e-faktura att appliceras på samtliga av dessa. Det går alltså inte att blanda e-faktura med andra faktureringsmetoder. Gäller ej enskilda firmor.
Varför är min faktura högre än väntat?
Om du upplever att den första fakturan är högre än förväntat kan det bero på någon av orsakerna nedan:
- Byte av abonnemang mitt i månaden
- Köp av förmedlade betaltjänster (t.ex. röstat på Melodifestivalen)
- Använt mobilen utomlands
- Köp av extra surf
- Påminnelseavgift på grund av en försenad betalning förgående månad (60 kr)
Tycker du inte att något av detta förklarar varför din faktura blev högre än väntat? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Slutfaktura från Tre, hur tolkar jag den?
Vi har skapat en guide som gör det enklare att gå igenom din faktura. Du hittar den här. Till fakturaguiden.
Hur betalar jag fakturan?
Du kan betala din faktura manuellt via din bank, via Mitt3 eller genom E-faktura/Autogiro.
Gör så här för att betala via Mitt3:
- Logga in på Mitt3
- Välj Faktura
- Klicka på "Betala nu" vid den faktura du vill betala
- Välj kortbetalning, swishbetalning eller betalning via Internetbank
Hur avslutar jag autogiro eller e-faktura?
Om du inte vill betala via autogiro eller e-faktura tar du enkelt bort ditt medgivande via din internetbank.
Om du har avslutat ditt/dina abonnemang hos oss så avslutas ditt Autogiro/E-faktura automatiskt. Den sista fakturan skickas alltid per post.
Vad gör jag om en autogirodragning inte kunde genomföras?
Om du har autogiro och det inte finns några pengar på ditt konto den dag fakturan ska betalas gör vi ytterligare tre försök de kommande tre bankdagarna.
Om dragningen inte lyckas efter dessa tre försök behöver du betala fakturan manuellt. Du kan betala din faktura direkt på Mitt3, gör så här:
- Logga in på Mitt3
- Välj Faktura
- Klicka på "Betala nu" vid den faktura du vill betala
- Välj kortbetalning eller betalning via Internetbank
Jag har bytt bank, hur fortsätter jag betala med autogiro?
Informera din nya bank att du har medgivande till autogiro så hjälper banken dig att flytta över medgivandena till ditt nya bankkonto.
Jag vill beställa en fakturakopia, hur gör jag?
Du kan se dina 18 senaste fakturor via Mitt3 i .pdf-format.
Gör så här:
- Logga in på Mitt3
- Välj Faktura
- Klicka på "Visa faktura" på den faktura du vill se över
Försenad inbetalning, hur påverkas jag och hur gör jag?
Om du missat att betala fakturan skickas det en påminnelsefaktura efter några dagar. Du debiteras 60 kr i påminnelseavgift på nästa månadsfaktura. Om påminnelsen inte betalas kan abonnemanget spärras för användning tills vi har mottagit betalningen, en avgift på 195 kr tillkommer.
Du kan logga in på Mitt3 och betala direkt med kort. Du behöver ha kortnummer, CVC-kod och kortets giltighetsdatum tillgängligt.
Gör så här:
- Logga in på Mitt3
- Välj Faktura
- Klicka på "Betala nu" på den faktura du vill betala
- Välj Swish- eller kortbetalning
Har min betalning kommit fram?
Om fakturan står som Betald på Mitt3 har vi mottagit den. OBS! Om du precis genomfört betalningen kan det dröja upp till 24 timmar innan det ändras på Mitt3.
Mitt abonnemang har spärrats på grund av obetald faktura, när släpps spärren?
Om ditt abonenmang har spärrats på grund av en obetald faktura släpps spärren först när din betalning har inkommit till oss. Du kan betala din faktura direkt via Mitt3.
För att betala din faktura via Mitt3 gör du så här:
- Logga in på Mitt3
- Välj fliken faktura
- Klicka på betala nu på den fakturan du vill betala
- Välj Swish- eller kortbetalning
Observera att du måste vara inloggad som betalansvarig för att kunna betala din faktura via Mitt3. Observera även att om du har betalat in din fakutra med bankgiro kan det ta cirka 3 bankdagar innan din betalning når mottagaren.
Jag ska flytta, hur anmäler jag adressändring?
Har du flyttat? För att säkra att dina framtida beställningar och fakturor skickas till rätt adress behöver du göra en adressändring. Det kan du göra här [https://www.adressandring.se/]
Vill du att vi skickar din faktura till en annan adress? Du kan enkelt ändra din faktureringsadress direkt via Mitt3 på webben.
Gör så här:
-
Klicka på fliken "Visa alla faktura" och sedan till "Gå till fakturainställningar"
-
Under rubriken "Fakturaadress", klicka på "Ändra" och ange din nya adress
-
Bekräfta genom att klicka på "Spara ändringar"
Utsatt för bedrägeri, vad gör jag?
Om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri behöver du först kontakta polisen och göra en anmälan. Kontakta sedan oss. Välj om du är privat- eller företagskund för rätt kontaktuppgifter.
Kontakta oss

3Världen Företag
Med tjänsten 3Världen Företag surfar och ringer du till samma pris som inom Sverige i 80 länder. Vid 24 månaders bindningstid ingår dessutom 10 samtalstimmar och 3000 SMS/mån från Sverige till alla 3Världen- och EU/EES-länder.

WiFi-samtal
Använd WiFi-samtal på platser där du saknar mobiltäckning men har tillgång till WiFi.