Tillgänglighetsredogörelse för tre.se, Mitt3 och 3Community
På Tre vill vi att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster på ett enkelt, tryggt och självständigt sätt. Därför arbetar vi aktivt med att säkerställa att tre.se, Mitt3-appen och 3Community är tillgängliga och användbara för alla oavsett funktionsförmåga.
Sedan den 28 juni 2025 omfattas Tres webbplats och app av lagkrav som rör tillgänglighet för bland annat e-handel och telekomtjänster. I denna redogörelse beskriver vi hur vi lever upp till kraven i lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.
Denna redogörelse gäller för följande tjänster:
- tre.se – vår publika webbplats där privatpersoner kan jämföra, beställa och hantera abonnemang och produkter, logga in till Mitt3 och kontakta kundservice.
- Mitt3 – tillgänglig via både webbläsare och app (iOS och Android), där inloggade kunder kan hantera abonnemang och följa dataförbrukning.
- 3Community – vårt webbaserade forum där kunder kan ställa frågor, söka information, få hjälp från andra användare och moderatorer.
Tillgänglighet på tre.se, Mitt3 och 3Community
Vår webbsida och app är utvecklade med fokus på att uppfylla de krav som ställs i lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Det innebär bland annat att vi arbetar utifrån den europeiska tillgänglighetsstandarden EN 301 549 (v. 3.2.1) och de bakomliggande principerna i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2 nivå AA.
Vi har särskilt säkerställt tillgänglighet i våra mest centrala användarflöden – såsom att beställa abonnemang, logga in och hantera sitt abonnemang – och vi arbetar löpande med att alltid optimera tillgängligheten i alla delar av vår webbsida och app.
Vi fortsätter att utveckla våra tjänster med målet att alla användare, oavsett behov, ska kunna använda dem på ett enkelt och självständigt sätt.
Så arbetar vi med tillgänglighet
Vi har låtit en extern byrå genomföra oberoende granskningar av tre.se, 3Community och Mitt3.
Tillgänglighet är en integrerad del av vårt kvalitetsarbete. Vi:
- Utbildar redaktörer, utvecklare och designers i tillgänglighetsprinciper
- Samarbetar med externa experter för granskning och revision
- Kvalitetssäkrar nya funktioner innan lansering
- Följer principen om universell utformning digitala lösningar som fungerar för alla
Kontakt
Om du har svårt att använda tre.se, Mitt3 eller 3Community eller vill rapportera ett tillgänglighetsproblem är du välkommen att kontakta oss. tillganglighet@tre.se
Beskriv gärna vilken sida eller funktion det gäller, så hjälper vi dig så snart vi kan.
Redogörelsen senast uppdaterad juni 2025.