Reparation

Här hittar du information om vad du kan göra om din mobil eller ditt bredband har slutat att fungera.

Här får du hjälp med

  • Felsökning
  • 3Försäkring
  • Skadeanmälan
  • Kostnad för reparation
  • Lämna in din produkt
  • Frågor och svar

Till mobilt bredband

Börja med att göra en felsökning

Har du fått fel på din telefon eller ditt modem? Testa att göra en felsökning på mobilen innan du skickar in den för reparation. Här hittar du också tips för att få en snabbare och stabilare uppkoppling på ditt bredband.

En felsökning brukar lösa det mesta men om problemet inte försvinner när du gjort en felsökning kan du skicka in din hårdvara på reparation till oss. Oavsett om du har garantitid kvar eller inte hjälper vi gärna till med din reparation.

För dig med 3Försäkring

Har du en 3Försäkring? Innan du vänder dig till en 3Butik behöver du göra en skadeanmälan. Denna måste vara godkänd för att vi ska kunna hjälpa dig med reparationsordern. I nästa steg ser du hur du gör en skadeanmälan.

Gör en skadeanmälan

Har du 3Försäkring behöver du göra en skadeanmälan och få den godkänd innan du lämnar in produkten för reparation.

  1. Surfa in på www.treforsakring.se
  2. Välj typ av produkt som är skadad och följ instruktionerna
  3. Gör en polisanmälan om din mobil blivit stulen

Kostnad för reparation

Om verkstaden inte hittar något fel eller om skadan inte omfattas av garantin får du ett kostnadsförslag. Verkstaden kontaktar dig via SMS eller e-post.

Beskrivning Pris
Fel som kan repareras inom garantin 0 kr
Skador som inte omfattas av garantin Kontakta oss för kostnadsförslag*
Undersökningsavgift 350 kr

* Priserna varierar beroende på skadans typ och omfattning.

Lämna in din produkt

  • Besök din närmsta 3Butik för att få hjälp att lämna in produkten.
    - Ta med din produkt, alla abonnemangsuppgifter och en giltig legitimation så hjälper vi dig.
    - För dig som har 3Försäkring är det viktigt att göra en skadeanmälan och få den godkänd innan du vänder dig till butiken.
    - När reparationen är klar får du ett SMS eller e-post om att produkten är färdig att hämtas i butiken.

eller 

  • Kontakta 3Kundservice för hjälp med en reparationsorder via post.
    - En reparation tar cirka 14 dagar från att du skickar in din produkt.
    - Din mobil eller bredbandsprodukt skickas tillbaka hem till dig via postförskott när reparationen är klar. Du får ett SMS eller e-post när paketet har skickats.

Ska du reparera en iPhone eller iPad med iOS 7 eller senare behöver du stänga av Hitta min iPhone innan produkten lämnas in. Vi rekommenderar att du gör en säkerhetskopia på din produkt innan den lämnas in för service. Osäker på hur du gör?
Kolla in våra mobilguider

Vanliga åtgärder

Mobiltelefon - Försämrad batteritid

  • Har problemet startat i samband med att en ny app installerats? Testa att avinstallera de fem senast nedladdade apparna. I många telefoner går det att se hur mycket batteri en viss app har förbrukat, denna information hittar du i telefonens inställningar.
  • Prova att göra en återställning av telefonen utan att ladda in en säkerhetskopia. Fungerar det bättre kan det vara en eller flera appar som är orsaken till problemet.
Mobiltelefon - Försämrad batteritid

Mobiltelefon - Telefonen startar inte

Det kan bero på att telefonen är helt urladdad.

  • Låt telefonen ligga på laddning minst en timme – Är telefonen helt urladdad kan det ta tid innan telefonen börjar indikera att den laddas.
  • Prova även med en annan laddare om det inte ger effekt för att utesluta om det är laddaren som är trasig.
Mobiltelefon - Telefonen startar inte

Mobiltelefon - Telefonen hänger sig eller är långsam

Är det många processer (appar) som körs samtidigt kan telefonen upplevas som seg. Desto fler appar som är aktiva i bakgrunden desto större sannolikhet att telefonen kan upplevas som seg eller att den hänger sig.

  • Se över vilka appar som kan använda bakgrundsuppdatering.
  • Prova att göra en återställning av telefonen utan att ladda in en säkerhetskopia. Fungerar det bättre kan det ha varit en eller flera appar som orsakat problemet.
Mobiltelefon - Telefonen hänger sig eller är långsam

Mobiltelefon - Samtalsproblem

Detta kan vara platsberoende då samtalskvaliteten kan variera utifrån hur täckningen är.

  • Kontrollera om problemet upplevs på specifika platser eller är om det är oavsett plats. Uppstår problemet bara på vissa platser är täckningen en möjlig felkälla.
  • Se över om det är en pågående driftstörning i området.
Mobiltelefon - Samtalsproblem

Jag har ett skärmskydd/skal på min telefon/platta, hur ska jag göra med det?

Ta av skal och skärmskydd innan du skickar in din produkt. Skärmskydd tas bort i samband med service.
Jag har ett skärmskydd/skal på min telefon/platta, hur ska jag göra med det?

Hur lång tid tar en reparation?

Upp till 14 dagar.
Hur lång tid tar en reparation?

Jag har fått en undersökningskostnad på min serviceorder. Vad är det?

När verkstaden inte har kunnat hitta felet på din produkt eller att ett kostnadsförslag avböjs/inte besvaras tillkommer en kostnad. Kostnaden avser en serviceavgift för att en tekniker har undersökt din produkt samt frakt.
Jag har fått en undersökningskostnad på min serviceorder. Vad är det?