Gå till innehållet

Support.

Hitta svaren bland våra vanliga frågor

Abonnemang & tjänster

Frågor om abonnemang & tjänster.

Gör så här för att beställa ett nytt SIM-kort direkt via Mitt3:

  • Logga in på Mitt3
  • Välj "Abonnemang"
  • Scrolla ner till "Beställ/Aktivera SIM-kort"
  • Klicka på "Beställ nytt SIM-kort"

Om du inte har tillgång till Mitt3 kan du beställa ett nytt SIM-kort via kundservice eller i någon av våra 3Butiker. Att beställa ett nytt SIM-kort till ett befintligt abonnemang är kostnadsfritt. Här hittar du närmaste 3Butik

Gör så är för att aktivera ditt nya SIM-kort via Mitt3.

  • Logga in på Mitt3
  • Välj Abonnemang
  • Scrolla ner på sidan till "Beställ/Aktivera SIM-kort"
  • Fyll i ditt nya SIM-kortsnummer.

SIM-kortsnumret är 19-siffrigt och du hittar det på baksidan av SIM-kortet eller på följebrevet.

Om du inte har tillgång till Mitt3 kan du få hjälp med aktivering via kundservice eller i någon av våra butiker. Att aktivera ett nytt SIM-kort för ett befintligt abonnemang är kostnadsfritt.

Du kan enkelt fylla på med extra surf via Mitt3 eller SMS. Kostnaden debiteras på nästa faktura.

Via Mitt3 på webben Mitt3:

  • Logga in på Mitt3 och klicka på fliken "Abonnemang"
  • Välj ditt abonnemang, scrolla ner till "Köp" och klicka på "Extra Surf"
  • Välj önskad mängd och bekräfta genom att klicka på "Köp"

Via SMS

Se SMS-koder och priser för 3Extra surf på www.tre.se/extrasurf

Du hittar både PIN och PUK-kod på baksidan av plastkortet som ditt SIM-kort satt i när du fick det. Du kan även se din PUK-kod på Mitt3.

Gör så här:

  • Logga in på Mitt3
  • Klicka på fliken ""Abonnemang"" och välj ditt abonnemang
  • Högst upp hittar du din PUK-kod

Tips! Har du glömt PIN-koden kan du slå in fel PIN-kod tre gånger, sedan får du ange PUK-koden och därefter får du välja en ny fyrsiffrig PIN-kod. Tre har inte möjlighet att se din PIN-kod.

Har du flyttat? För att säkra att dina framtida beställningar och fakturor skickas till rätt adress behöver du göra en adressändring. Det kan du göra här https://www.adressandring.se/

Vill du att vi skickar din faktura till en annan adress? Du kan enkelt ändra din faktureringsadress direkt via Mitt3 på webben.

Gör så här:

  • Logga in på Mitt3

  • Klicka på fliken "Faktura" och sedan "Fakturainställningar"

  • Under rubriken "Fakturaadress", klicka på "Redigera" och ange din nya adress

  • Bekräfta genom att klicka på "Spara ändringar"

Du kan enkelt administrera dina tillvalstjänster på Mitt3 på webben eller via Mitt3-appen.

Gör så här:
  • Logga in på Mitt3 och klicka på fliken "Abonnemang"
  • Välj ditt abonnemang och scrolla ner till "Dina tjänster"
  • Klicka på "Köp" om du vill lägga till en tjänst eller "Avbeställ" om du vi ta bort en tjänst
Är du företagskund?

Som firmatecknare eller administratör med fullmakt för abonnemangsändringar kan du lägga till eller ta bort tjänster på företagets abonnemang. Logga in på Mitt3 eller kontakta företagskundservice för att få hjälp.

Kontakta vår kundservice om du behöver hjälp med att avsluta eller överlåta abonnemang som tillhör anhörig som gått bort.

Här har vi samlat allt som är bra att veta om utland

Beroende på vart du reser behöver du tänka på några saker, vi har listat det viktigaste här nedan:

Reser du inom EU/EES?

Aktivera roaming för att kunna använda din mobil precis som hemma. Så här gör du som har en iPhone, Samsung, Sony samt övriga tillverkare.

Lista över länder som ingår i EU/EES.

3Hemtelefon är ett nationellt abonnemang och fungerar inte utomlands.

Reser du utanför EU/EES?

  • Om du har 3Världen aktiverat på ditt abonnemang surfar du som hemma i 80 länder

  • Med 3Surfpass får du som kund ett förmånligt paketpris på surf

  • Våra abonnemang har ett inbyggt kostnadstak, vilket gör att kostnaden för surf aldrig kan överstiga det belopp som ditt abonnemang är inställt på. Du kan se, ändra och tar bort kostnadstaket på Mitt3

  • Stäng av 3Svar för att undvika kostnader för eventuella röstmeddelanden

I utlandsprislistan ser du vad det kostar att använda mobilen i landet som du ska till. Sök efter priser i utlandet

Reser du inom EU/EES? Då behöver du inte göra något, här surfar du precis som hemma.

Reser du utanför EU/EES? Stäng av dataroaming under inställningar i din mobil om du vill undvika extra kostnader. WiFi kommer fungera precis som vanligt. Se utlandsprislistan för att se vad det kostar att använda mobilen i landet som du ska till.

Om du har 3Världen aktiverat på ditt abonnemang surfar du som hemma i 80 länder. Så om du befinner dig i ett 3Världen land behöver du inte stänga av roaming. Se vilka länder som ingår i tilläggstjänsten 3Världen

Med 3Surfpass får du som kund ett förmånligt paketpris på surf.

Om du loggar in på Mitt3 kan du enkelt hålla koll på ditt användande och redigera nivån på ditt kostnadstak för surf.

Börja med att kontrollera:

  • Att det finns surf kvar på abonnemanget via Mitt3
  • Mobildata är påslaget i mobilens inställningar
  • Dataroaming är påslaget i mobilens inställningar

Om inställningarna ovan stämmer, men du fortfarande inte kan surfa, behöver du:

  • Nollställa nätverksinställningarna i mobilen
  • Söka nät manuellt i mobilen

Behöver du hjälp med hur du gör, följ våra mobilguider för:

Om du fortfarande inte kan surfa med din mobil utomlands är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Om du vill avsluta ditt abonnemang rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice på 0735 300 400 eller 300 från en 3Mobil. I samtal med vår abonnemangsavdelning kommer du få information om när abonnemanget kan avslutas och när du har möjlighet att flytta ut ditt nummer.

Bindningstid

Du kan enkelt se din bindningstid på Mitt3.

  • Logga in på Mitt3
  • Klicka på fliken "Abonnemang" och välj ditt abonnemang. Högst upp hittar du slutdatum för din bindningstid och om abonnemanget går att förlänga.

Du kan även se din bindningstid i Mitt3-appen under "Abonnemang".

Uppsägningstid

Tänk på att du alltid har en eller tre månaders uppsägningstid från det datum som du vill avsluta ditt abonnemang.

Uppsägningstiden för mobilabonnemang som tecknades efter 1 maj 2014 är en månad. Om du tecknade ditt abonnemang före 1 maj 2014 är uppsägningstiden tre månader. Har du en månads uppsägningstid och vill att ditt abonnemang ska avslutas samma dag som bindningstiden går ut behöver du meddela oss detta senaste en månad innan bindningstiden går ut.

Bredbandsabonnemang för företag har tre månaders uppsägningstid.

Du kan ansöka om en överlåtelse med hjälp av BankID på vår sida för överlåteler

Det finns olika sätt att fylla på ditt kontantkort. Så här fyller du på med nytt värdebevis

Du kan enkelt hitta dina avtal via Mitt3 på webben.

Gör så här:

  • Logga in på Mitt3
  • Välj fliken "Abonnemang" och klicka på "Avtal"
  • Klicka på "Se dina avtal" under rubriken "Sammanställning av dina avtal"

Under bindningstid Om du har bindningstid kvar på ditt abonnemang kan du byta till en abonnemangsform med samma eller högre månadskostnad. När du har bytt upp ditt abonnemang går det inte att byta tillbaka till den ursprungliga abonnemangsformen.

Ingen bindningstid Om du inte har någon bindningstid kvar på ditt abonnemang kan du byta till vilken abonnemangsform du vill av de som vi i dagsläget erbjuder.

Kontakta vår kundservice om du vill göra en ändring.

Du kan enkelt beställa nummerflytt via Mitt3 på webben.

Gör så här:
  • Logga in på Mitt3 och välj fliken "Abonnemang"
  • Välj abonnemanget som du vill flytta numret till
  • Under rubriken "Inställningar" väljer du "Nummerflytt och nummervisning" Fyll i numret som du önskar flytta och bekräfta genom att klicka på "Flytta nummer till Tre"
Att tänka på innan nummerflytt:
  • Bindningstiden hos din tidigare operatör behöver vara avslutad
  • Abonnemanget hos din tidigare operatör behöver stå i ditt namn
  • Kontantkort hos din tidigare operatör behöver vara registrerat på ditt namn

Ingen bindningstid

Om du inte har någon bindningstid kvar på ditt abonnemang kan du förlänga till vilken abonnemangsform du vill av de som vi i dagsläget erbjuder.

Under bindningstid

Om du har bindningstid kvar på ditt abonnemang kan du förläng till en abonnemangsform med samma eller högre månadskostnad. När du har bytt upp ditt abonnemang går det inte att byta tillbaka till den ursprungliga abonnemangsformen.

Kontakta vår kundservice om du vill göra en ändring.

Gör så här:

  • Logga in på Mitt3 och se om du har bindningstid kvar hos oss
  • Har du bindningstid kvar behöver du ringa vår kundservice och avsluta abonnemanget så att ditt nummer kan flyttas och abonnemanget slutfaktureras
  • Be därefter din nya operatör att flytta numret till dem
  • Har du ingen bindningstid kvar kan du be din nya operatör att flytta numret och din kvarvarande uppsägningstid slutfaktureras

Du låser upp din telefon via www.tre.se/operatorskoder. Telefonen kan låsas upp 12 månader efter inköp och kostar 350 kr. Om telefonen är utanför bindningstid, är det kostnadsfritt att låsa upp telefonen. Från 1 september 2018 säljer vi endast olåsta mobiler från Samsung och Apple. De kan användas med SIM-kort från andra operatörer direkt.

För att öppna ditt abonnemang igen behöver du kontakta kundservice på 0735 300 400 eller 300 från en 3mobil.(öppet mån-fre 08:00 - 20:00, lör-sön stängt) eller besök din närmsta 3Butik

Har du 3Försäkring eller 3Försäkring Express?

Om du har en försäkring behöver du göra en skadeanmälan samt en förlustanmälan via Polisen.

Gör så här:

  • Skapa ett Mitt3-konto genom att logga in direkt med mobilt BankID. Tjänsten är kostnadsfri.
  • Har du inte mobilt BankID kan du skapa ett Mitt3-konto genom att registrera dig som betalningsansvarig eller användare.

Privatkund Till registreringen för att skapa Mitt3-konto privat

Företagskund Till registreringen för att skapa Mitt3-konto för företag

I vår 3Community finns tips på vad du kan göra på Mitt3. Till guiden för att komma igång med Mitt3

  • Logga in på Mitt3
  • Välj 3Kontant i menyn
  • Scrolla ner till kontantkortsregistrering
  • Fyll i ditt personnummer och att du godkänner villkoren
  • Klicka på Skicka

Klart!

Här är de vanligaste orsakerna till varför ett nummer inte kan flyttas till Tre och hur du går tillväga för att åtgärda det:

  • Numret har en annan ägare hos din tidigare operatör

Fyll i en nummerflyttsblankett

  • Numret tillhör ett bundet abonnemang

Kontakta din tidigare operatör

  • Numret tillhör ett oregistrerat kontantkort

Registrera kontantkortet i ditt namn

Fungerar det fortfarande inte?

Kontakta oss för vidare felsökning

Ring 0735 300 400 för att spärra ditt abonnemang direkt. Öppet dygnet runt.

Du kan enkelt vidarekoppla samtal direkt från din mobil. I vårt 3Community hittar du en guide för hur du vidarekopplar samtal

Om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri behöver du först kontakta polisen och göra en anmälan. Kontakta sedan oss. Välj om du är privat- eller företagskund för rätt kontaktuppgifter.

Här kan du läsa mer om bedrägeri och hur du kan skydda dig.

Kontakta oss