Gå till innehållet

Support

Hur kan vi hjälpa dig

Frågor om faktura & betalning.

Vi har skapat en guide som gör det enklare att gå igenom din faktura. Du hittar den här.

Om du upplever att den första fakturan är högre än förväntat kan det bero på någon av orsakerna nedan:

  • Byte av abonnemang mitt i månaden
  • Köp av förmedlade betaltjänster (t.ex. röstat på Melodifestivalen)
  • Använt mobilen utomlands
  • Köp av extra surf
  • Påminnelseavgift på grund av en försenad betalning förgående månad (60 kr)

Tycker du inte att något av detta förklarar varför din faktura blev högre än väntat? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Vi har skapat en guide som gör det enklare att gå igenom din faktura. Du hittar den här. Till fakturaguiden.

Du kan betala din faktura manuellt via din bank, via Mitt3 eller genom E-faktura/Autogiro.

Gör så här för att betala via Mitt3:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj Faktura
  3. Klicka på "Betala nu" vid den faktura du vill betala
  4. Välj kortbetalning, swishbetalning eller betalning via Internetbank

Privatkunder eller kunder med enskild firma ansöker om autogiro direkt via Mitt3.

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj Inställningar
  3. Under Fakturainställningar ändrar du Betalmetod till Autogiro
  4. Ange bank, clearing- och kontonummer samt välj aviseringsmetod SMS-notifiering
  5. Gå vidare för att slutföra autogiroanmälan med BankID

Har du inte BankID kan du ansöka om autogiro via din bank.

Tänk på att bankkontot och abonnemanget behöver vara registrerat på samma person- eller organisationsnummer för att ansökan ska bli godkänd.

Aktiebolag och övriga företag.

Ladda hem, fyll i och skicka in Bankgirocentralens blankett "Autogiroanmälan, medgivande till kontonummer" till oss på nedan adress:

Tre
Hi3G Access AB
Box 7012
121 07 Stockholm

Avisering.

Aktiebolag, handelsbolag och övriga bolagsformer som ansöker om autogiro får fortsatt avisering via pappersfakturan från Tre, med en avgift på 49 kr/mån. För att undvika fakturaavgiften, ändra till autogiro med SMS-notifiering. Det gör du enkelt inne i Mitt3.

Du ansöker om e-faktura via din internetbank.

  1. Logga in på din internetbank
  2. Gå in på sidan där du betalar dina fakturor
  3. Sök på "Hi3G Access AB" för att hitta Tre
  4. Skriv in ditt kundnummer (11 siffror) som du hittar på din faktura eller på Mitt3

Tänk på att första E-fakturan dyker upp tidigast månaden efter att det blev aktiverat.

Bankkontot och abonnemanget behöver vara registrerat på samma person- eller organisationsnummer för att ansökan ska bli godkänd.

Om du har uppdelad fakturering fördelad på olika kostnadsställen/kundkonton så kommer ändringen till e-faktura att appliceras på samtliga av dessa. Det går alltså inte att blanda e-faktura med andra faktureringsmetoder. Gäller ej enskilda firmor.

Om du inte vill betala via autogiro eller e-faktura tar du enkelt bort ditt medgivande via din internetbank.

Om du har avslutat ditt/dina abonnemang hos oss så avslutas ditt Autogiro/E-faktura automatiskt. Den sista fakturan skickas alltid per post.

Om du har autogiro och det inte finns några pengar på ditt konto den dag fakturan ska betalas gör vi ytterligare tre försök de kommande tre bankdagarna.

Om dragningen inte lyckas efter dessa tre försök behöver du betala fakturan manuellt. Du kan betala din faktura direkt på Mitt3, gör så här:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj Faktura
  3. Klicka på "Betala nu" vid den faktura du vill betala
  4. Välj kortbetalning eller betalning via Internetbank

Informera din nya bank att du har medgivande till autogiro så hjälper banken dig att flytta över medgivandena till ditt nya bankkonto.

Du kan se dina 18 senaste fakturor via Mitt3 i .pdf-format.

Gör så här:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj Faktura
  3. Klicka på "Visa faktura" på den faktura du vill se över

Om du missat att betala fakturan skickas det en påminnelsefaktura efter några dagar. Du debiteras 60 kr i påminnelseavgift på nästa månadsfaktura. Om påminnelsen inte betalas kan abonnemanget spärras för användning tills vi har mottagit betalningen, en avgift på 195 kr tillkommer.

Du kan logga in på Mitt3 och betala direkt med kort. Du behöver ha kortnummer, CVC-kod och kortets giltighetsdatum tillgängligt.

Gör så här:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj Faktura
  3. Klicka på "Betala nu" på den faktura du vill betala
  4. Välj Swish- eller kortbetalning

Om fakturan står som Betald på Mitt3 har vi mottagit den. OBS! Om du precis genomfört betalningen kan det dröja upp till 24 timmar innan det ändras på Mitt3.

Om ditt abonenmang har spärrats på grund av en obetald faktura släpps spärren först när din betalning har inkommit till oss. Du kan betala din faktura direkt via Mitt3.

För att betala din faktura via Mitt3 gör du så här:

  1. Logga in på Mitt3
  2. Välj fliken faktura
  3. Klicka på betala nu på den fakturan du vill betala
  4. Välj Swish- eller kortbetalning

Observera att du måste vara inloggad som betalansvarig för att kunna betala din faktura via Mitt3. Observera även att om du har betalat in din fakutra med bankgiro kan det ta cirka 3 bankdagar innan din betalning når mottagaren.

Ja du kan betala appar, spel, musik eller film på App, Google Play eller Windows Store direkt via din faktura från Tre.

App Store och Apple Music

Betala appar på App Store, samt film och musik på Apple Music.

Klicka här för att registrera och koppla ditt konto till din faktura från Tre.

Google Play

Google Play köper du appar och spel till din Android-mobil eller tablet.

  1. Välj ”Konto” i menyn uppe till vänster i Google Play.
  2. Välj ”Betalningsmetoder”.
  3. Välj ”Fakturera mitt 3 (Hi3G Access AB)-konto".
  4. Fyll i uppgifter och spara.

Kommande köp hamnar på mobilfakturan från 3.

Windows Store

På Windows Store köper du appar och spel till din Windowsdator eller till Xbox.

Skapa ett Microsoft-konto eller använd befintligt konto här.

Du kan spärra ditt abonnemang för denna typ av betalningar genom att kontakta vår kundservice.

Hur ser det ut på fakturan?

Under rubriken ”Förmedlade tjänster” på fakturan hittar du underrubriken ”Köp via mobil” där de köp du gjort listas. Varje transaktion visar vad som köpts samt ett telefonnummer eller en länk till respektive app-butiks kundservice.

Har du flyttat? För att säkra att dina framtida beställningar och fakturor skickas till rätt adress behöver du göra en adressändring. Det kan du göra här [https://www.adressandring.se/]

Vill du att vi skickar din faktura till en annan adress? Du kan enkelt ändra din faktureringsadress direkt via Mitt3 på webben.

Gör så här:

  1. Logga in på Mitt3

  2. Klicka på fliken "Faktura" och sedan "Fakturainställningar"

  3. Under rubriken "Fakturaadress", klicka på "Redigera" och ange din nya adress

  4. Bekräfta genom att klicka på "Spara ändringar"

Om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri behöver du först kontakta polisen och göra en anmälan. Kontakta sedan oss. Välj om du är privat- eller företagskund för rätt kontaktuppgifter.

  1. Jag är privatkund
  2. Jag är företagskund

Här kan du läsa mer om bedrägeri och hur du kan skydda dig.

Kontakta oss