Gå till innehållet

Tre möter - Beleco

Mor och son revolutionerar inredningsbranschen.

Publicerad 2021-05-17

Kvinna i brunt hår och svart tröja tillsammans med man i blå pull-over och orange glasögon fotade mot en vit vägg.

– med streamad inredning ”on demand”

Design- och möbeluthyraren Beleco har minst sagt fångat framtidens marknad och investerarnas intresse. Grundarna Marie och Sebastian Rudenstam delar med sig av ett entreprenörskap som bidrar till en mer hållbar värld genom att förändra människors beteende och konsumtion.

Som om Einsten, Oprah och Tesla fick ett lovechild. Man kan inte annat än älska Beleco för sin retorik och innovativa tilltal. Och med viljan att revolutionera branschen och göra inredning till en smart cirkulär tjänst, så krävs förmodligen det där extra som sticker ut.

Men redan innan Beleco fanns ett såväl personligt som professionellt engagemang för miljön.

För Marie, med en bakgrund i ledande position inom Elkjøp, pågick en ständig dialog om hållbara transporter och framtidens medvetna val. Sebastian minns ett tidigt intresse för miljön under uppväxten i Småland, där familjen ofta pratade om hur man kunde spara på naturens resurser genom egna insatser, som att källsortera eller hushålla med vattnet. Men med tiden höjdes blicken mot en framtid med globala utmaningar.

– Jag började fundera över saker; såsom den mat vi äter, i vilken utsträckning den besprutats och vad det gör med våra kroppar. Där och då tog jag beslutet att helt och hållet gå över till ekologisk mat och idag är både jag och Marie veganer. Belecos affärsidé grundar sig just i ett personligt engagemang och handlar om så mycket mer än att bara tjäna pengar. Det handlar om att få chansen att förändra världen.

Beleco beskrivs av Marie och Sebastian som ”en smart cirkulär tjänst där användning av designmöbler sker utefter behov”. Mot bakgrunden av att det enbart i Sverige årligen slängs mer än 8000 ton funktionsdugliga kontorsmöbler, byggdes affärsmodellen Beleco, där möbler ”streamas”, alltså hyrs per dag eller månad. Priset baseras på vilket behov man har. Vill man t.ex. inreda ett kontor, funkar det på samma sätt som ett telefonabonnemang, dvs att man betalar per månad genom att välja ett bundet eller obundet abonnemang. Ska man arrangera ett event och behöver möbler bara för några dagar, så betalar man för den tiden. Oavsett längd så ordnar Beleco alltid med all frakt, inbärning, montering och upphämtning.

Ett frö till Beleco såddes när Marie lämnade tillbaka sin leasingbil. Hon började fundera över konsumtion och det köpbeteende som allmänt präglar samhället. Det tillsammans med ett stort designintresse och en bakgrund där hon köpt, renoverat och sålt lägenheter, gjorde att siktet snabbt ställdes in på möbelindustrins problematiska köp- och slängbeteende.

– Vi kommer alltid att behöva möbler, men om produktionen ska minska så behöver vi hitta ett sätt att dela på dem.

Men att driva bolag med miljöns bästa i åtanke är en balansgång, menar Marie som förklarar det komplexa i att finmotoriskt bygga framtidens hållbara bolag, samtidigt som det är bråttom.

– Det gäller att ha ett enormt tålamod och att tänka långsiktigt. Som en liten snöboll som sakta rullas större tills den stora massan förstår att vi är tvungna att ändra våra vanor. Det är ett faktum som på sikt kommer att nå alla industrier. Däremot är vi noga med att inte skapa dåligt samvete utan snarare uppmärksamma de lösningar som finns. Beleco handlar inte bara om att belysa våra vanor utan om att revolutionera en hel industri.

Att lära av sitt eget varumärke

Att komma in i start up-världen har inneburit en entré till en värld av innovation, säger Sebastian och berättar om möten med fantastiska entreprenörer och en bransch fylld av energi. Men också om allt som går att lära av den inställning som råder bland startups.

– Det finns en oräddhet. Man vågar samarbeta och dela med sig av sina kunskaper och det finns en ljus tro på framtiden. Med Beleco har vi lärt oss att våga testa för att se vilka reaktioner det får, istället för det klassiska tillvägagångssättet där man jobbar med långa förändringsprocesser som sedan testas mot marknaden.

Att driva bolag som mor och son

– Jag gick in i Beleco som 25-åring, berättar Sebastian. Då har man hunnit bo hemifrån i några år. Det blev som att lära känna varandra på nytt och i nya roller – som ägare och medarbetare. Bara en sån sak som att säga Marie istället för mamma.

Marie fyller i – Vår relation har utvecklats och bivit mer ”vuxen till vuxen”. Som förälder har man en tendens att hoppa in i sin roll på samma sätt som ett barn gör gentemot sin förälder. Sebastian är givetvis mitt barn men definitivt min jämlike och den jag bollar och tar beslut med. Det blir en enorm dynamik när man hittar och håller kvar den energin.

För Beleco väntar en framtid där siktet är inställt på att förändra beteenden på en global skala. Att revolutionera den konservativa möbelbranschen till ”on demand” är en stor men spännande uppgift, menar Sebastian som också spår en kommande trend och därmed nästa steg för företaget.

– Jag ser en utveckling där vi hittar nya samarbetspartners som kan hjälpa oss att förse våra kunder med liknande lösningar inom exempelvis vitvaror och kök. I Danmark tar man med sig sina vitvaror vid flytt och i Tyskland gör man detsamma med kök eller säljer det vidare.

Tre Företag förändrar processen

– Jag ser oss som rebeller och där har vi mycket gemensamt med Tre Företag. Precis som vi har de förenklat processen för sina kunder. För oss är det mobila kontoret en förutsättning. Vår personal måste kunna röra på sig och jobba fritt från alla platser och delar av världen.

Både Marie och Sebastian ringar in transparens som en förutsättning och nyckel till ett framgångsrikt entreprenörskap. För marknaden är medveten och med det kommer ett ökat krav på de tjänster man köper, säger Sebastian som ser en framtid där företag gemensamt erbjuder smarta paketlösningar direkt till kund.

– Idag vill konsumenten veta vad den köper, tillsammans med en ökad efterfrågan på ett förenklat ägande. En anställd behöver i regel en telefon och dator. Jag tror att vi i framtiden kommer att se nya typer av samarbeten, där exempelvis en aktör som Tre kan samarbeta med Beleco för att erbjuda den som startar bolag ett komplett paket för att komma igång med sitt företag.

Läs mer om vårt företagsabonnemang ›

Namn: Marie Rudenstam

Ålder: 60

Bor: Stockholm

Familj: Sambo, tre barn samt två bonusbarn

Gör: Grundare och VD för Beleco

Intressen: Beteendepsykologi och golf

Namn: Sebastian Rudenstam

Ålder: 28

Bor: Stockholm

Familj: Ensamstående, delar lägenhet med lillebror

Gör: Grundare och CBDO för Beleco

Intressen: Ny teknologi och att utöka medvetandet genom det spirituella

Fler artiklar

Kvinna i långt blont hår, iklädd vit skjorta och svarta jeans står bredvid en man i mörkt hår, iklädd en rosa/laxfärgad skjorta och ljusblå jeans. De står tillsammans utomhus i mitten av flera stenpelare som bildar en gång.

Satsa på din relation

Att 50 procent av alla äktenskap slutar i skilsmässa var ett faktum som fick Jenny Holmström och Ted Rosén att vilja hitta nya proaktiva lösningar. I en gemensam frustration över bristen på enkla verktyg, byggde de relationsappen Coupleness.

Rakad man i vit skjorta sitter inne på en restaurang. Bilden är tagen utifrån och man ser bara restaurangens logga och mannen, som ler mot kameran.

Phil´s Burger

Det är sex år sedan Phil’s Burger grundades av de matälskande kompisarna Philip Örtegren och Peder Skaj. Då hade ingen av dem restaurangerfarenhet – i dag har de 12 restauranger, 200 anställda och säljer en miljon burgare om året.

Kvinna i grå tröja och man i kavaj står mot en vit vägg (förgrunden). Skohylla med olika skor i bakgrunden.

Tre möter Flattered

Följ med när Tre möter Flattered som är ett skoföretag med skandinaviska rötter och globala ambitioner. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell berättar om resan från idé till att erövra skovärlden.