Gå till innehållet

Innovation för din relation

Att 50 procent av alla äktenskap slutar i skilsmässa var ett faktum som fick Jenny Holmström och Ted Rosén att vilja hitta nya proaktiva lösningar. I en gemensam frustration över bristen på enkla verktyg, byggde de relationsappen Coupleness.

Publicerad 2021-05-17

Kvinna i långt blont hår, iklädd vit skjorta och svarta jeans står bredvid en man i mörkt hår, iklädd en rosa/laxfärgad skjorta och ljusblå jeans. De står tillsammans utomhus i mitten av flera stenpelare som bildar en gång.

Hos Tre Företag fann de den bästa företagspartnern, som underlättar livet som entreprenör med visionen att hjälpa miljontals par över hela världen.

Coupleness är relationsappen som du delar med din partner. Genom att ta del av varandras mående och de viktigaste händelserna under dagen, kan du förbättra kommunikationen och undvika några av de vanligaste relationsmissarna. Idén till en gemensam realtionsdagbok i app-form är resultatet av långa samtal mellan Jenny Holmström, idag vd för Coupleness och Ted Rosén, operativ chef. En bitvis utmanande resa där siktet nu är inställt på att nå global framgång. Tre Företag fick en pratstund med Jenny Holmström.

– Vi saknade själva en smart och enkel tjänst som kunde hjälpa oss i våra relationer.

Det fanns ett fåtal varianter, men eftersom dessa var ganska komplicerade så kändes parterapi som det enda alternativet. När vi sedan började gräva vidare och konsultera psykologer, så insåg vi att marknaden saknade tydliga och proaktiva redskap. Här fanns ett glapp som vi ville fylla. Idag vet vi att cirka en av två skiljer sig och förvånansvärt ofta handlar problemet om brist på kommunikation, något som Coupleness kan hjälpa till med.

Varje dag fyller par i vilka saker som hamnar på deras plus respektive minuslista, som vädret, huruvida man hann med träningen, om presentationen på jobbet gick bra eller om lämningen på förskolan tog extra mycket på krafterna. Detta kan dessutom förstärkas genom att välja bland 24 stycken känsloemojis. Avslutningsvis svarar båda på dagens fråga, som också uppmuntrar till vidare diskussion. På så vis blir par mer uppdaterade i varandras vardag, redan innan de kliver innanför dörren och i längden leder detta till en djupare förståelse för varandra och färre kommunikationsmissar.

Varför valde ni Tre Företag som en pålitlig partner för just er?

– I vårt arbete med Coupleness är obegränsad surf ett ovärderligt inslag. Det tillsammans med möjligheten att kunna vara ständigt uppkopplad oavsett var vi befinner oss och alltsammans till ett fast pris. Det förenklar vårt dagliga arbete som entreprenörer och är extra viktigt eftersom vårt arbete bygger på att vi är i ständig kontakt med väldigt många människor.

Men hur börjar man gräva i en idé, som också är en innovation, vilket kräver tid samtidigt som man vill mycket och fort?

– Att bygga en app är väldigt dyrt och till en början hade vi inte de pengarna. Därför blev lösningen ett sms-test där etthundra par deltog. Under hösten 2019 skickade vi varje dag ut en relationsfråga av den typen som idag finns i appen. Paren skrev in sina svar som de sedan skickade till varandra. Under tiden intervjuade vi massor av psykologer i Sverige och USA. Vi läste mycket forskning och pratade med olika par. När vi slutligen frågade paren som hade deltagit i testet om de skulle vara intresserade av en app som byggde på samma grunder, så svarade förvånansvärt många ”ja” och flera sa dessutom att de kunde tänka sig att betala för tjänsten.

Men att vara först visade sig komma med utmaningar. En proaktiv relationsapp var ett okänt fenomen på marknaden och investerare efterlyste genast mycket data, något som komplicerades av att det saknades konkurrenter att ställa Coupleness emot.

Jenny berättar att de fick jobba stenhårt för att bevisa appens möjligheter innan de slutligen stängde sin första investeringsrunda.

– Nästa steg är att lansera Coupleness i en betalversion där content integreras tillsammans med övningar som användarna kan ta del av. Den långsiktiga visionen är att hjälpa miljontals par över hela världen. Coupleness är en app för par men också samhället i stort, eftersom en av världens största studier i ämnet från Harvard visar att hur länge man lever och huruvida man känner sig lycklig, är en direkt produkt av hur man mår i sina nära relationer.

Vilken skillnad kommer Coupleness att göra för par i framtiden?

– Jag tror att Coupleness kommer att följa samma utveckling som meditation och mindfullness har gjort. Till en början ett populärt fenomen inom en mindre grupp men fortfarande ganska oupptäckt för den breda massan. Men med tiden kommer allt fler att upptäcka den stora fördelen med att investera i sin relation. Man investerar i mental och fysisk hälsa på individnivå, så varför inte göra detsamma i relationer. Vi vill göra det enkelt för par att vara proaktiva, kommunicera och komma närmare varandra i vardagen.

Vi vill också vara med och öka kunskapen om vikten av att vara proaktiv i en relation och ta bort stigmat kring att investera i sina relationer. När vi lanserade Coupleness så var gensvaret många fina och starka ord från användare som berättade att vi hade underlättat i deras relation. Det blir vår drivkraft att fortsätta framåt.

Fler artiklar

Kvinna i brunt hår och svart tröja tillsammans med man i blå pull-over och orange glasögon fotade mot en vit vägg.

Möt Beleco

Grundarna Marie och Sebastian Rudenstam delar med sig av ett entreprenörskap som bidrar till en mer hållbar värld genom att förändra människors beteende och konsumtion.

Kvinna i grå tröja och man i kavaj står mot en vit vägg (förgrunden). Skohylla med olika skor i bakgrunden.

Tre möter Flattered

Följ med när Tre möter Flattered som är ett skoföretag med skandinaviska rötter och globala ambitioner. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell berättar om resan från idé till att erövra skovärlden.

Två kvinnor i ljusa kläder sitter på varsin stol vid ett runt bord. De tittar på varandra. I bakgrunden sitter en hylla på väggen med olika tyger. Ljus bakgrund.

Vi gör i princip allt i mobilen – fantastiskt verktyg!

De var jobb-soulmates på inredningsmagasin som sa upp sig tillsammans – för att satsa allt på en ekologisk affärsidé. Nu siktar Midnatt på att bli den självklara destinationen för sängkläder och hemtextilier i mellanprisklassen på nätet.